I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 4. januar 2011

2010 oppsummert

Da er vi fire dager inne i et nytt år. 2010 gikk fort, og det er på plass med en liten oppsummering av det som har vært.
Passering 10 km under årets Oslo maraton
Det skal med en gang innrømmes at fjoråret veldig langt fra gikk sånn som jeg hadde sett det for meg ved årets start. 2010 har vært preget av småtrøbbel stort sett hele veien, enten sykdom -som ødela vårsesongen eller småskader og vondter som endte høstsesongen før den i det hele tatt hadde startet.

Selv om dette høres ut som en endeløs rekke elendighet har det absolutt vært mange lyspunkter og fine løpsopplevelser, selv om persene har uteblitt. Bånnperser har det derimot blitt en god del av.
For det første ble det mange fantastiske skiturer vinteren som var, tross at en del av dem var ekstremt kalde.
Et av årets absolutte høydepunkt var Training Camp i Monte Gordo, Portugal i februar-mars. Jeg kan ikke huske å ha vært på en mer perfekt ferie noensinne. La igjen hodet hjemme og bare trente, spiste, sov og sosialiserte med likesinnede. Da jeg kom hjem var kroppen sliten og hodet uthvilt - perfekt!

I april presset jeg kroppen til en bitteliten pers på halvmaraton i Fredrikstadløpet tross at jeg var syk, og betalte dyrt for det resten av våren. Nok en dyrekjøpt lærdom, men jeg må gjøre feilen før jeg lærer.
Er veldig stolt over at jeg gjennomførte Stockholm marathon på manglende treningsgrunnlag i juni, og greide det på en tid kun 50 sekunder svakere enn Oslo maraton høsten 2009.

Dessverre var det ikke fysisk mulig for meg å løpe en maraton på høsten, slik målet var. Men jeg lyktes da likevel å komme med på maraton topp 100-listen også i år. Ser ut som jeg i 2010 var den 88. beste norske kvinne på maraton, mot nr. 79 i fjor - men når man ser tilbake bare fire-fem år i tid, er det et resultat som virkelig smeller...
Rett i Holetjernet etter 35 km Toten rundt - et at årets virkelige løpshøydepunkt.
Sommerferien var en drøm treningsmessig (og på alle andre måter), jeg løp og løp og løp og løp, merket at jeg fikk framgang og livet lekte. Visstnok hadde vi en dårlig sommer i fjor, jeg husker bare at sola skinte og at livet virkelig var verdt å leve jeg. Takk til alle som inviterte meg på besøk - jeg kommer gjerne igjen!

Deretter smalt det så klart, og høsten ble preget av småskader, delvis belastningsskader og at tverrplattfotproblemene bare ble verre og verre og hemmet meg mer og mer. Men i løpet av denne høsten har jeg i hvertfall med profesjonell hjelp fått rettet opp i alt smårusket i beina som har plaget meg siden august, samt funnet ut av hva smertene under forfoten som jeg har slitt med så veldig lenge er for noe. Nå gjenstår det bare å se om det er mulig å få gjort noe med det. Fotsenger er i hvertfall i hus, så får vi se om løpeturene etter hvert blir lengre igjen utover våren. 10 km er ingen tilfredsstillende distanse for en som elsker å løpe i timesvis - gjerne hele dagen om det er fysisk mulig.
På vei inn til ny bunnpers på Furumomila
Løpingen har blitt mye mer sosial enn den var i 2009. Jeg begynte så smått å trene sammen med OSI på nyåret, og selv om jeg har vært mye ute grunnet sykdom og skade, har det vært veldig berikende både å trene sammen og dra på løp sammen med andre. Fikk endelig debutert i Holmenkollstafetten også, og endte opp med at laget tok tredjeplass i klassen. Det var en knalldebut spør du meg.

Har blitt kjent med mange andre løpere også, delvis via blogging, via Sognsvann rundt medsols og på andre måter. Løping kan være sosialt, både i trenings- og kanskje særlig på konkurranser. Selv om vi alle egentlig konkurrerer, dreier det seg like mye om å glede seg over andres prestasjoner og ikke minst prate om løping. Det er nesten like bra (noen ganger bedre) enn å løpe.
Tre løpebloggere etter målgang i Fredrikstad
Tross av at lite gikk etter planen i fjor er det likevel bare å konstantere at jeg er i mitt livs form. Kanskje med unntak av noen få problemfrie perioder i 2009, har denne kroppen aldri vært friskere, mer utholdende, sterkere og raskere - og det skal jeg fortsette å glede meg over, og forhåpentligvis også greie å forbedre i året som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails