I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 9. august 2010

Sandbakk, Steigen - 42 km, totalt antall feriekm 2010: 373!

 Utsikt fra Sandbakk mot Nordfold:
Onsdag morgen satte jeg meg på flybussen til Gardermoen kl. 06.37. Først nærmere kl. 21.00 steg jeg i land på Sandbakk, ei bitte lita bygd i Steigen. I timene mellom hadde jeg flydd til Bodø, sittet på café der hele dagen, tatt en buss ut mot Kjerringøy, videre med ferge over til øya, ny buss over hele Kjerringøy for deretter å sette meg på en hurtigbåt i Tårnvik. Der tilbrakte jeg to timer for så å gå i land på siste stopp som var Sandbakk. Lang reise, men det var verdt det.

Fikk beskjed om å ta med meg finvær oppover, og det gjorde jeg til gangs også. Det har blitt mindre løping enn planlagt disse dagene, men jeg lå jo uansett godt an, og har fått sove (ekstremt!) godt om natten tross lite trening. Det har uansett ikke manglet på aktivitet.

Helldalsisen:
Fredag var planen å komme seg opp på Helldalsisen og 1351 høydemeter, men sånn ble det ikke. For det første så fulgte vi ikke den merkede stien. Ledsager Mirja hadde tatt turen to ganger før og visste sånn noenlunde ruta. Men et stykke oppover fjellveggen måtte vi gjøre vendereis på grunn av mine vonde knær og hender (krabbing på knær og bruk av hendene var vondt, jmf. mandagens fall) pluss akutt dødsangst fra min side.
Jeg trodde ikke at jeg hadde høydeskrekk, men det med de rette forutsetningene til stede har jeg visst det (anarkistbergklatring uten sikring og utstyr = utløsning av latent høydeskrekk for min del). Utelukker ikke at jeg kan være med på en sånn tur senere en gang, men da skal jeg følge merket sti og de farligste overgangene være littegranne sikret.

Lappvatn:
Resten av den dagen ble brukt til fisking i Lappvatn, hvor jeg fikk en spretten ørret på kroken.
Fisking har det blitt mye av, og nå skjønner jeg endelig hvorfor folk synes det er gøy. Har stått på kaia og dratt opp både det ene og det andre med stang; sei og makrell var det masse av, i tillegg fikk jeg både torsk, flyndre og lyr.

Stolt fisker:
Etter mitt første overlagte drap:

Det har vært mye fersk fisk på menyen for å si det sånn, ikke meg imot akkurat.

Så var det løpingen da. På stedet er den en 5-6 km kjerrevei mellom Sandbakk og Heldal. Den har jeg løpt noen ganger frem og tilbake, og til slutt ble summen 42 km. Det vil si en maraton fordelt på tre dager. Lite sammenliknet med resten av ferien, men veldig fine turer var det uansett.
På turene har jeg møtt både bil og andre løpere, ikke verst når man tar i betraktning at det knapt er folk der og ingen bilvei fører dit (kun båt).

Uansett, en fantastisk slutt på ferien, synd det tok slutt så altfor fort.
Havørn, jerv, rein og elg har vi ikke sett, selv om det finnes i området. Kanskje neste gang?

Meg og Mirja på båten på vei hjem:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails