I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 28. mars 2011

Portugal oppsummert

Yoga på stranden
Da er jeg tilbake til Oslo, og det er tid for ettertanke etter to fantastiske uker i Portugal. Har vært skikkelig trøtt i dag. Bare to timer søvn før avreise var visst ikke så smart, men fortjente en liten fest etter så iherdig innsats i to uker.

Det regnet litt da vi kom ned - faktisk slo det et lyn ned i flyet på vei ned for landing (skumle greier). Etter det har været bare blitt bedre og bedre, som en god norsk sommer. Herlig! Litt trist å komme tilbake til kuldegrader, men heldigvis har det blitt bart nok til at jeg kunne sykle til jobb i dag.
Appelsinblomster - lukter fantastisk
For å oppsummere det hele:
På to uker har jeg rukket å trene hele 37 ganger og løpt oppunder 170 km. Dette tross for to dager med migrene og en totalkollaps på Bergspasset. Jeg har også løpt hver eneste dag i 14 dager, det er ny rekord. Faktisk kjennes ikke beina så ille ut i dag heller.
Jeg fikk også med meg tre runder med kettlebells - så nå er jeg råsterk!

Selv om det kanskje høres mye ut med 37 treningsøkter på to uker, har jeg nok hatt et ganske lavt antall sammenliknet med mange andre. De fleste går knallhardt ut, og mange holder ikke mer enn noen få dager. Den siste morgenjoggen jeg var med på, lå jeg helt i teten etter å ha ligget nesten bakerst i begynnelsen av uka - men jeg holdt samme fart som jeg hadde gjort hver gang. Antallet som var med var vel også bare 20 % i forhold til mandagens morgenjogg.
Mange av øktene mine har også vært lavintensiv trening som yoga og flex (dynamisk stretching).
Treningsplanen slik den så ut etter uke 11
Treningsplanen slik den så ut etter uke 12
Resultatet fra Pricka tiden var at jeg hadde løpt 32 sekunder fortere enn jeg hadde tippet - ergo var det ikke jeg som hadde bommet grovt. Men jeg var langt unna å vinne.

Antallet vondter underveis har vært mange, og det gikk med en del smertestillende tabletter den første uka. Men det var stort sett grunnet hodepine. Den andre uka fungerte hele kroppen mye bedre, og jeg tydde kun til muskelsalvene. Lukten av menthol har hvilt tungt over hotellrommet jeg bebodde den siste uka, men da bodde jeg også der alene - så det plaget ingen. Takk Julia for linimentet du la igjen til meg, det har blitt flittig brukt! Takk også til Christina, det var skoj å ha deg som romskompis den første uka - og håper du lever lenge på femmilen?
Mine plager grunnet Morton's nevrom i begge føttene har jeg stort sett greid å holde i sjakk, men så har jeg stort sett også bare løpt kortere turer. På begge Bergspassene kom det på slutten, men det ble ikke helt krise.

Antall besøk og penger brukt i Runner's store har vært svært, svært nøysomt sammenliknet med i fjor. Innsparingene har i stedet blitt brukt på behandlinger - to hos naprapat og en hos ortoped/idrettskirurg. Fortsatt er jeg litt i stuss over hvordan man kan få seg til å betale så mye penger som jeg har gjort, for å bli påført så mye smerte som jeg ble påført de to rundene hos naprapaten. På onsdag skal jeg til kiropraktoren min her i Oslo, det blir sikkert heller ikke bare kos.

Har i år som i fjor, møtt mange nye mennesker som jeg håper å holde kontakten med framover. Vi sees vel igjen i Monte Gordo til neste år, om ikke før?

Selv om været har vært kjempebra og sola har stekt, har jeg faktisk ikke blitt solbrent; kryss i taket!
Antall bad i Atlanterhavet har dessverre bare blitt ett - forbedringspotensiale til neste år, altså.

Jeg har også fått tid til å gjøre ting jeg ikke rekker ellers, som å lese to bøker, blant annet mursteinen Freedom av Jonathan Franzen (anbefales). Har dessuten også nesten fått sett ferdig tredje sesong av True Blood, et prosjekt jeg har hatt gående siden november.

Til slutt kan jeg stolt fortelle at jeg har blitt tatt opp som hedersmedlem og som første utlending i Rune Larssons darling team (eller var det club?). Av Rune himself, godkjent av kona Mary. Smooth operator with the ladies han Rune. Noen av de aller beste komplimentene jeg har fått i livet har jeg fått av ham, og jeg vet jeg ikke er den eneste - langt derifra.
Uansett, det var tøffe opptakskriterier for medlemskap. For det første må man være et rejält, äkta fruntimmer (ett av kriteriene for å være det var blant annet å kunne backa med släp dvs. rygge med tilhenger), ha vært med på langtur med Rune og beriket hans liv. Vel, jeg kunne visst stå inne for alle kriteriene og bærer medlemskapet med stolthet!
På langtur med Rune i fjor
Det jeg nå står igjen med, foruten muskelverk, er masse ny inspirasjon og motivasjon. Er superklar for en ny sesong. Godt det bare er tre uker til neste treningsleir, men det blir en kortere affære denne gangen. Men bra blir det helt sikkert.

I mellomtiden skal jeg også løpe Fredrikstadløpet (halvmaraton 10. april). Men er urolig for at det skal gjøre veldig vondt i beina - derfor fint om jeg kan slippe mas om pers denne gangen. Fredrikstad blir bare et testløp for å se om jeg greier å løpe 21 km på asfalt i litt tøft tempo. Göteborgsvarvet nærmer seg nemlig med stormskritt.

Planen for uka som kommer er å ta det ganske rolig, trene litt - men ikke mer enn at kroppen får mulighet til å reparere seg og forhåpentligvis superkompensere seg etter to uker med hardkjør.

Skal forsøke å legge ut noen flere av bilder i løpet av uka til de som måtte være interessert.

3 kommentarer:

  1. Milde moses! Jeg er dypt imponert.
    Vi ses i Fre'kstad.Jeg satser på den lille korte i år.

    SvarSlett
  2. Dette høres ut som en topp "ferie", men du verden så slitsomt! Vet ikke om jeg hadde klart å gjennomføre alle disse øktene.

    SvarSlett
  3. Ja, vi sees i Fredrikstad, Mette! En konkurrent mindre altså... :o)

    Utrolig hva man orker når det eneste man behøver å gjøre utenom treningen er å spise og hvile!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails