I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 16. januar 2012

Hardkjør tre dager i strekk...

Og jeg tåler det, tydeligvis - eller kanskje heldigvis er mer riktig å si? Har ganske irriterte luftveier for tiden, så det er en del host & hark. Men ellers er formen fin, og beina føles heller ikke så verst - så da er det veldig, veldig, veldig vanskelig å holde igjen. Derfor har det blitt hardkjør hele helga pluss i dag, og nå begynner jeg å kjenne det...

Lørdag gjennomførte jeg en brutal kettlebelløkt på egenhånd. Jeg økte intensiteten en del siden økta uka før, og var derfor helt gelé i hele kroppen etterpå. Deilig følelse - man er både død og veldig levende på en gang.

Søndag sto skitur på planen. Jeg tok 10-toget til Movatn sammen med det som virket som halve Oslos befolkning. Nesten fullt tog på en søndag morgen.
Kun togpassasjerer med ski på Grefsen
Da vi skulle gå av toget traff jeg Finn fra OSI. Vi tok følge de første fem kilometerne mot Tømte, mens vi mimret om da jeg fikk oss i klammeri med politiet på Sardinia forrige påske og Finn snakket oss ut av det. Good times!

Jeg blir så ivrig nå som jeg kan trene ute og har mulighet til å ta i litt, og greier derfor ikke å styre meg. Når det i tillegg er masse rygger man kan ta igjen, går det unna med denne dama. Eller; det går kanskje ikke så ekstremt fort - men pulsen blir veldig høy. Men det kjennes ikke slitsomt i det hele tatt, bare veldig deilig å få kjøre på litt igjen. Så de fem kilometerne opp til Tømte ble nesten som en intervalløkt med OSI å regne.
Søndagens tur - bakkene opp til Tømte er en av mine favorittsteder å gå på ski. Man får en helt fantastisk flyt opp bakkene, og så er de ikke skumle å kjøre ned igjen, men fort går det.
På Tømte måtte jeg snu, mens Finn gikk videre. Jeg har jo ikke lov til å gå så langt, og bare det å gå tur-retur Movatn-Tømte er egentlig å tøye strikken. Men jeg måtte selvsagt tøye den enda en del lenger, og gikk helt tilbake til Kjelsås, ca. 19 km. Vel, verdt det - og ingen problemer å melde.
Ikke engang noen fall ble det, selv om det var ganske så isete og stedvis mye rusk i løypa mellom Movatn og Kjelsås.
Torsdagens skitur i lysløypa endte nemlig bare i komiske fall i bratte bakker i Lillomarka. Så den turen endte med at jeg tok av meg skiene og gikk ned de verste skrentene hvor det lå blåis i svingene. Definitivt ikke mitt yndlingsføre.

På onsdag begynner jeg på skikurs, så jeg regner med at jeg står ned bakkene som Aksel Lund Svindal om fire uker. Bare vent!

I dag kjørte jeg en time som het TRX interval. 45 minutter med intensiv slyngetrening. Merket godt at jeg allerede hadde stått på ganske bra i helga. Men jeg ga det jeg hadde. Var ganske pudding på det siste settet. Blir sikkert støl i morgen, men det er jo bare et bevis på at man lever. I morgen skal jeg ta det litt mer med ro - så øker jeg intensiteten igjen mot helga.

4 kommentarer:

  1. Det så ut som en herlig tur! Hvor vil anbefale en uerfaren skiløper å dra på sin aller første mil-tur i Nordmarka (uten bil)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ojojoj, Marit - dette kan jeg skrive en hel avhandling om. Nordmarka uten bil er ikke noe problem, Lillomarka som er der jeg liker meg best, det samme. T-bane til Sognsvann eller Frognerseteren evt. Groruddalen. Trikk til Kjelsås. Buss til Solemskogen eller Maridalen. Sørkedalen er også et fint sted å starte. Hvis du vil gå lengre turer er Gjøvikbanen et fint alternativ. Markadatabasen er et fantastisk verktøy som turplanlegger: http://www.skiforeningen.no/marka/

      Problemet med Nordmarka er bare at det er bratt. Og det er ikke alltid så moro for er uerfaren skiløper. Den mest kjente milturen er vel Sognsvann-Frognerseteren. Bare oppoverbakker den ene veien, eller bare nedoverbakker (nesten) den andre. Men her går folk i kø.
      Å gå fra Brekke ved inngangen til Maridalen mot Skar (34-bussen mot Kjelås stasjon) er enklere tror jeg, og Maridalen er jo veldig fint da. Forsatt mye folk, men en del bedre enn på Sognsvann.

      Lykke til - du har mye å glede deg til!

      Slett
  2. Knallbra ;-) Lykke til på skikurs! Og ikke gjør som meg da: jeg ble litt overivrig og skulle bare ta en liten telemarksving (i en sving hvor andre ploget!), kom borti litt løssnø med ene skia og deisa i bakken med hofta først ... før jeg rullet over på rygg med bena i været ;-) Jeg fortjente den for å si det slik og lo godt der jeg lå å sprella som ei bille! Silja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke skikkelig skitur uten minst ett komisk fall, da. Slapstick i hverdagen. :D

      Slett

Related Posts with Thumbnails