I'm on a ride - fast - to where I don't care!

torsdag 5. januar 2012

2012 - året vi skal bli sterkere enn wonderwoman!

I hvertfall skal jeg bli det - hvem er med? Nå skal jeg være så lite blyg å si at jeg ikke er direkte svak ved inngangen til dette året heller. Jeg er ikke den som fusker mest med styrketreningen, og de siste månedene har jeg hatt veldig god tid til å trene styrke. Men det er fortsatt litt å gå på før jeg rykker grantrær opp med rota og slikt - dersom det er et mål?!...
Jeg har absolutt mine svake sider som jeg må jobbe videre med denne våren. Blant annet oppdaget jeg i høst at jeg var helt utrolig elendig på sideplanke. Pinlig dårlig faktisk, men ikke nå mer. Denne dama tok tak, og nå er jeg, TRX-slynga og sideplanken på talefot.

Rett etter at jeg hadde begynt å løpe fikk jeg hjelp av en av trenerne på Studentidretten til å sette opp både løpeprogram og styrkeprogram. I løpet av perioden jeg fikk hjelp med treningen, ble jeg introdusert for slyngetrening i red cord, og fikk etter hvert veldig sansen for funksjonell styrketrening. Siden har jeg testet ut flere andre typer, blant annet poweryoga og kettlebells, som jeg ble introdusert for på treningsferie i Portugal i fjor.

Funksjonell styrketrening er lik trening med hensikt. Det vil si at styrketreningen man utfører har direkte overførbarhet til det man bruker kroppen til i hverdagen eller idretten man driver med. Ergo er dette kjempebra for en løper, og man kan jobbe med de musklene man bruker i løpingen funksjonelt i forhold til løpingen. Men jeg trener mer helhetlig, og glemmer ikke overkroppen når jeg trener, man har behov for armene selv om man løper mener nå jeg.

Det kommende året er planen å kjøre TRX og kettlebells to ganger i uka. TRX som saltrening sammen med andre (hvem er med?) og kettlebells på egenhånd (men bli gjerne med på det også).
Det går tydeligvis an å kombinere de to treningsformene også, bare se:
Særlig jenter/kvinner trener for lite styrke, og samtidig er det kanskje vi trenger det mest. Ikke fordi vi er det svake kjønn, men det er vi som er mest utsatt for osteoporose når vi kommer opp i årene.

Mange jeg har snakket med uttrykker at de er redde for å få synlige muskler, noe jeg personlig overhodet ikke kan forstå. Jeg synes en synlig sterk kropp er svært vakkert, uansett kjønn. Da snakker jeg om muskler laget av og for å brukes, ikke biff bygget for å ta seg ut i et speil. Men jeg love deg at for en kvinne ligger mye, mye hardt arbeid bak en synlig biceps. Det skjer ikke ved vanvare. Så det er ingen grunn til å holde seg hjemme på sofaen på grunn av muskelfobi. Uansett, gjennom funksjonell styrketrening, med mindre man går veldig hardt inn for det, bygger man ikke kilosvis med muskler, man blir bare sterk på de rette stedene.

Jeg har allerede utfordret en rekke folk jeg vet trener på Studentidretten om å bli med å sjekke ut TRX i sal sammen med meg denne våren, og ingen har turt å si nei. Men ingen dukket opp på timen jeg hadde meldt meg på i dag tidlig, så den ble avlyst... WTF?! Ergo håper jeg at flere som måtte lese dette også dukker opp, slik at dette ikke skjer igjen.
Dersom du trener på et annet senter/treningskjede så anbefaler jeg deg å sjekke ut hva de har av tilbud. Det har kommet veldig mye nytt de siste årene innen funksjonell styrketrening. Det er effektivt, hardt, fort gjort, og ikke minst moro. Og framgangen kommer veldig kjapt - og da kommer også motivasjonen (om det skulle skorte litt på den i starten).

En advarsel til slutt; du kommer til å bli støl de første gangene, særlig hvis du prøver deg på kettlebells. De første gangene jeg trente det, var jeg tilnærmet invalid i ei uke etterpå (bra reklame!). Men det går over - og når man er støl så kjenner man jo både at man lever og at man har brukt kroppen, ikke sant? Så; sistemann i slynga er en fis!...

3 kommentarer:

  1. Jingelbells I am in ;-) jeg må bare få hodet over vannet... fra tirsdag neste uke puster jeg igjen så da kan vi snakkes ;-)

    SvarSlett
  2. Styrketrening er kjempe viktig! Viktigere jo eldre man blir. Og som du sier, det skal MYE trening til før man får overdoserte muskler!

    SvarSlett
  3. Jinglebells blir det fra 11-tiden i dag for meg... .D

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails