I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 1. juli 2011

Oppgradering av det gamle og litt nytt...

Denne uka har det blitt én liten løpetur rundt i nabolaget, og det er alt. Er så flink atte - gjør som legen sier! Men føler meg ikke så kjempeflink egentlig. I mitt indre er jeg mer flink om jeg løper 10 mil i uka - men sånn er det. Vi har alle våre forstyrrelser...

Jeg har prøvd å aktivisere meg på andre måter. Syklet litt, trent styrke i form av TRX og kettlebells samt lagt inn noe helt nytt på treningsprogrammet som jeg ikke har prøvd før; vannløping. Hadde en liten økt i forrige uke og en morgenjogg før jobb i dag tidlig. Siden dette er noe helt nytt for meg, får jeg fortsatt tiden til å gå, men har en følelse av at jeg kan gå lei ganske fort - tross at jeg greier å vannløpe like fort som gæmlisene i samme bane svømmer. Dette jeg nok en treningsform jeg må belage meg på å bli godt kjent med framover. Jeg ønsker å prøve å opprettholde løpeformen så godt det bare lar seg gjøre,  tross alle restriksjonene, og da synes dette å være det beste alternativet.

Om to uker skal jeg jo løpe mye - men fram til da skal jeg løpe ganske lite. Uff, hvordan skal dette gå?
Løpeturen på onsdag var ikke spesielt oppløftende - lav fart og høy puls. Sånn er det alltid når jeg ikke kan løpe jevnlig - løpeformen er borte med en gang, og jeg må løpe mye for å finne tilbake til der jeg var. Vet at andre ikke opplever det sånn, men det gjør jeg, dessverre...

Uansett, siden det blir vannløping på timeplanen må jeg jo gjøre det beste ut av det - og har derfor bestilt meg en vanntett mp3-spiller.  Så da kan jeg høre på musikk mens jeg tråkker att og fram, att og fram, att og fram, att og fram...
Cool - ikke sant?

Dersom noen har erfaring med vannløping og tips til hva man bør tenke på - tas det imot med takk.

Etter én måneds ventetid, hadde jeg i går endelig time hos ortopediingeniøren som laget fotsengene mine før jul. Jeg skal nemlig også teste om en justering av disse vil hjelpe meg. Jeg var veldig redd for at jeg skulle måtte levere dem fra meg over lengre tid - da kunne jeg jo ikke kunnet bevege meg i mellomtiden. Men han var snill og ordnet det i løpet av ett døgn. Så i dag kunne jeg hente dem - ikke kostet det noe heller (wow - og jeg som var forberedt på å måtte skille meg av med en tusenlapp eller to). En annen positiv ting var at da han klemte og kjente på føttene mine i går, kjentes de mindre irriterte ut enn tidligere.
Men, det vil ta tid for føttene å venne seg til justeringen - og som nevnt før, om to uker skal jeg løpe mye - og burde helst ha løpt en del på sti med tung sekk i forkant. Jeg merker at jeg blir litt stresset, jeg...

Vel, nå er det helg, og neste uke er siste arbeidsuke før fire uker sommerferie ligger for mine føtter. Uansett, trøblete bein eller ei - det blir stas med ferie!

5 kommentarer:

  1. her snakker vi avanserte dippedutter altså ;-) kan man svømme med sånn spiller også??? Genialt, jeg som har etterlyst musikk til svømminga ;-)

    Jeg er ganske tung-trent egentlig og taper form veldig fort, eller sagt på en annen måte: jeg bruker lang tid på å komme opp igjen om jeg har vært ute en liten stund, så det beste for meg er å holde hjulene i gang... ;-)

    SvarSlett
  2. det siste var altså ment som en trøst til det du skrev: "løpeformen er borte med en gang" ;-)

    SvarSlett
  3. Det finnes faktisk et veldig stort utvalg av vanntette mp3-spillere, bare se her:
    http://www.pixmania.com/no/no/20072/xx/xx/15/4/criteresn.html
    Så ingen grunn til å kjede seg på svømmetrening. Løp og kjøp! Jeg har kjøpt en fin liten armveske til å ha den i også - matcher gjør den jammen meg i tillegg...

    For min egen del så er det noe med motorikk og løpsøkonomi som taper seg med en gang - tror ikke det er kondisjonen som forsvinner så fort. En idrett som svømming, der teknikken sitter i kroppen fra barnsben av, taper seg ikke på samme måte. Merker det siden jeg svømmer så sjelden, men likevel holder et ganske greit nivå når jeg kommer meg i vannet.

    SvarSlett
  4. Snedig :-) jeg skal definitivt vurdere saken! å svømme inne er jo dødsens kjedelig og jeg har mer enn en gang lengtet etter musikk.... problemet mitt er at jeg normalt sett ikke får disse dippeduttene til å sitte fast i ørene og med briller og badehette i tillegg: jeg ser for meg at det fort kan bli en ting for mye :-) vi får se, jeg synes uansett at det er en helt genial oppfinnelse!!!

    SvarSlett
  5. Jeg skal teste for deg, jeg. :o)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails