I'm on a ride - fast - to where I don't care!

lørdag 22. mai 2010

Uke 20: fridager og lange rolige turer

Mitt faste motiv over Maridalsvannet - denne gangen en flott forsommerkveld:
Denne uka har jeg løpt flere kilometer enn på veldig, veldig lenge. Oppunder åtte mil har det blitt, og det må kunne kalles akseptabelt. Dessverre har det kanskje hatt sin pris.
Har også  hatt det ganske travelt på alle fronter og sovet litt dårlig i uka som har gått, så det kan sikkert også være med å forklare at jeg har fått tilbakefall på forkjølelsen i dag, æsj, æsj. æsj... Og det etter at jeg hadde en hvildag i går.

Langt og rolig har vært gjennomgående for min trening i det siste. Har ikke turt å bedrive høypulstrening i frykt for å gjøre ting verre. Erfaringen fra de siste ukene har vært at det har forverret tilstanden.

Denne uka kom jo også endelig sommeren på besøk, og det har jeg fått sugd til meg i fulle monn. Torsdag kveld var vi ute i timesvis, og det var helt fantastisk å kunne løpe ute på bare stier med lite klær og sola høyt på himmelen igjen. Med mitt faste utgangspunkt Kjelsås, prøvde jeg noen nye stier opp til Sinober og tilbake igjen via Movatn og skiløypa via Skillingsdalen, sammen med min snart tidligere trener Berg, veldig gøy. Han hadde helt nye og hvite Saucony Fastswitch da vi startet turen. Det var ikke tilfelle da turen var over. Jeg hadde heldigvis et par rimelige utløpte lettvektere, men her er strømpene mine da turen var over (likevel ikke i nærheten av så ille som forrige lørdag - de strømpene blir aldri hvite igjen):
Trener'n viser hvordan det skal gjøres:
Jeg var så heldig at jeg fikk hjelp til å sette opp en planmessig løpetreningsplan ikke så lenge etter at jeg startet med løpingen. Uten den, og den motivasjonen jeg har fått på kjøpet, hadde jeg nok ikke fått så rask framgang som jeg fikk over vinteren i fjor, eller gjort en så bra debut som jeg tross alt gjorde på maraton i fjor høst. Underveis og etterpå har det krøllet til seg med skader og sykdom, så videre fremgang har dessverre uteblitt. Jeg gir likevel ikke opp håpet om at jeg skal komme i framgangsmodus igjen, men den jobben må jeg greie selv - og det tror vi skal gå greit, vel? I sommer/høst skal jeg prøve meg litt fram angående treningsopplegg og følge noe av opplegget til OSI Friidrett (når jeg bare blir frisk igjen). Drømmen er å en dag bli så velbeslått at jeg kan hyre inn Ingrid Kristiansen som personlig trener - det hadde vært noe, det.
Selv om pulsen var litt over alt på torsdag, følte jeg meg i fin form. Litt harking var det, men pusten var slettes ikke ille.

Fredag tok jeg som nevnt en hviledag og bare nøt sommerkvelden etter jobb.

En ekte milepæl:
I dag, lørdag, var planen å ta den aller siste lange, langturen før Stockholm marathon. Det plager meg at jeg ikke har fått trent og løpt slik jeg hadde tenkt før dette løpet, og at formen slettes ikke er der jeg hadde tenkt den skulle være. Jeg har derfor en tendens til å gjennomføre det jeg har planlagt, koste hva det koste vil... I dag våknet jeg nemlig med mer symptomer på forkjølelse igjen. Det har satt seg noe øverst i halsen igjen, samt i nesa og i øynene. Likevel dro jeg ut som planlagt (godt innsmurt i solfaktor 30 til 50, men ble litt solbrent likevel!). Jeg gjorde samme turen som siste lange, langtur før Oslo maraton forrige høst, og da som nå testet jeg utstyr i samme slengen. Turen går (overraskende nok) fra Kjelsås til Movatn og videre til enden av Ørfiske på skogsveier og tilbake. Sist jeg var på Ørfiske gikk jeg på ski over isen. Nå var all snøen smeltet, og vannet slettes ikke så kaldt som jeg trodde (bading snart?).

Utsikt over Ørfiske - her sto jeg også siste tur før Oslo maraton:
Dagens tur skulle være i overkant av tre mil, men fikk ikke målt det skikkelig siden fotpoden både er underkalibrert og fusker.
Uansett, formen var slettes ikke så ille, men det ble en del host og hark pluss at pulsen var helt crazy, men det kan også være varmen som jeg ikke er spesielt vant med. Tok meg god tid på turen, gikk blant annet noen av bakkene (et ukjent fenomen når jeg er alene på tur) for å holde pulsen nede.Men motivasjonen var veldig høy, selv om jeg ble nervøs av forkjølelsessymptomene og pulsen, og jeg hadde overhodet ingen problemer med å gjennomføre, og rakk frisørtimen min senere i dag med god margin (puh!). Morgendagen vil vise om jeg var utrolig dum som gjorde dette, eller om det har gått bra. Men skal innrømme at jeg er bekymret...

Har sett masse sommerfugler i alle mulige fargevariasjoner i dag - og her fant jeg en liten posør som bare ville bli tatt bilde av. Først når jeg var ferdig fløy den:
Utstyrstesten gikk ganske bra, men jeg blir veldig varm på beina av CEP-strømper. Det kan bli et problem. I tillegg har jeg brukt en del ufornuftig skotøy i det siste, og blitt veldig sår under fotbladene av det. Fashion before comfort; ikke smart for en aspirerende langdistanseløper. Heldigvis plaget det meg lite i dag. Framover blir det bare fornuftige sko.

I morgen har jeg planlagt nok en hviledag, og hvis formen går rett vei skal jeg gjøre et lite testløp på mandag. Skal rapportere om det når det er gjort.

Neste uke ser ut til å bli travel og uvanlig begivenhetsrik. Blant annet er det to løpejubileer som skal markeres... Spørs om alt dette er kompatibelt med å bli frisk, komme i form og samle overskudd til Stockholm, men det får bare tiden vise.

2 kommentarer:

  1. Har du vurdert bjørk og pollen.
    Det har vært ganske ille den siste uka og også mange som vanligvis ikke reagerer allergisk har fått problemer.
    Det var det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt.

    - ellers krysser jeg fingrene for dere alle i Stockholm - artig å følge med.

    SvarSlett
  2. Joda, merker nok alltid litt når det er så mye pollen som nå, men det sitter øverst i halsen - lite snørr og slikt, som gjerne er det man får med pollen. Jaja, bare å fortsette å jobbe med immunforsvaret.

    Vi trenger nok all den støtte vi kan få, vi som skal til Stockholm. Regner med du blir inspirert til å stille selv til neste år, Ingalill? :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails