I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 6. april 2014

Check out my new ride!

Dette blå lynet er det dyreste jeg eier etter leiligheten. For de pengene var det jammen godt den har så fin farge. Både den billigere utgaven og karbonmodellen er gråsvarte.

Ny sykkel har altså kommet i hus. Jeg må jo ha sykkel siden jeg har meldt meg på triatlonkonkurranse. Planen var egentlig å vente til nærmere sommeren og feriepengene. Men siden jeg nå har måttet ta en liten løpepause for å få orden på hælen, var det greit å få et annet treningsalternativ på plass raskt. Så på onsdag plukket jeg den ut, og på fredag hentet jeg den den hjem. Så var det rett ut i Maridalen for å spre nysykkellukta og vise den fram til de andre som ferdes der.

Jeg har kjøpt meg en cyclocross. Det har jeg hatt lyst på siden jeg fant ut at de fantes for et par år siden. Jeg har ikke råd til én sykkel for ethvert underlag, så en cyclocross som kan brukes på det fleste underlag er helt perfekt. Derfor gikk jeg for det, og investerte i en skikkelig bra en (dog ikke i karbon). Heller en skikkelig bra enn flere halvbra sykler. Har bare plass til én sykkel i boden min også. Så skal jeg har flere, må jeg flytte…
Har søkt litt på nettet, og det var Oslo sportslager som hadde flest modeller liggende ute, så da gikk jeg dit. Det angrer jeg ikke på, selv om det sikkert finnes mer spesialiserte sykkelbutikker i denne byen med stort utvalg. Jeg har fått fantastisk hjelp av en kjempehyggelig fyr som tok seg god tid til meg både onsdag og fredag, og hjalp med alt jeg trengte og alle spørsmål jeg hadde. Da jeg kom rett før stengetid på onsdag (hadde litt dårlig samvittighet for at jeg kom med en så stor bestilling så sent på dagen), så det ut som om han ble skikkelig glad da jeg sa: Jeg har lyst på en cyclocross, jeg.
Når man først skal skilles ad med så mye penger, føles det bra å ha fått så bra oppfølging.
Flasker som matcher.
Og sko som matcher. Siden det er triatlon som er målet, har jeg valgt landeveissko.
Ikke bare har han hjulpet meg gjennom prøving av omtrent alle landeveisskoene de hadde på lager, han passet også på at alt utstyret matchet. Jeg har jo hørt at syklister er jålete, og det er tydeligvis sant. Selv er jeg mest opptatt av tingenes funksjon, ikke utseende. Selv om det selvsagt var et pluss at sykkelen er blå. Men det har blant annet blitt passet på at jeg valgte riktig farge på flaskeholdere, og så endte det opp med at jeg fikk med flasker som matchet også. Siden jeg var troende til å bare bruke noen jeg hadde (som kanskje ikke matchet). Det ville jo ødelagt helhetsinntrykket. Godt det finnes sykkelstylister som passer på uinnvidde løpeslasker som meg. Jeg har mye å lære...
Hjelmen og sykkelutstyret var bra. Svømmebrillene var crap.
På toppen av alle tusenlappene jeg har lagt igjen i to omganger på Oslo sportslager, gikk jeg rett hjem på onsdag og la inn en stor bestilling på Wiggle. Pakken kom allerede på fredag. Så nå har jeg det jeg trenger for å komme i gang, blant annet pumpe og hjelm som matcher sykkelen (jeg lærer fort). Jammen er det dyrt når man skal starte med noe nytt - og trenger alt av klær og utstyr. Men fy så gøy det er med skikkelig utstyr også. Det er først de siste årene jeg har hatt skikkelig sportsutstyr - det var aldri noe mine foreldre prioriterte til sine barn, i det hele tatt. Så jeg tar det ikke for gitt, og føler meg veldig privilegert som kan unne meg det nå. Det er så klart en prioriteringssak, men jeg velger å bruke penger på det som gir mest livskvalitet for meg.
Illustrasjon på denne husholdningens økonomiske prioriteringer.
Hvor bra sykkelen er, fikk jeg testet i dag, da jeg syklet opp til Bjørnholt på gjørmete og til dels snødekte veier. Tar bare korte turer nå i starten, for det er noen deler av kroppen som trenger litt tilvenning til dette...
På veien opp plukket jeg lett ryggen til mann etter mann på mtb. Vel, de fleste godtok ikke å få tjejdeng, så på ett tidspunkt hadde jeg ganske mange på halen. Men etter hver forsvant de én etter én. De er sikkert både sterkere og mye bedre syklister enn meg, men min sykkel ruller bedre. Dagens beste var da jeg kom bak fire stykker og ropte "pling, pling" for at de skulle slippe meg forbi. Den ene av dem, iført Ryedrakt, sa med et glis da jeg passerte; "Råsyklist". Made my day! Lo godt av den resten av turen. Og dette var bare første turen. Dette kommer til å bli gøy når jeg får kjørt inn mer krutt i beina.
Noen av dem jeg passerte på vei opp
 
Møkkete sykkel
Møkkete bein
Møkkete rumpe
Var mye å vaske da jeg kom hjem.
Godt jeg har skaffet meg en (veldig spennende) ekstrajobb for bedre å kunne understøtte mine dyre vaner. Mer om det kommer i et eget innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails