I 2012 syklet jeg 166 dager, som var et stykke unna målsetningen (som nok var altfor ambisiøs). Målet for 2013 var flere dager enn i 2012. Men det greide jeg ikke, dessverre. Det ble til slutt 156 dager, 10 dager (eller to arbeidsuker) færre enn året før.
Grunnen til reduksjonen er først og fremst været. Ikke dårlig vær per se. Jeg sykler i all slags vær. Faktisk synes jeg det er aller morsomst å sykle de dagene det er som verst snøfall og kaos i trafikken. Det er ekstremt tilfredsstillende å sykle rett forbi stillestående kø, mugne sjåfører og stappfulle busser på alle veier. Ingen tvil om hva som er det raskeste transportmiddelet på slike dager.
Men siden jeg har problemer med irriterte luftveier, har jeg satt en regel for meg selv om ikke å sykle når det er minus 10 grader eller kaldere om morgenen. Og så kaldt var det ganske mange dager vinteren som gikk, så da ble det færre sykkeldager til jobben. I 2012 var det jo knapt kuldegrader, og det var ingen dager jeg ikke syklet fordi det var for kaldt.
Men skikkelig kalde dager er jo en del av vinteren her på Østlandet, og en kald vinter er gjerne synonymt med bra skiføre - og det liker jeg.
Blekkulf er fortsatt min ledestjerne, og aksjonen fortsetter i 2014. Målet er fortsatt å slå antallet dager fra 2012, men det viktigste er at sykkelen fortsetter å være mitt hovedtransportmiddel i hverdagen året rundt.
Etter noen års trening, skifter jeg nå dekk på sykkelen på under halvtimen. Fornøyd med det! Men jeg burde definitivt lære meg mer om sykkelmekking. Er en del penger å spare på det |
Mellom 4 og 500 sykler passerer her hver dag har jeg observert - det er plass til flere. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar