I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 6. oktober 2013

Langtur med NSB og løpesko

Oktoberfarger i Maridalen, og enda er vi bare i begynnelsen
Denne helga har jeg hatt konkurransefri. Det var nemlig ingen konkurranser i nærheten å delta på. Ellers hadde jeg nok gjort det. Har jo vært godt i dytten nå, med konkurranse hver helg i hele september.

Konkurransene har gått veldig ut over styrketreningen. Det er vanskelig å få lagt inn styrkeøkter slik at det ikke går ut over de andre løpeøktene og konkurranser. Og dess lengre det utsettes, dess verre blir det - for da blir jeg veldig støl dersom jeg gjennomfører en skikkelig styrkeøkt.
Briefe med ny lue
Jeg løp motbakkeløp forrige lørdag og på tirsdag. Onsdag løp jeg to halvharde runder på Sognsvann, uten oppvarming. Beina var utvilsomt tunge. Men siden det var konkurransefri i helga, valgte jeg å utsette kroppen for en saltime med kettlebells på torsdag.

Underveis i timen syntes jeg det gikk veldig lett, og jeg hadde mye mer å gi. Kettlebellprogrammet som jeg kjører på egenhånd er en god del hardere, og inneholder flere swings enn saltimen gjorde. Likevel, med den timen på toppen av alt det andre, var jeg tilnærmet invalid av stølhet på fredag.
Jeg løp likevel 10 km den dagen, og det gikk greit så lenge jeg var i gang, men etterpå var det like ille. Kunne knapt knyte mine egne sko; sete, hofter og hofteleddsbøyere var satt helt ut av drift.

Ingen større bedring var å spore på lørdag, så i stedet for kortintervaller på mølle, som var opprinnelig plan, ble det en full hviledag.
Snapshot på Gjøvikbanen tidlig en søndags morgen
Men dagens plan skulle gjennomføres koste hva det koste ville. Klokka 09.55 sto jeg på Kjelsås stasjon, klar for langtur. Det er jo oktober, min favorittmåned sammen med mai, så da måtte jeg jo komme meg skikkelig ut i marka.
Derfor hadde jeg valgt meg en av mine "klassikere": tog til Hakadal og løpe hjem på skogsveier via Ørfiske, Movatn og Kjelsås. Det var akkurat så fint som jeg hadde håpet.
Ett av mine favorittsteder i marka- Ørfiske. Håper de vet hvor utrolig heldige de er de som har hytte her?!...
Jeg var fortsatt støl i dag, særlig i sete og hofteleddsbøyere, men foruten det føltes kroppen fin. Målet med turen var en økt i Ingrid Kristiansens ånd, dvs. veldig lav puls og lav fart. Det er vanskelig å få til, særlig når de første fire kilometerne av turen går bare oppover. Men jeg forserte bakkene lett i dag. Gjennomsnittspulsen for hele turen var 144 salg i minuttet, noe som er 10 slag under hva jeg maks skal ligge på under en slik økt (jeg har veldig høy makspuls - om noen lurer). Dette betyr to ting: formen er god og jeg lot meg ikke rive med, selv om jeg hadde lyst til å løpe fortere mange ganger. Klapper meg selv på skuldra.
Kjent motiv ut over Maridalsvannet - jeg har tatt mange bilder her, men går aldri lei av denne utsikten.
I morgen er det nemlig intervalltrening, og da gjelder det ikke å brenne av kruttet i forkant. Får håpe stølheten har gitt seg litt til da også.

Jeg har ikke planlagt løp for alle helgene i oktober - enda. Men jeg er påmeldt Fredrikstadmarka rundt neste helg, og Hytteplanmila helga deretter. Så får vi se.

Men det gikk greit å ha en helg uten startnummerrus også, utrolig nok.

11 kommentarer:

  1. 144 salg i minuttet - det må jeg si! ;o) Skulle ønske jeg var like rå på å løpe som deg... Flinka!

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du synes det. Det gjelder å ikke bare ønske, men høvle ned dørstokken og komme seg ut og gjøre det. ;-D

    SvarSlett
  3. Sprekt!

    Adelheid, vil du begynne å bruke merkelappen "runnersno" på alt av løpsrelatert innhold? Så legger jeg opp innhenting av stoff fra din blogg til runners.no versjon 2. Hadde vært supert. Fint om du merker de to-tre siste innleggene med denne etiketten også, så får jeg med litt historikk.

    Ha en fin søndag.

    Hilsen Frode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hatt en fin søndag, ja. :-)
      Jeg gjør som jeg blir bedt om, så oppdraget er utført. Det er slutt på annet fjas enn løpefjas på runners.no skjønner jeg... Keep up the good work.

      Slett
    2. Tusen takk, Adelheid.
      Da er du for all evighet en av de 10 første skribenter som ble inkludert på runners.no versjon 2.0.

      ((:

      Slett
    3. Det er en sann ære, Frode. :-)
      Er det en lanseringsdato? Og blir det sjampanjeservering? Kake?

      Slett
    4. Du kan smygtitte her: runners.no/20

      Og det var en god idé med lanseringsfest, lurer på om jeg skal dra igang det i min enorme kåk. Jeg har faktisk fått sofa av naboen nå, så det er til og med mulig å sitte.

      Slett
    5. Går da ut fra at det er de 10 første bloggerne som skal få være med på feiringen, eller?... Kan ta med klappstol. :-D

      Slett
    6. Har STOR sofa, klappstol er ikke nødvendig. Og ja, de 10 første, pluss eventuelt de andre, pluss alle lesere. Har jo stor balkong i tillegg.

      Slett
    7. 2.0 ser veldig lovende ut det. Plukker opp mine innlegg ser jeg, så da er jeg fornøyd. Men det er slutt på å bare like ting, skjønner jeg. Man må elske det eller la være å uttale seg. Spent på å se om det funker for sindige nordmenn. :-D

      Slett
    8. Jepp, her må det elskes, alt annet blir for dårlig. Så langt et det kun klikket på den knappen en gang, og det har vært over 100 besøkende. Kunne jo ikke bruke "like" da det er Facebook, og +1 er jo Google. Dermed ble det "love".

      Slett

Related Posts with Thumbnails