I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 13. oktober 2013

Fredrikstadmarka rundt: 20 korte km uten tryning (et ekte mirakel, folkens)

Ikke siden Råskinnet har jeg fått så mange advarsler i forkant av et løp, og så mange historier om tryning med påfølgende grining og både kortvarige og langvarige skader. Men jeg skulle ha med meg dette løpet, koste hva det koste ville. Og hvem kunne vel sitte hjemme med det været vi hadde i dag?

Jeg går rett på, og forklarer hva som ligger i tittelen. Det er ikke fordi jeg brukte kort tid at det føltes kort i dag, langt derifra. Som de fleste nå kanskje har fått med seg, er jeg en gjennomført elendig terrengløper. Og ikke har jeg slitt ut stiene i Nord- og Lillomarka i sommer heller. Så jeg var nærmest nede i gangfart i stipartiene, som utgjorde mesteparten av løypa. Men selv om jeg ble forbiløpt av sikkert 100 stykker fram til 14 km var skuldrene lave, smilet på, sola skinte (veldig lavt) og ingen hating var i sikte.
Mine Mizuno Aeros har fått enda mer "karakter". Måtte få bli med i dusjen etterpå.
Tiden på Oslo maraton versus i dag viser at jeg har litt å jobbe med hva angår stiløping. Før start sa Astrid til meg at hun brukte ca. like lang tid på halvmaraton i Oslo som dette løpet. Det gjorde ikke jeg, gitt. Nå i Oslo kom jeg i mål under 1.50, og det ved å ha løpt halvhardt til jeg trynet da det var 3 km igjen, måtte stoppe og vente til lungene begynte å fungere igjen, før jeg jogget inn til mål. I dag kom jeg inn på 1.51 og noe og hadde løpt så fort jeg turte. Var nemlig redd for å tryne, så jeg avpasset farten etter det.  Og kom i mål like hel... Yes!
Meg, Hanne Gro og Astrid - jeg var veldig slapp i øyalokkene i dag, greide ikke få tatt ett eneste bilde med åpne øyne (congrats!)
Heldigvis hadde jeg fått vite at de siste 6 km av løypa var lettløpte, så tanken på dem holdt meg oppe når det gikk tungt på svabergene inne i skogen. Siden det gikk så sakte, brente jeg heller ikke av så mye krutt. Så jeg lovet meg selv at jeg skulle strekke skikkelig på beina når stiene var ferdige.
Så selvsikker var jeg at jeg tenkte med meg selv, til de som løp forbi meg mot slutten av stipartiet; Nyt det så lenge det varer. Min plan var å plukke rygger på slutten. Og slik ble det også. Noen tok jeg igjen kjapt, andre brukte jeg lang tid på. Men ingen løp forbi meg de siste 6 km. Det var så deilig å kjenne at kroppen hadde masse krefter, og at jeg kunne øke farten kraftig så langt ute i løpet.
Astrid hadde fått sponset noen skikkelig fancy strømper i dag - me like!
En kar prøvde å svare når jeg løp forbi, og det var litt fram og tilbake en stund. Men da det var ca. 1500 meter igjen satte jeg inn et støt han ikke kunne svare på, og derfra og inn tok jeg enda noen til. Manglet bare noen cm på å ta én plassering til på resultatlista ved målgang.
Dessverre fikk jeg vondt i venstre forfot og høyre hæl underveis av det tøffe underlaget på svabergene (problemene var der før start også), men det var verre etterpå enn underveis. Mulig jeg må ta en liten løpepause snart.
Innen jeg kom så langt at jeg skulle kjøpe meg vaffel, så var det utsolgt. Litt nedtur, men kan ikke komme på så mange flere. Takk for i dag Astrid, Régis, Stian og Hanne Gro.

Neste lørdag er det 10 km på flat, langstrakt asfalt som står på programmet (Hytteplanmila). Lurer på hva jeg skal bruke som unnskyldning hvis det ikke går fort da?

23 kommentarer:

  1. Ja, det var egentlig et mirakel.. For å løpe over de våte røttene der er risikosport, uflaks eller ei! Bra jobba - og så gøy at du tok turen og ble med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gøy å henge med en lokal helt på løp. :-)
      Og for en som tryner på flat asfalt er det intet mindre enn et under at jeg kom levende fra dette. Jeg var jo i bakken opptil flere ganger på Råskinnet f.eks.

      Slett
    2. Du har brukt opp uflaksen din, ikke noe annet å si om den saken :)

      Ps. Strømpene er kjøpt og betalt for mine egne penger, bare så det er sagt - men fancy er de!

      Slett
    3. Sorry, trodde du var gjennomsponset av Løpeskjørt jeg... :-D

      Slett
  2. Bra du holdt deg på beina! Her er det bare èn ting som gjelder: øvelse gjør mester!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, sikker på det? Har ikke du lang rutine i å gå over trikkeskinner da?... Og hjalp det? ;-p

      Slett
  3. Glatte svaberg og røtter er lumske. Komisk nok er terrengskoene mine som skøyter å anse på akkurat sånt underlag...
    Moro å plukke rygger, det motiverer jo, ihvertfall om man har krefter til å få det med seg. Ofte på slutten av løp har jeg ihvertfall tunnelsyn, og enser ikke om jeg løper forbi eller blir forbiløpt.
    Mye og mange forventninger til Hytteplan leser jeg, ikke bare hos deg. Har du løpt der før? For det at det er sååå flatt og sååå lettløpt er litt oppskrytt spør du meg. Men vi sees nok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi sees til helga. Jeg kommer for bollene og det sosiale. Har ikke grunnlag for å løpe særlig fort. 10 km er jo hardt uansett løype. Har aldri løpt Hytteplan før, så jeg vet i grunnen ikke hva jeg går til. Persing må uansett vente til neste år, tidligst.

      Slett
  4. gratulerer! blitt terrengløper nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Terrengløpdeltaker er riktig. Kilometertidene på stidelen tilsier at noen terrengløper er jeg definitivt ikke. Men samma det. :-)

      Slett
    2. Hehe. Fin trening før Rødtagen 2014 er det uansett ((:

      Slett
    3. Ja, alt jeg gjør dreier seg kun om å spisse formen til Rødtangen 2014 - ALT! ;-p

      Slett
  5. Ah, du er jo tilbake i superform!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, hyggelig at du synes det. Hva kommer etter super? Dit vil jeg i så fall. :-D

      Slett
  6. Bra levert og lykke til på Hytteplanmila! Så får vi oppsummere sesongen og feire på Banketten 7. november!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Sikkert at du ikke skal være med på bollebonanza på lørdag?
      Bankett 7. november? Her er det tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg... Hvem, hva, hvor?

      Slett
    2. Drar til Las Vegas i morgen, så dårlig med Bollebonanza på meg i år! Prøver oss på Bankett/Årsoppsummering på Bryggeriet i Nydalen torsdag 7. november!

      Slett
    3. Mye man skal gjøre for å slippe og løpe... ;-D

      Ha en riktig god tur. Hils Elvis og løvene på MGM fra meg, og husk å tipse de snille damene som kommer med gratis drinker. Så får jeg høre mer om turen over en øl i Nydalen i november.

      Slett
  7. "et mirakel" hahahaha du vet å få det sagt ;-) jeg skogglo!! Skal se at du blir en racer i skogen med tiden også! Jeg tror vi lata oss godt på skia i dag for sååååå lav puls har jeg ALDRI hatt før (sone 1 og 0) - så neste gang får vi fyre opp litt - vi brukte 7min mer enn sist gang ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Racer i skogen tror jeg bare ikke at jeg kan bli - men jeg kan definitivt bli MYE bedre enn jeg er nå.

      Hadde også veldig lav puls, men det var også poenget for min del. Jeg brukte et helt kvarter mer enn jeg bruker på denne turen i går, og har en skikkelig vannblemme inne i høyrehånda i dag. Jaja, neste gang får vi holde kjeft og bare gå. :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails