I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 4. august 2013

Første ferieuke oppsummert

Race faster - goddammit!
Eller skal vi ikke bare kalle en spade for en spade? Ja, det er ferie - men mer fritid betyr mer trening = det begynner å likne på en treningsleir det her. Det er fortsatt langt igjen til jeg slår sommerferien 2010 når det kommer til tilbakelagte kilometer (373 km), men det har jeg heller ingen ambisjoner om.

Jeg kan likevel legge kortene på bordet med én gang, og si at jeg har satt årsbeste på distanse denne uke. Rett i underkant av 70 km i joggesko ble det, pluss nesten 18 på rulleski, og beina holdt hele uka. Faktisk ble det mindre trening enn jeg hadde tenkt, siden griseværet kom tidligere enn antatt på lørdag. Men det skal jeg komme tilbake til.

Først en liten skavankoppsummering. Jeg hoster fortsatt en del, særlig i begynnelsen av og etter treningsøkter. Så det er litt plagsomt. I tillegg gjør det at ribbeinet ikke bedrer seg. Så jeg har en liten brist på venstre side som blir værende en stund. Men det plager meg mest når jeg hoster, drikker noe med sugerør og bruker medisiner som må inhaleres. Kunne vært verre, altså. Mye verre, dette er jo bare bitte, bitte små bagateller målt mot de plagene jeg har slitt med tidligere.

I tillegg greide jeg å pådra meg en gigantisk vannblemme under venstre fot da jeg løp med Astrid i arbeidstiden onsdagen i den siste uka før ferien. Vet ikke hvorfor, men det kan ha vært en uheldig kombinasjon av sko og sokker.
Dette greide jeg å gjøre enda verre på Gressholmen dagen etter, ved å løpe på ugreit underlag og dermed gnisse og irritere området enda mer, påfulgt av bading i saltvann og deretter tråkke masse små spisse steiner inn i såret.

Forrige lørdag la jeg en compeed over såret, og la ut på en lang tur på sti - kjente det ble verre og verre underveis. Men ikke verre enn at jeg kunne holde det ut. Da jeg kom hjem var både compeeden slitt vekk samt huden som dekket såret. Søndag stelte jeg pent med såret og trente bare styrke; første kettlebellstrening på lenge.  Selv om jeg ikke tok den helt ut har det preget uka etterpå; kunne verken sette meg, bøye meg eller komme meg ut av senga uten mye sukking og stønning før langt ut i uka.
Det har også blitt tid til å nyte sommerkvelden på plattingen

Så til ukas trening:

Mandag: Tilnærmet invalid etter søndagens kettlebellstrening. Men slengte på en compeed over såret under foten (det var jo sånn en suksess på lørdag) og løp ut på langtur; en lang runde rundt Maridalsvannet. Brutalt toskete gjort. Var vondt underveis og enda verre etterpå.

Tirsdag: Fortsatt invalid, og siden jeg knapt kunne stå på foten måtte de planlagte intervallene på morgenen utgå. Her gjaldt det å få leget såret. På ettermiddagen ble det en våt rulleskitur med Espen på sykkelveien ved rv4 ute ved Hakadal. Vi holdt omtrent jevn hastighet hele veien, og pushet hverandre. Så det ble raskeste gjennomsnittshastighet for min del til nå, tross tungt og vått føre. Men jeg har heller aldri gått så flatt før.

Onsdag: Var ingen god dag formmessig, selv om jeg ikke var så støl lenger. Likevel ble det årsbeste på 2-rundern på SRM, og klart bedre tid enn på noen 2-rundere i fjor. Tross at jeg ikke lå på særlig høy puls. Me like! Fortsatt 45 sekunder ned til pers, men det bør være innen rekkevidde. Persen er satt på en avbrutt 3-runder i 2009.
Jeg skjønner fortsatt ikke shoppinglogikken hvor man skal kunne spare ved å shoppe - hvor er de sparte pengene?...
Torsdag: Shopping på Norway Outlet (og det er dyrt å bruke penger for å spare penger skulle det vise seg). Var helt pumpa etterpå og ville egentlig bare sove. Men likevel ble det en strålende TRX-trening på kvelden.
Jeg ble så utrolig provosert av ei jente som lå rett ved siden av meg stønnet og akket seg og høylytt ga på opp på alle de tyngste øvelsene, og det ga meg masse adrenalin. Så jeg bestemte meg for at ikke bare skulle jeg fullføre alle øvelsene, jeg skulle slå alle og ta så mange rep som overhodet mulig innenfor tida. Ga derfor alt, og fikk skikkelig valuta for pengene. Støl både fredag og lørdag...

Fredag: Motbakkeintervaller i Lillomarka på støle bein. Greide derfor ikke komme så høyt i puls som jeg skulle ønske før beina stivnet. Likevel ganske fornøyd med økta.
Motbakker ser aldri så bratte ut på bilder som i virkeligheten
Lørdag: Det var spådd regn fra ettermiddagen, så jeg hadde planlagt å gå en tur på rulleski på morgenen. Men regnet startet rett etter kl. 10, og da hadde jeg ikke en gang stått opp (er jo ferie). Da ble det hviledag i stedet, og det var i grunnen påkrevd. Dro på Smart Club og IKEA i stedet. Blir sliten av det også...
Søndag: Lang, rolig langtur i Nordmarka. Jeg har fortsatt to motbakkeløp som jeg planlegger å løpe i år, så jeg må øve litt på det. Derfor la jeg inn godt med motbakker på dagens rute, blant annet løp jeg fra Hammern og helt opp til Skjennungstua. Ganske slitsomt, men "penger i banken" håper jeg. Turen ble til slutt på hele 26 km, og det må være distanserekord i år. Begynte å røyne på mot slutten, siden det var varmt og det eneste jeg hadde med meg var 7,5 dl med vann. Men jeg kom meg hjem.
Bare 4 km til Hammern, så godt som hjemme...
Planen var én økt til med rulleski og én til med styrketrening i løpet av uka, men jeg trengte den hviledagen i går.

Kommende uke skal jeg ha besøk av nevøen min, så da blir det naturlig nok litt mindre trening de dagene han er her. Men han kommer til å måtte bli med ut på treningstur. For tante Grusom skal løpe halvmaraton snart - og har ikke tid til å slakke for mye på strikken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails