I'm on a ride - fast - to where I don't care!

torsdag 16. august 2012

Første start i ultraløp - Røde huset backyard ultra 2012

Aller først, for de uinnvidde, ultraløp er lik distanser på mer enn 50 km. Og før noen lurer på om jeg har gått helt fra vettet jamnført alt som har skjedd og blitt skrevet på denne bloggen de siste par årene; jeg deltok i et ultraløp men jeg løp ikke ultradistanse. Jeg ga meg etter 26 km. MEN: 26 kilometer er det lengste jeg har løpt siden min siste lange langtur som ble foretatt den 28. august 2010 - to år siden altså...
Sosialt liv mellom rundene; noen spiser, drikker og lader, andre bare skravler mens de som har gitt seg har startet opp grillen og sprettet korken på den første ølen.
Røde huset backyard ultra er et løp som ble arrangert lørdag 11. august i området nord for Rikshospitalet i skogen videre oppover på vestsiden av Sognsvann. Bak arrangementet sto Sharon Broadwell. Løpet ble arrangert for første gang i år. Det ble en heidundrande suksess, så det blir nok sikkert arrangert igjen til neste år - og garantert med et større startfelt med enda flere gode løpere. Ikke at det skortet på gode løpere i år heller. Mange meriterte ultraløpere av begge kjønn deltok denne lørdagen også.

Konseptet var, med utgangspunkt i et lite rødt hus i Gaustadveien 25, å løpe en runde på 6,5 km. Ny runde ble startet hver hele time. Siste mann/kvinne som orker å starte en ny runde, vinner. Dersom det er flere enn én som har løpt den siste runden, vinner den som løp den siste runden raskest.

Denne gangen ble løpet avsluttet etter 10 runder, og da var det tre stykker igjen som ga seg samtidig. Jeg løp til orientering fire runder og havnet med det på sjetteplass. Og ja, det var noen bak meg på resultatlista også...

Runden på 6,5 km var veldig tøff sett fra mitt ståsted. Masse stigning første halvdelen av løypa og 2,5 km veldig kronglete og våt sti. Der gikk det ekstremt sakte for min del, og det er kjedelig og jeg blir sur... Men hver runde ble jeg belønnet med en lang lettløpt nedoverbakke der stien sluttet, så da kom smilet på igjen raskt. Jeg øste på og fløy nedover - ikke akkurat i ultraløpfart. Men samma det. Målet var å løpe fire runder, og det gjorde jeg. Selv om jeg begynte å få veldig vondt i beina på slutten. Men det var verdt det!

Faktisk hadde jeg negativ splitt på de tre første rundene. Det vil altså si at jeg løp raskere og raskere. Siden jeg hadde vondt i beina, og ikke måtte tilbake for å rekke å drikke, spise og liknende før neste runde startet, tok jeg det med ro på den fjerde runden. Blant annet gikk jeg i de bratteste bakkene, men tiden gikk ikke så mye opp likevel. Kom i mål rett i overkant av 40 minutter også på den siste runden.
Startfeltet ut på femte runde - noen ivrigere enn andre...
Deretter var det grilling og drikking av alkoholholdig drikke som gjaldt, mens man heiet på de som fortsatt holdt på. Blanding av løping og alkohol er jo noe jeg begynner å bli veldig erfaren på etter denne sommeren, så dette var definitivt noe for meg,

Et veldig morsomt og sosialt arrangement. Anbefales sterkt å melde seg på til neste år. Orker man ikke løpe så langt, begynner man bare festen tidligere. Og selv med bare én runde kan man faktisk skryte på seg å ha deltatt i et ultraløp. 

Langdistanseløping er en svært demokratisk og inkluderende sport; topp og bunn, elite og mosjonister i skjønn forening både på trening og løp. To tidligere vinnere av Oslo maraton deltok på lørdag, én som arrangør og én som deltaker. I andre idretter murer de beste utøverne seg inne bak høye gjerder på Olympiatoppen for å trene. Når fikk du sist sjansen til å konkurrere med Marit Bjørgen på ski eller Thor Hushovd på sykkel?
Så lenge det ikke er snakk om EM, VM og OL får vi vanlige mosjonister  mange sjanser til å stille på startstreken med de aller, aller beste i verden. Verdensrekordene i maraton settes ikke i de store mesterskapene, de settes på maratonløp åpne for alle. Vennligst nevn en annen idrett der det foregår på samme måte. Og det er bare én av grunnene til at jeg elsker denne idretten, ville bare nevne det...

Flere bilder på Espen Ringoms blogg.

6 kommentarer:

  1. Veldig bra poeng her! Ja, enkelte steder murer man seg rett og slett inne.

    Og gjett om jeg skal forsøke å få med meg dette til neste år. Ser ut som et genialt arrangment.

    SvarSlett
    Svar
    1. ... og gratulerer med løpet!

      Slett
    2. Er vel ikke superoverrasket over at du er enig i sluttpoenget, nei... :D
      Ja, du må bli med til neste år. Da er min plan å perse både i løpet og på festen etterpå. :-)

      Slett
    3. Jepp. Skal forsøke å få med meg både løp og fest da. Og så var det veldig godt å se at Espen fortsatt kan drikke. Jeg har vært virkelig bekymret for han i sommer.

      Slett
  2. Høres som et fantastisk løp, at jeg ikke viste om det før!!! helt enig med ditt slutpoeng!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men NÅ vet du om det, så da er det bare å glede seg til neste år. :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails