I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 15. desember 2015

Stusselig jubileum: 6 måneder uten løping!...

Jeg tok mine siste løpesteg i 2015 på Hove tri 14. juni. Det var 6 måneder siden i går. Triste greier...
Hadde en tanke om at jeg kanskje skulle kunne løpe igjen i 2016, men dessverre virker en revitalisering av min løpskarriere å være langt, langt, laaaaaaaangt inne i framtiden.

Var på Aleris og tok MR av både kne og hæl for noen uker tilbake. Kneet mitt forverret seg dessverre en stund i høst - etter en god periode. Etter at manuellterapeuten min hadde konsultert med en idrettslege fant de ut at det ikke lenger stemte med diagnosen "løpekne". Så da fikk jeg henvisning til MR. Benyttet sjansen til å  insistere på at det skulle tas nye bilder av hælen i samme slengen - siden det tross alt er hovedproblemet. Og for å si det mildt; jeg er en tålmodig sjel, men nå er det jaggu nok!

Kom fort inn til MR. Ringte på en mandag, fikk time dagen etter. Snakk om flaks. Men det tok faktisk nesten to uker før jeg fikk svarene - og det var det en grunn til. Jeg trodde jeg hadde to diagnoser; løpekne og hælspore. JEG HADDE SEKS - 6!!!
Ta det enkleste først; kneet: løpekne og ruptur i menisken. Løpekneet har jeg greid å bli kvitt, men menisken gjenstår å reparere. Operasjon er ikke aktuelt for min del. Dette skal jeg greie å fikse med trening. Greide det jo  med løpekneet. Så det er mye kjedelige styrkeøvelser på programmet for tiden.
Og dette har altså skjedd, ikke på grunn av løping, men på grunn av halting!...

Så over til den kompliserte hælen - bare hør på dette; hælspore (større enn på siste bilde fra april 2014), plantar fasciitt (men det plager meg ikke), Baxter's nerve (ny diagnose for manuellterapeuten min - og for meg) og muskelatrofi under foten. Jada! Noen som nevnte amputasjon?
Vel, det forklarer jo at jeg har smerter... Skal til ortopedisk kirurg på fredag, så får vi se hva han sier. Lukter at det ligger an til dyr, eksperimentell kirurgi på NIMI...

Så kanskje ikke rart at min motivasjon er på lavmål for tiden. Samtidig er det jo noen lyspunkter. Både kne og hæl er bedre. Det er nå mer sjelden at hælen er så vond at jeg må halte. For kneet sin del så kan jeg nå gå på spinningtimer uten at jeg er invalid dagen etterpå. Så man må ta det man får. 2016 ligger an til å bli syklingens år for min del.

7 kommentarer:

  1. Muskelatrofi??? Under foten?? I heite huleste.... er det mulig!!! Og Baxter's? Nei, jeg vet ingen annen rå enn at vi får drikke litt i jula!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er tydeligvis mulig. Jeg er visst dronningen av aparte fotdiagnoser. Men i drikkemuskulaturen er jeg ikke skadet... :-D

      Slett
  2. veldig kjedelig å lese, adelheid. god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. ... og hva med mærraølen 2016 da?

      Slett
    2. Takk for det, Frode. Blir jo Mærraøl selv om jeg ikke kan løpe. Noen må jo ta tiden også. :-) Ser ut som om jeg skal legges under kniven i januar. Så det er bare å krysse fingrene for at det blir vellykket.

      Slett
    3. jeg heier på deg, adelheid. krysser fingrene. så håper jeg du kommer tilbake til mærraølen, som løper. om ikke som sjefsdommer og tidtaker. en riktig god jul!

      Slett
    4. Det er hyggelig å høre, Frode. Riktig god jul til deg også. :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails