I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 5. februar 2014

Grønn, hipp og kul; FLEKSITARIANER

Da jeg surfet på nettet her om dagen oppdaget jeg at jeg faller inn under kategori jeg ikke visste fantes på grunn av de grønne nyttårsforsettene mine. Forsettene for 2013 og 2014 innebærer som tidligere nevnt her på bloggen å spise mindre kjøtt og mer vegetarisk. I tillegg til å spise mer bønner og linser til middag, kuttet jeg helt kjøttpålegg i løpet av 2013. Nå spiser jeg kjøtt til middag maks to ganger i uka, og går for økologisk, frittgående osv. så langt det er mulig. Og jammen var det ikke en kategori for sånne som meg; fleksitarianer. Så der har du meg - en vegetarianer som har lov til å jukse litt...

I følge artiklene jeg har lest er fleksitarianisme visstnok den nye trenden, og skulle det stemme - om så bare bittebittelitt, er det jo kjempebra for både dyr, mennesker og kloden vår. Så jeg oppfordrer flere til å være like trendy som jeg nå visstnok har blitt. Bedre samvittighet er godt for sjelen og sunt for kroppen er det også.

Å leve i tråd med årets nyttårsforsett har gått kjempebra så langt. Jeg spiser den ene middagen bedre enn den andre, kroppen kjennes ut som om den har det bra og jeg lurer egentlig bare på hvorfor jeg ikke har gjort dette før.
Dakar Donald... Glemte å ta bilde etter steking. Da var det kun spising vi tenkte på.
Sykt god saus...
Når jeg har spist kjøtt den siste måneden har det bare vært luksus. Da har jeg smelt til med skikkelig seriøs kvalitet. Vilt, Stangekylling og til og med helstekt gårdsand har jeg laget. Det siste var skikkelig smaskens. Utvalget i norske dagligvarebutikker tar seg stadig opp. Det blir mer og mer utvalg av økologisk, vilt osv. Men det kan fortsatt bli bedre, og det er det opp til oss forbrukere å drive fram. Butikkene tilpasser seg vårt forbruk.

Foruten anda er siste måneds nye favorittrett rødbetburgere. Kjempegodt. Var rødt over hele kjøkkenet, men ingenting tok varig skade. Brukte engangshansker da jeg skrelte og skar opp de kokte rødbetene - og det var nok smart. Litt lite gjennomtenkt derimot var det å ha på seg hvit genser under tilberedningen, men var heldigvis ikke det fineste plagget jeg har.
Rødbetburgere klare for steking.
Er det flere aspirerende fleksitarianere der ute? Det er plass til flere i kategorien. God plass her altså!

Om noen har noen spennende/gode/enkle/avanserte bønne- og linseoppskrifter de vil dele, så mottas de med glede og takknemlighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails