I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 21. desember 2012

Sykle til jobben-aksjonen 2012 oppsummert

Siden jeg nå har tatt juleferie, er min egeninitierte sykle til jobben-aksjon for 2012 avsluttet. Målet mitt var å sykle til jobben hele 200 dager i løpet av året, men det viste seg å være et i overkant ambisiøst mål. Fasiten viser at det til slutt ble 166 dager. Men til mitt forsvar så ligger det ikke latskap bak dette tallet. Det ble litt reising med jobben, jeg flyttet og var sykemeldt tre uker i mai/juni, har hatt med ski på jobb flere dager (og det er vanskelig å kombinere med sykkel), hatt ferie, avspasert m.m. I tillegg har jeg laget meg en regel om at jeg ikke skal sykle når det er minus 10 eller lavere siden jeg har fått litt problemer med luftveiene. I desember har det vært kaldt, og derfor har det blitt få dager med sykkel til jobb denne måneden, så jeg fikk ikke tatt inn noe av det tapte nå i innspurten.

Men jeg fortsetter, og skal prøve å komme litt nærmere 200 dager til neste år.

Jeg har gjort meg noen erfaringer dette året med helårssykling:

1. BMW-eiere hater syklister! Jeg var i sjokk en hel dag etter at en BMW SUV overholdt vikeplikten for meg i rundkjøringen på Ullevål en dag denne uka. Jeg må nok ha hatt særlig god karma den dagen etter å ha gitt min årlige julegave til Røde Kors kvelden før.
Man havner stadig i farlige situasjoner som syklist, særlig i rundkjøringer hvor svært mange i bil ikke tror at de samme reglene for vikeplikt som gjelder for biler også gjelder for syklister. Men noen bilmerker utmerker seg på spesielt negativt vis, dessverre. Det å være syklist er ikke en forbrytelse som skal straffes med døden, faktisk.

2. Sykling er antakeligvis heller ikke billigere enn å kjøre kollektivt - men det går i hvertfall fortere. Jeg bruker sykkelen så mye og så hardt at den må totalrenoveres to ganger i året. Det ble noen fete reparasjoner i vår, og tidligere denne måneden måtte jeg ut med 3000 kr. for å få alt på stell. Da ble det to reparasjoner på ei uke... Men nå tror jeg den skal holde ut ei stund. Men det er klart at saltslaps sliter ekstra mye.
I tillegg må man jo ikke glemme at jeg sliter ut buksebaker i ett kjør. Nå er det på tide å skifte ut hele jeansgarderoben, igjen...

Men i forhold til kostanden av å eie bil; billig! I tillegg får jeg en ekstra helsegevinst som bonus. Og tross at jeg også slipper ut CO2 når jeg sykler, så skal jeg sykle hardt og mye før jeg kan måle meg med en farkost drevet av fossilt brensel.

Så, er det noen som tar utfordringer og prøver å slå meg i antall dager med sykling til jobben i 2013?

6 kommentarer:

  1. Well done! Jeg tar ikke utfordringen! Eller, hvis jeg er så dum å ta den så vinner du glatt ;-) God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jepp! God jul til deg også! :-)

      Slett
  2. Jeg er imponert over antall sykkeldager. Jeg burde ta utfordringen, men har hatt et stygt uhell ned Sognsveien tidligere så har blitt litt pingle. Trist at Oslo stort sett er elendig tilrettelagt for syklister.

    God Jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, men enda verre enn at det er dårlig tilrettelagt er den utbredte antisyklist-kulturen. Tror det er bedre i f.eks. København og Amsterdam, altså at syklister er godtatt som en del av trafikkbildet. I Oslo kan man innimellom merke at man virkelig er hatet, eks. blitt sprutet ned med spylevæske flere ganger... Sympatisk.

      God jul, Frode! :-)

      Slett
  3. Min tid som helårssyklist er historie, jeg går heller på vinteren nå. Jeg har ikke så lang vei til jobb, og med alt ekstra av klær, hansker osv som skal finnes frem og tas på blir tidsforbruk ved sykkel og gange tilnærmet likt:-)
    Jeg har bodd i København og syklet mye der, det er en helt annen verden ! Både fordi det er sammenhengende sykkelvei, syklister oppfører seg som kjørende og bilistene behandler syklistene som kjørende. Dessuten er det veldig flatt, og ingen underganger med tre eller fire felt som møtes i et kryss rett utenfor tunnelen.

    Har stor respekt for dere som sykler mye i trafikken her i Oslo, uansett årstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Siri! Kom nettopp hjem fra London nå, og har testet sykling der også. De hadde et bysykkelsystem der også, omtrent som i Oslo som turistene benyttet seg av.
      Det var ikke spesielt tilrettelagt tilrettelagt forb sykling, men bilistene var helt annerledes enn her. Turistene syklet rundt som forvirra høner, venstrekjøring er som kjent vanskelig å forholde seg til, men likevel ble ikke bilistene særlig irriterte. Ikke en gang taxiene tutet. Wow! Her var det holdninger å lære av...

      Slett

Related Posts with Thumbnails