I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 9. desember 2012

Årets kondisopplevelse i følge meg

Årets kondisopplevelse
Før årsmøtet i Sognsvann rundt medsols fikk jeg en mail fra Heming Leira om at han ville at jeg skulle melde inn hva som hadde vært min største kondisopplevelse i 2012.
Året som har gått har definitivt ikke vært noe stort år for kondisjonsidrett for min del, men selv om lite har gått etter planen og jeg har måttet ta det ganske rolig, har det vært  veldig, veldig stor framgang fra i fjor. Nå var det ikke kun elendighet da heller, men veldig mye gikk galt.

Det gikk ganske fort opp for meg hvilken kondisopplevelse jeg skulle dra fram som min største i år, nemlig Ingalåmi. Mitt første skirenn siden barnehagen. En kjempefin opplevelse i kjempefint vær med søstrene mine med som heiagjeng. En veldig fin markering på at jeg var på vei tilbake etter et langt skadeavbrekk.

Jeg har ikke deltatt i noen av de store løpsarrangementene i år eller vært innen synsvidde av gamle tider, likevel har det vært mange oppturer som må nevnes. Det har for eksempel vært mange fine førstegangsopplevelser i år, nesten bare førstegangsopplevelser faktisk.
Tross dårlig skiføre og vonde bein, fikk jeg også noen fine skiturer i 2012.
Før Ingalåmi gikk jeg på skikurs med Skiforeningen. Det var utrolig morsomt, og skikkelig trist når det var slutt. Så jeg har meldt meg på igjen i 2013 på "Rask i marka"-kurs. Gleder meg allerede.
Perfekt ølløpdrikketeknikk
Av andre førstegangsopplevelser må jeg nevne at jeg har deltatt i mitt første ølløp (Mærraøllen), hvor jeg faktisk greide å vinne dameklassen. Jeg har startet i mitt første ultraløp (Røde huset backyard ultra), men løp ikke ultradistanse så klart. Dessuten har jeg løpt mitt første motbakkeløp (Skjennungstua opp).

I året som har gått har jeg løpt en del løp jeg ikke har løpt før, slik som St. Hansgaloppen. Det var også min lengste tur på det tidspunktet jeg løp, og en veldig morsomt løp. Anbefales veldig. Stiller definitivt til start igjen i 2013.

Nye løp og distanser er lik nye perser, hvilket betyr at jeg har tross alt noen perser å se tilbake på i år.

Prisen for årets koseligste løpsopplevelser må bli Øyakarusellen. Siden jeg var i Oslo i hele sommer, fikk jeg med meg alle tre løpene og det var like bra hver gang. Definitivt også noe som skal gjentas i 2013.
Innspurt på Hovedøya
Midtveis på Langøyene
Én gammel kjenning har jeg fått vært med på i år, nemlig Sognsvann rundt medsols. Det ble noen løp i vår/sommer og litt framgang, før leggen sviktet meg på sensommeren. Men nye sjanser for perser kommer i 2013, heldigvis.
Good times på Sognsvann
Men det aller, aller største  med 2012 har nok kanskje vært at jeg har kunnet løpe lengre turer igjen - uten å være redd for å knekke sammen underveis med akutte smerter i forfoten. Jeg gikk på en knekk nå nylig, men fram til det gikk det bra lenge. Det har altså vist seg at det lønner seg å holde ut og være tålmodig. Å løpe langturer i skogen må være noe av det aller, aller beste jeg vet å bruke tiden til. Hadde kroppen tålt det, kunne jeg sikkert gjort det hver dag.
Langtur - hurra!
Planen for 2013 er egentlig bare å gjenta alt som var gøy i 2012, legge til enda noen løp jeg ikke har testet før samt prøve meg på noen av de gamle kjenningene igjen - om kroppen tillater det. Jeg tør ikke planlegge så mye lenger, klok av skade. De siste årene har stort sett ingenting blitt som jeg hadde tenkt, så jeg må nesten bare ta ting som de kommer og nyte det jeg kan få med meg.

6 kommentarer:

  1. Fin plan, å gjenta det som var moro i 2012. Enig i flere av dine høydepunkter fra denne sesongen. La oss håpe vi får enda flere høydepunkter i 2013. Jeg gleder meg til nok en sesong, med hyggelige folk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, la oss håpe at 2013 blir full av good times (litt miljøskadd etter å ha hørt på P3 morgen på badet hver morgen i flere år)! :-)

      Har vi satt dato for Mærraøllen 2013? Om det er satt dat, når var det? Om ikke, så må vi vel gjøre det snart - slik at man ikke risikerer å planlegge noen annet den lørdagen som kolliderer. Det hadde jo vært litt småkrise... :D

      Slett
    2. Ser ut som Mærraølen 2013 blir 13. juli. Bare å spikre den dagen ja. Det er et løp man bare må få med seg, og vi har jo en seier å forsvare!

      Skal lage en side på Google+ for dette jeg, så kan vi diskutere mer der.

      Slett
    3. Her:
      https://plus.google.com/u/0/communities/111211544058760688535

      Slett
    4. Datoen er reservert i kalenderen. Treningen har startet. Snakkes! :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails