I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 7. mars 2010

En uke i Utopia – treningsleir på Algarvekysten

Lørdag 27. februar var endelig tiden inne for fjorårets julegave til meg selv; treningsleir med Springtime Travel i samarbeid med svenske Runner’s World i Monte Gordo, Portugal (Algarvekysten).
173 svensker og 3 nordbaggar! Hvor var dere andre?
Til mine nye svenske venner som skulle komme til å lese dette, nå har jeg forsvensket språket mitt lenge nok, bloggen min får dere ikke... Her er ordbok hvis det skulle bli for vanskelig. ;-)

Slik forløp uka treningsmessig (har hatt en meny av aktiviteter å velge mellom):
Lørdag 27. februar:
Ingen trening, flyet var forsinket til Faro, så vi rakk ikke den oppsatte løpetreningen på ettermiddagen.

Søndag 28. februar:
07.30: Felles løpetur på stranden (i soloppgangen…), ca. 6 km.
10.15: Cirkelfys – styrkesirkel i sal.
14.00: Forelesning om pulstrening (representant fra Polar).
16.30: Felles løpeøkt – fartlek/teknikk (jeg endte i den nest raskeste gruppen, veldig fornøyd med det, god kvalitetsøkt).
21.00: Over og ut...

Mandag 1. mars:
07.30: Yoga - mitt aller første møte med dette, men synes jeg kunne gå med hevet hode ut av salen etterpå. Særlig etter at jeg fikk høre fra mer erfarne yogautøvere at det vi hadde måttet gjøre var poweryoga av den mer avanserte typen.
10.15: Crossfit på stranden (barbeint i sanden; herlig, herlig, herlig).
12.00: Lunsj i nærmeste by, Villa Real St. Antonio – vel 6 km gange frem og tilbake fra hotellet.
16.30: Felles løpeøkt – rolig langtur, vel 9 km.
20.30: Forelesning med Pasi Salonen (svensk triathlet).
21.00: Trøtt som ei strømpe, over og ut…

Tirsdag 2. mars (hviledag?):
07.30: Felles løpeøkt på stranden, ca. 6 km.
11.00: Egeninitiert svømmeøkt i svømmehallen i Villa Real – 6 km gange frem og tilbake (veldig bra for ekstremt såre muskler…).
16.00: Egeninitiert løpeøkt (rolig langtur) med Cecilie, en av de andre nordmennene (for å spare oss til baneintervall på onsdag). Inne i skogen møtte vi en kar som sa hei til oss, og etter to sekunders betenkningtid fant vi ut at det var John Henry Strupstad som vant fjorårets Oslo maraton. Var for øvrig mye nordmenn å treffe i området, av typen satsende friidrettsutøver.
21.30: Sloknet som et lys, igjen..

Onsdag 3. mars:
07.30: Yoga (såre og stive muskler; au, au, au!).
14.00: Løpeteknikk/-øvelser og baneintervall (4 ganger 200-400-300) med Lisa Blommé. Min egen plan var å kjøre tusinger. Men det var ingen sjanse skjønte jeg etter én, så jeg hoppet over på intervallene med de andre. Forferdelig dag, lå ca. 15 pulsslag under det jeg bruker på kortere intervaller, likevel føltes det helt for jævlig. Dessuten monsunregn og frisk bris, men likevel gøy… Lisa Blommé peppet meg 200 meter på en av intervallene og det hjalp på, ikke akkurat hardt for henne så klart.
16.00: Restitusjon på spinningssykkel.
20.30: Forelesning med Rune Larsson – for en type!
23.00: Zzzzzzzzz

Torsdag 4. mars:
09.00: Avreise Bergspasset. Jeg startet med 14 km, kjørte først rolig, men det gikk hardt i bakkene etter hvert og fikk kjørt pulsen godt opp. Føltes bra! Ikke løpt en motbakke siden 4. desember 2009, og her var det mange av dem, uvant for beina.
Deretter: løp hjem med Rune Larsson (svensk ultraløpsguru). Til sammen skulle det bli ca. 44 km denne dagen. *Puh*
Dette er det lengste jeg har løpt på en dag, mer enn en maraton… Fornøyd og sårbeint!
Var utrolig pigg de siste 15 km, pulsen gikk ned og farta opp. Men så kom sulten og rev i tarmene, pluss vannblemmer under beina som begynte å plage meg. Mistet også litt motivasjon av at vi så hotellet lenge, men løp i alle andre retninger enn mot det. 200 meter fra mål løp jeg inn i en butikk og rullet meg i sjokoladehylla m.m. Kom ut med nye rart derfra for å si det sånn… Målgang med cola i den ene hånda, banan i kjeften og stor handlepose i den andre hånda.
20.30: Paneldebatt med Runner’s world: Lisa Blommé, Pasi Salonen, Rune Larsson, Claes Runheim og Erik Petersson.
22.30: Bok og snacks på senga; lese, tygge, tygge, tygge, zzzzzzzzzzz........

Fredag 5. mars:
Planen var crossfit kl. 09.00, men jeg var slettes ikke fit i beina til det - var fornuftig og sto over.
10.30: Egeninitiert restitusjonsøkt på spinningsykkel.
11.30: Pricka Tiden – vel 5 km løping i selvvalgt fart. Tiden måtte vi angi på forhånd, og alle måtte betale 1 euro for å være med. Den som kom nærmest tiden man hadde angitt, vant alle pengene. Jeg hadde skrevet opp 30.01, noe annet var litt mye å forlange med så mange km i beina. Jeg kom inn på 29.16, altså 45 sekunder for fort. Hadde fotopauser underveis og mistet helt oversikt over fart, pust osv. Veldig fornøyd med i det hele tatt å klare å løpe 5 km etter torsdagen.
15.00: Core (med ball) – alle beinøvelsene gikk så der, men følte meg en del kvikkere og mykere da jeg gikk ut etterpå.
19.30: Felles avslutningsmiddag, og jeg drakk alkohol for første gang siden nyttårsaften (crazy!)
23.30: Zzzzzzzz (jada, skikkelig partydronning)

Lørdag 6. mars:
07.30: Yoga – Sofia var heldigvis litt snillere med oss enn hun hadde vært dagene før. Hjalp på en stiv kropp.
10.30: Egeninitiert løpeøkt i skogen og på stranden i Monte Gordo, et siste farvel til barmark på en stund. Beina var ekstremt tunge, så det ble med 8,5 km. Økta startet faktisk med at jeg tryna ned trappa på hotellet, bra start!
14.45: Avreise flyplassen, Faro *sukk* Svenskene skulle ut på sin siste organiserte økt da vi dro, men det var et helvetes uvær, så jeg var faktisk ikke misunnelig.
01.00: Altfor sent i seng, sovnet før hodet traff puta!

Søndag 7. mars:
Tilbake i Oslo, og for et fantastisk skivær dagen opprant med… Dermed –
10.30: Skitur fra Kjelsås via Skillingsdalen til Sinober. Via Movatn tilbake. Vel 2 mil. Gikk bra, var veldig, veldig ustø, men herlig avslastning for slitne, slitne legger.
Uka kort, kort oppsummert:
- Mellom 11 og 12 mil løpt, 2-3 treningsøkter om dagen, uendelig antall kcal brent (og spist – så mye at det grenser til pinlig), ørten liter CO2 pustet ut (burde vært påbudt med kjøp av klimakvoter på slike opphold). Antall såre muskler? Ca alle… Men også mye tid til hvile, hyggelige samtaler, lange frokoster, lunsjer og middager – i det hele tatt, mye kos.
Antall kroner brukt i Running Store? Uff… Overvekt på flyet? Antall kg vil forbli en hemmelighet, men jeg måtte betale begge veier!

Uka som gikk; kroppslige anstrengelser, mental hvile.
Uka som kommer; mentalt hektisk, kroppslige hvile.
Summa summarum, superkompenasjon?

Skal skrive et lengre innlegg om alle inntrykkene jeg har fått på turen med masse, masse bilder så fort jeg får tid i uka som kommer. Stay tuned!

3 kommentarer:

  1. Det gøres helt fantastisk ut Adelheid!!
    Ikke grønn av misunnelse, skal snart ha en uke på Tenerife :-) Ikke sånn treningscamp som du har vært på, men ingen snø og minusgrader, og ingen jobb! Blir digg!!

    SvarSlett
  2. Fy søren, dette høres kjempe digg ut! Heldiggris!
    Håper utbyttet var bra, artig å høre mer om oppholdet!

    SvarSlett
  3. Vi får se når eventuell superkompensasjon inntreffer, hvor bra det fysiske utbyttet har vært. Men en opplevelse var det uansett, anbefales på det sterkeste! :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails