I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 14. mars 2010

Klisterføre, glatte løyper og treningsuke i Rune Larssons ånd

Om det siste først; det har vært en veldig travel uke, med reising og mange netter på hotell. Blant annet har jeg tilbrakt et par døgn på Moldes svar på Burj Al Arab. Ikke like glorete luksuriøst, kanskje - men ekstremt fin utsikt ut mot havet, Romsdalsalpene og "Røkkeløkka".
 Kroppen har vært sliten etter Portugal, og forkjølelsesviruset jeg har kjent på lenge (også i Portugal) har slått ut - men er fortsatt oppreist. Så i uka som har gått har jeg egentlig bare tatt treningen på sparket/lysten - slik som min nye helt Rune Larsson.
Hans filosofi er at man skal trene akkurat så lenge at man har lengter til neste trening, og i hans tilfelle kan det godt være en løpeøkt som varer i dagesvis. Må innrømme at jeg nok ikke helt greier å leve opp til dette, men helga har i hvertfall vært i hans ånd. I uka har jeg, i tillegg til to fulle hviledager (sjelden vare), trent et par skikkelige styrkeøkter, restituert og løpt bare litt (og rolig). Når helga kom hadde jeg bare lyst til å komme meg ut, så da fulgte jeg lysten; lang skitur både lørdag og søndag.

Været har vært ganske fint, og sola tar veldig godt nå, både på løypene og på nesa. Føret har vært veldig skarpt, fryktelig glatt noen steder, så skiturene har vært noen skikkelige glipptaksorgier. Tror jeg har tatt 20 ganger så mange glipptak denne helga som hele denne sesongen fram til dette. Men det har gått bra. Armene har også fått ekstra mye trening av det glatte føret.
Klister er ikke noe jeg er så kjent med, og isklister hadde jeg ikke - så det var det smøremeldingen anbefalte. Jeg hadde universalklister på boks, så det fikk det bli, og det har fungert sånn noenlunde. Når det kommer til skismøring har jeg en skikkelig forkjærlighet for ting det står universal på, så det er som gjerne blir innkjøpt. Om klister er det mye å si, jeg har nå klister på golvet i gangen, på hendene, klærne etc. etc. Det er noe skikkelig klin, men det vet vel de fleste som har prøvd det...

Turene mine har stort sett gått på mine vanlige steder. Da jeg ankom Sinober lørdag morgen litt etter klokka 10, hadde de akkurat tatt kanelbollene ut av ovnen. Snakk om timing, og etter den var jeg fint i stand til å gå et par timer til. Det har vært uvanlig stille i løypene denne helga, tross det fine været. Deilig for oss som var ute. Det skiinteresserte Oslo har tydeligvis vært i Holmenkollen denne helga.
Neste uke blir det nye hotellovernattinger, men jeg håper likevel å få til en ganske normal treningsuke likevel. Det er nå under én måned igjen til sesongstart, dvs. Fredrikstadløpet, og jeg føler meg som vanlig ikke klar. Bare tiden og veien, så nå må kvalitetsøktene på plass (ut med Rune Larsson altså, men til sommeren tas hans prinsipper inn i varmen igjen)...

2 kommentarer:

  1. Jeg har samme forhold til klister som deg, Adelheid. Når det blir klisterføre er det på tide å sette bort skia for sesongen. Jeg klarte meg uten klister på dagens 4-milstur - men det var så vidt!

    Er egentlig inne for å kommentere kanelbolla på Sinober - det er vel den vesle greia du har bilde av. Verdens største og beste kanelboller får du på Vangen skistue i Østmarka, legg turen dit neste gang :-)
    Jag har over 40 års erfaring med de berømte Vangen-kanelbollene - som jeg ALDRI blir lei av. Eneste problemet er at de ofte er så høye at jeg må klemme dem sammen for å få gapet over....

    Forøvrig lykke til med treninga fram mot Fredrikstadløpet - det er samme helg som jeg årsdebuterer på en litt lenger distanse.

    SvarSlett
  2. Det er nå en gang sånn at det er nærmere til små kanelboller enn de store du nevner... Kanskje jeg kommer meg til Vangen til neste år. Er ganske mye lenger reisevei for meg til Østmarka enn til Lillomarka - men ble veldig fristet av kanelbollereklameringen din (jeg er fryktelig enkel å lokke på hva angår ting som kan spises).

    Lykke til på TEC100 (og Birken til helga?). Du anser det vel knapt som oppvarming den distansen jeg skal løpe samme dag - men regner med at jeg løper litt fortere da...

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails