Nok et startnummer som har vært ute i hardt vær. |
Men på veien nedover begynte det å bøtte ned; skybrudd. Jeg sjekket yr, og i følge yr var det oppholdsvær. Åh nei! Så når vi endelig kom ned til Horten gikk det opp for meg at jeg skulle kjøre 165 km på våt asfalt med høy sannsynlighet for øs pøs regn hele veien. Da gikk jeg rett og slett i kjelleren. Hadde bare ikke lyst! Og jeg er bare rett og slett ferdig med å gjøre ting jeg ikke har lyst til om jeg ikke må. Men det var for sent å trekke seg. Det er sikkert bra for karakteren, men f.. heller. Uansett, jeg rullet ut med laget meget mørk til sinns. Prøvde å snakke hardt til meg selv, men det funket ikke. Det var bare så j... langt til mål. Hatt samme problem tidligere på lange konkurranser - at jeg har det mentalt tyngst i begynnelsen av konkurransen, når kroppen ellers er sprekest.
Men som svenskene sier, det gjelder å gilla läget. Jeg hadde en jobb å gjøre. Første ritt med Rye 2 og generalprøve før Styrkeprøven. Det gikk ganske rolig i starten, og jeg kjørte først ut fra start, så jeg ble ikke dyvåt med en gang. Men det var ikke mange minuttene før man var våt til skinnet.
Det gikk likevel greit en stund, selv om jeg syntes det gikk drit sakte å tygge mil. Men jeg merket at det ble en del raske temposkifter i rulla. Noe jeg egentlig tåler, men jeg sleit med å få giret opp når jeg var på storskiva - og da ble det vanskelig å henge med når jeg ikke kunne respondere raskt nok.
Etter hvert som brillene ble mer og mer møkkete og det dugget på innsiden av brillene så jeg også mindre og mindre. Jeg er som sagt ny i dette gamet, og syntes dette bare ble skumlere og skumlere. I tillegg slet vi med at vi tok ble forbikjørt av et lag som ikke kjørte fra oss, biler som kjørte forbi og bremset oss. I det hele tatt. Jeg begynte å bli ekstremt sliten i hodet. For å toppe det hele merket jeg plutselig at jeg nesten ikke hadde bremser. Og dermed turte jeg ikke ligge så tett som jeg burde, og det ble tolket som at jeg var sliten. Gadd ikke krangle på det, og gikk i halen - og ble der. Selv om jeg hadde krefter til å jobbe i rulla. Regnet hadde på dette tidspunktet også tatt seg opp, og jeg så bare noen cm foran meg. Ikke gøy! Jeg var redd, redd, redd!
Hadde denne lappen i baklomma, og den var i tankene mine mange ganger underveis. Kanskje jeg bare skulle stoppe og sende en sms. |
Vurderte å stå av. Vurderte å slippe laget. I det hele tatt, det var ganske mørkt under topplokket. Men jeg var jo heller ikke alene om å ha det fælt. Vi var jo alle ute og syklet under disse forholdene. Samtidig merket jeg at jeg lett fulgte med laget, så da var det ingen grunn til å legge seg alene heller. Og det hadde vært ekstremt tungt å kjøre de siste fire milene alene.
På dette tidspunktet var det også noen som hadde måttet slippe. Men jeg hang med uten problem, og kom lett opp alle kneikene på den siste delen. Så det føltes iallefall bra.
Når vi begynte å nærme oss mål kom humøret også mer og mer tilbake. Snart var det over, og jeg hadde overlevd. Og Velominatiregel #9 sier: If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period. Samtidig brøt jeg #6 Free your mind and your legs will follow. på verste vis (og sikkert en haug med andre også).
Før målgang ble jeg kommandert helt fram, slik sammen med de to andre damene som var igjen, slik at vi skulle først over målstreken. Det føltes ikke fortjent! Jeg kom i mål med krefter igjen, mens de fleste andre var helt på stålet. Vi tre damene ble faktisk nummer 4 totalt i dameklassen. Ikke verst.
Den mest kostbare koppen jeg eier. |
Eller, har jeg egentlig lært? For i dag har jeg meldt meldt på Tyrifjorden rundt førstkommende søndag. Fellesstart. Yr varsler sol! Jada!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar