I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 7. februar 2016

Grønne nyttårsforsett 2015 og 2016

Har ikke akkurat vært noen racer på bloggingen de siste par årene. Men selv om jeg ikke skrev noe om det har, så fortsatte jeg tradisjonen med ett nytt grønt nyttårsforsett i fjor, og gjør det samme for 2016.

Jeg begynte med "grønne nyttårsforsett" i 2010, og har fulgt opp med ett nytt hvert år siden - samtidig som jeg følger opp de jeg har satt meg tidligere. Én ny og bedre vane greier man fint å innarbeide hvert år, men det gjelder samtidig ikke å gå ut for hardt.

2014s forsett har til tider vært tøft å følge opp, med mye reiser osv. Men jeg har prøvd, og for det meste har jeg vært flink. Men jeg kan fortsatt jobbe mer med å spise mer rent vegetarisk. Det har en tendens til å bli veldig mye fisk, og lite bønner og linser. Men jeg gir meg slettes ikke - og skal bli enda flinkere - så det så. Så langt har jeg i hvertfall vært veldig flink i 2016.

Apropos å følge opp mine tidligere forsett, så er jeg ganske stolt av at jeg satte ny rekord i sykle til jobben-dager både i 2014 og 2015. Så det forsettet følges i hvertfall opp. Grunnet operasjon, blir det nok ikke noen ny rekord i år. Men jeg kommer som nevnt i tidligere innlegg til å sykle mange flere kilometer, siden jeg skal begynne å sykle tur-retur Lysaker hver dag fra april.

Jeg er tilsynelatende en av veldig få som heiet på plastposeavgiften som dukket opp i budsjettforhandlingene i 2014. Selv mener jeg at den skulle blitt innført, og vært mye høyere enn det som ble foreslått. Flere land velger jo nå å forby plastposer. Dette landet er definitivt ikke en spydspiss innenfor miljøtiltak for sine borgere. Det er veldig fascinerende å se hvordan tiltak som er innført og blir sett på som en selvfølge andre steder, blir latterliggjort og harselert med i norske medier (og ikke for å snakke om i kommentarfeltene), jmf. plastposeavgift og bilfritt sentrum. Vel, det var politiske partier som kjempet mot farge-tv i sin tid også...
Jeg skal i hvertfall prøve å gjøre min egen innsats for ikke å bidra til søppeløya som seiler der ute i Atlanterhavet (ja, Atlanterhavet - The Great Pacific Garbage Patch har en slektning i Atlanterhavet).

2015 sitt fortsett var som følger: Bruke mindre vann, spesielt varmt vann. En vis kvinne sa en gang til meg (les: Synøve Brox): Å dusje uten å ha trent først er bortkastet bruk av vann!...  Kan ikke annet enn si meg enig i det, og det har jeg stort sett etterlevd i året som gikk. Som oftest, når jeg ikke er skadet og umotivert, trener jeg minst én gang om dagen - og får dusjet nok.  Kan melde om en klar nedgang i strømforbruket i 2015 som følge av den nye vanen.
Arkeologisk prosjekt 1: Lurer på hvilke skatter som befinner seg bakerst på andre hylle her?
Forsett for 2016: Kaste mindre mat. Jeg bor alene og kaster altfor mye mat. Har en tendens til å bli for ofte og for raskt fristet til å kjøpe mer enn jeg trenger, spesielt når det kommer nye produkter. Men er dessverre ikke like flink til å spise det opp. Så nå har jeg startet et prosjekt med å spise opp det som finnes i skapene; kjøkkenskapene, kjøleskapet og fryseren. Spent på å se hvilke skatter som befinner seg bakerst i skapet med tørrvarer. Det som finnes der har bodd der en stund.
For å få til en skikkelig skjerpings er det inn med handlelister og storhandel, og ut med å fly på butikken hver dag uten liste. Planen er at dette skal gjøre matbudsjettet lavere, og det så langt kan det virke som om det er en riktig antakelse.
Arkelogisk prosjekt 2.
Til slutt. Jeg har ingen barn, men opplever likevel at jeg stort sett er mer opptatt av hvilken klode framtidige generasjoner skal arve enn de aller fleste jeg kjenner som har barn. Det synes jeg er rart! Punktum finale!Tenk hvilke endringer vi kunne fått til dersom vi alle bare gjorde en liten innsats hver.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails