I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 6. april 2015

Påsken er over, våren er her - men hælen har ikke skjønt at barmarkssesongen er i gang...

Snømåking er god trening. Det tok meg en time å måke meg fram til stall og utedo.
Normalt sett bruker jeg å trene ekstra mye når jeg har fri; fordi jeg kan, fordi jeg har tid og ikke minst fordi jeg har lyst til å trene mer enn det jeg rekker i hverdagen. Men sånn har det ikke blitt denne påsken. Jeg har trent, så klart, men ikke noe mer enn vanlig. Motivasjonen er dessverre ikke på topp om dagen. Det betyr selvsagt ikke at jeg slutter å trene. Men jeg løper heller ikke ut døra så fort jeg har stått opp, slik jeg ofte har gjort tidligere. Må ta meg selv hardt i nakken en del ganger, og det har ofte blitt langt på dag før jeg har kommet i gang. Kroppen er ikke på lag for tiden. En liten periode så det ut til at høyrefoten var på bedringens vei. Men de siste ukene har det forverret seg igjen. Det er måtelig gøy å løpe med smerter man kjenner for hvert eneste steg. Men det er lite annet å gjøre enn å vente på at det skal bli bedre, og jobbe videre med justering av fotsengene.
Motiv: fullmåne over utedo i Nordmarka
Så jeg har allerede gitt opp 2015-sesongen. Nok en sesong i vasken, surprise, surprise... Jeg har meldt meg på to triatlonkonkurranser, og de skal jeg gjennomføre. Men resultatene blir nok ikke helt etter planen - i år heller... Og snart er et bare to måneder igjen til Hove tri. Jeg må løpe mer enn én joggetur i uka om jeg skal få en god opplevelse der. Men jeg kom jo unna med skippertakstrening foran fjorårets to store mål, så det går vel denne gangen også.
Tilfeldigvis var det gult servise på hytta, og jeg hadde tatt med gule lys. Ekstremt påskete...
Uansett, tross dette, har jeg hatt noen fine turer med løpesko i år. For noen uker siden var jeg oppe på Grefsenkollen, og hadde en fin tur både ned og opp. Men det gikk nok litt for fort på vei ned igjen, og det fikk jeg betale for etterpå i form av halting.
Torsdag før påske hadde jeg avtalt med en kollega at vi skulle løpe i arbeidstiden. Men som dere kanskje husker var dett ekstremt snøvær den dagen, så hun trakk seg. Jeg hadde både syklet til jobben den dagen (og brukte bare 4 minutter mer enn normalt) og gledet meg veldig til den løpeturen. Så jeg løp. Den faste runden rundt Sognsvann var det ikke mulig å løpe, så jeg måtte holde meg på ring 3. Det var en kjempemorsom tur. Været var helt vilt, jeg var god og varm, hadde skibriller slik at jeg slapp at snøen stakk i øynene, på bilveien var det kaos, men på gangveien var det nesten ikke en sjel. Kjempegøy. Har løpt i liknende vær tidligere også, og det er faktisk veldig gøy så lenge man holder varmen. Man føler virkelig at man lever. Prøv det!

Jeg har tatt ut cyclocrossen igjen. Men det er ganske kaldt å sykle enda. Jeg trenger også noen kortere turer før jeg kan begynne å legge ut på noen lengre turer. Jeg skal definitivt kjøpe meg et annet sete denne sesongen...
Det merkes dessverre på formen at det ikke har blitt noen langøkter i vinter. Veldig få lange skiturer og ingen lange løpeturer. Derfor er det viktig å komme seg på sykkelsetet framover. Min kropp responderer veldig bra på lange rolige turer, så det må jeg bare komme i gang med.
Men en veldig gledelig ting har skjedd i det siste. Jeg har fått meg hytte! Eller, rettere sagt, jeg har fått innpass i en av Løvenskiolds utleiehytter i Nordmarka - og er én av fem som deler på den. Veldig kult! Så den har jeg nå vært inne og testet én natt i påsken sammen med søster Rannveig. 4 km inn fra Stryken stasjon. Lett å komme til, i sykkel- og skiavstand hjemmefra. Planlegger å bruke den flittig. Håper folk har lyst til å bli med på hytteturer, for jeg er mørkredd. Men det må jeg jo bare ta tak i nå, for jeg nekter å la det begrense meg. Er jo helt perfekt å ligge inne der og trene både sommer og vinter (vår og høst); ski, løping og sykkel.
Jeg greide å enten miste eller glemme igjen pulsbeltet og lader/utstyr for å overføre data fra pulsklokka til PC på hytta. Så da må jeg nok tilbake ganske fort. Eventuelt så kjøper jeg ny pulsklokka litt raskere enn jeg hadde planlagt. Noe sier meg at det blir det siste alternativet.
Vi tok litt av med lysene etter å ha fått et par øl innabords. Det er gøy med kram snø, gitt.

 
Kommende helg er det triatlonsvømmesamling i Skjetten igjen. Kanskje det er det som skal til for å få motivasjonen opp noen hakk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails