I'm on a ride - fast - to where I don't care!

torsdag 12. november 2009

Status foran helgens prøvelse

Da er det endelig(?) snart klart for løp igjen. På søndag er planen å løpe halvmaraton under Jessheim vintermaraton. Bruker alltid å forhåndspåmelde meg til løp, men denne gangen har jeg valgt å vente til løpsdagen. Var egentlig veldig skeptisk til vær og føreforhold, men har etter hvert kommet fram til at jeg satser uansett. Nå ser det heller ikke ut til at det skal bli glatt, som var det jeg var mest redd for, litt regn skal jeg alltid greie å holde ut.
Dette blir mitt fjerde halvmaraton i 2009, men nå er det veldig lenge siden sist jeg løp denne distansen. Sist gang var 4. juli under Unionsmarathon i Rømskog. Forholdene nå kunne ikke vært mer forskjellige. 4. juli var siste dagen av den ekstreme hetebølgen tidlig på sommeren, pluss at løypa var svært kupert og underlaget var grus og skogsveier. Denne gangen skal løypa være flat og lettløpt på asfalt pluss at det er kjølig, under 5 grader. På Rømskog lå det rundt 30 grader, for en prestasjon det var å komme i mål den dagen!...
Lurer fælt på hvordan jeg skal kle på meg på søndag, men varm blir man jo etter hvert hvis man gir jernet - kanskje bedre med for lite enn for mye?

At jeg er klar for løp igjen merkes. Crewet mitt har ordnet bil og skal følge meg denne gangen også. Utrolig bra å ha en søster som stiller opp hver gang. Selv om hun ikke løper selv, begynner hun virkelig å få greie på denne idretten nå - vi er et bra team vi i FFRT. Gleder meg veldig til vi skal konkurrere sammen i Vansbrosimningen til sommeren - Futt'n Fart Swimming Team for anledningen...

Jeg føler meg slapp, trøtt, sliten, litt tufs rett og slett, har en øm beinhinne på høyre legg og såre hamstrings - ergo; alt er som det skal være foran et løp. Jeg blir alltid litt psyk før jeg skal prestere noe - håper i hvertfall at det er det som er på ferde og ikke noe annet... Greier aldri å forutsi formen foran et løp, kan føle meg helt fin på forhånd for så å oppdage at ingenting fungerer (les: Sentrumsløpet), eller føle at beina ikke kommer til å kunne bære meg en kilometer engang og så går det helt fint (les: de tre foregående halvmaraton i år). Svaret på hva som skjer denne gangen, får vi ikke før litt etter kl. 13.00  på søndag (håper virkelig det blir bare litt etter).

Etter Jessheim er det ingen konkurranser av betydning i løping før langt utpå nyåret. Det første planlagte løpet er ikke før 11. april i Fredrikstad. Lang pause, så hvis jeg finner noe spennende før det hopper jeg nok på. Forsettet for neste års sesong er å konkurrere mer også, så 11. april blir en sen start sett ut fra det.

Konkurransepausen skal benyttes til å trene opp igjen styrke, med særlig vekt på alle svakheter som er påvist hos meg. Satser på å være en skikkelig wonderwoman når april kommer.
I tillegg håper jeg å få opp 02-opptaket enda noen hakk ved hjelp av mange skiturer i vinter (hvis det blir føre). Målte V02maks i slutten av mai (på årsdagen for min første løpetur - bra feiring), og fikk et veldig godt resultat, men håper å bli enda bedre - jeg vil opp på 60-tallet!
Jeg har også tenkt å trene en del på fart, spenst og teknikk - ambisjonene er i hvertfall der...
Når jeg ser det nedskrevet sånn, så er det jo egentlig bare tiden og veien fram til neste løp til våren. Kanskje greit at det er noen måneder til enda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails