I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 28. juli 2010

Garnholmen, Sørlandet; 49 km - feriekm totalt: 232!

Ut fra overskriften; jeg tror det kommer til å bli noen bonuskm ut over de tidligere annonserte planlagte 320 km i ferien. Det er fortsatt 12 feriedager å løpe på, og jeg har under 9 mil igjen til målsetningen. Bra saker, wohoooo!

Dette innlegget er forfattet på Lavprisekspressen på vei hjem fra Sørlandet. Jeg har tilbrakt de siste fire dagene på en holme i skjærgården mellom Lillesand og Kristiansand sammen med Siri og familie.
Etter at vi hadde fullført maraton sammen i Stockholm, spurte hun meg om jeg hadde lyst til å besøke dem på hytta i sommer. Jeg slo selvsagt til på flekken. Sliter lite med anger for det i etterkant, merker jeg. Ergo, hvis noen lurer, jeg kan ikke være helt uutholdelig å dele hotellrom med...

Beist og styggedom:
Har hatt fire strålende dager ute på holmen, og har vært eksepsjonelt heldig med været. Eneste skåret i gleden har vært den massive brennmanetinvasjonen som sveipte inn over området samme dag som jeg kom. Visstnok var det ingen som kunne huske å ha sett noe liknende tidligere. Det var mer maneter enn vann i sjøen de to første dagene, helt vilt. Bading var derfor uaktuelt.
Mandag ryddet vi en vik med håv, og jeg gikk på med liv og lyst. Massakrerte en hel haug med beist som nå ligger til tørk på svabergene der ute. Skulle ønske det var god kilospris på styggedommen. Selvsagt var det en liten luring som greide å hevne seg på vegne av resten, og jeg ble litt brent på foten. To ganger på én sommer, hva blir det neste?
Med den strålende sola ble også vannet varmere og det ble færre maneter, så jeg kan med glede melde at jeg har fått badet i Skagerrak i sommer, så det gikk i hvertfall etter planen til slutt.

Badebukta:

Siri var i ferd med å legge løpingen på hylla virket det som, så det var godt jeg kom og reddet henne fra en forferdelig skjebne. Det har blitt en løpetur av kortere eller lengre varighet hver eneste dag jeg var der nede. Så på Facebook at hun meldte at hun var glad jeg reiste, så nå kan hun endelig puste ut og slappe av igjen. Jeg har ikke samme plan, for å si det sånn.

Etter fullført treningshalvmaraton på tirsdag:
Siden jeg hadde overgått meg selv angående løpingen i forrige uke (det ble 95 km til slutt), var jeg ganske tung i beina da jeg kom ned. Hadde toppet all løpingen med tung styrketrening også. Ergo; nå går det for full guffe. Det har derfor gått ganske tungt på alle løpeturene for min del, men kanskje lettest på den siste turen tirsdag, hvor vi løp en kupert halvmaraton. Eller, alle turene har i grunnen vært kuperte. Det er veldig idyllisk i området, men det er lite flatmark å finne.
Første dag løp vi godt og vel 13 km, veldig tungt etter en lang og klam busstur og en større middag. Den andre dagen var jeg skikkelig tøff i trynet og foreslo intervaller, som jeg så toppet til å bli bakkeintervaller. Det fikk jeg betale for, for det hadde jeg absolutt ikke krefter i beina til og måtte stå av. Siri derimot hadde overskudd, så hun slo til med 10 drag mot mine 7. Hennes gikk dessuten raskere enn mine.
Dagen etter måtte jeg sette ned foten, og kreve at det bare ble en kort restitusjonstur slik at jeg kunne komme til hektene igjen. Så da ble det bare 7 km.

På brua over mot Kristiansand:
I går tirsdag var planen en lengre tur. Siri følte seg litt tung, vi slet litt med veivalgene, jeg kjente det i bakkene, det var varmt i sola og jeg glemte å drikke, så vi var begge godt fornøyde etter ca. 21 km. Men det var da slettes ikke verst. Er ikke ofte noen av oss løper så mye og så ofte, så dette kan vi være fornøyde med. Klokkene våre har vært litt uenige i hvor langt vi har løpt, min er mer konservativ enn Siris. Så mine anslag på antall kilometer tilbakelagt er helt sikkert ikke overdrevet.

Planen  for resten av uka er lik som de foregående; løpe mye, hvile og sove så mye jeg kan. På Holmen har jeg hatt naturlige vekkerklokker i form av måkeskrik og morgensang fra en 2-åring, nå blir det bra med trikkestøy og sirener, slik at jeg får sovet skikkelig ut...

I kveld skal jeg se om jeg orker et par runder på SRM, og så har jeg muligens veldig skumle planer for helga. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails