I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 18. juli 2010

18. juli - nok en løpemerkedag, feiret på idylliske stier

Idyllisk i Lillomarka for øyeblikket:
I dag har jeg feiret nok en av mine løpemerkedager (jeg har jo en del av dem) med en løpetur fra Solemskogen. Grunnen til at jeg holder meg oppdatert på alle disse "merkedagene", er at jeg har ført treningsdagbok i en 5-årskalender siden før jeg startet med løpingen. Det er veldig gøy å holde følge med på hva jeg gjorde i årene før, hver gang jeg fører inn en ny økt. Det er jo en viss progresjon.

I fjor var jeg skadet på denne tiden, hadde forstuet venstre ankel, og kunne derfor bare sykle (kjedelig). Året før var dette dagen jeg startet med systematisk løpetrening. 18. juli hoppet jeg rett inn i uke 9 av Grete Waitz sitt 18-ukers treningsprogram for å fullføre en halvmaraton. Tross at jeg bare hadde en 4-5 korte løpeturer bak meg før jeg gjorde dette, gikk det bra likevel. Anbefaler programmet til alle nybegynnere som ønsker å fullføre sin første halvmaraton, jeg har testet det ut for dere og overlevde med bravur.

I dag har det blitt 22 veldig rolige kilometer i skogen på lav puls. Bare kos altså. Det er så idyllisk flere steder nå, at man bare må stoppe og nyte det. Jeg har derfor ikke tenkt å si hvor lang tid jeg har brukt på dagens løpetur. Problemet med å stoppe er bare at man raskt forvandles til myggens svar på Oktoberfest i München, og alle mygg i mils omkrets er klar for en fest og en smaksprøve. Myggolje neste gang er lærdommen.

Vannliljer - finnes det noe vakrere?
Denne uka ble det nøyaktig 80 km, 10 mer enn opprinnelig plan. Jeg hadde jo tenkt å trappe opp antall kilometer litt forsiktig. Det er jo så likt meg. 109 km er saldoen i feriekilometerbanken foreløpig.

I morgen er det intervaller med OSI igjen. Siden jeg har tatt det så med ro i dag, håper jeg det er masse sprut i beina i morgen. Til uka er planen videre å gjøre unna ca. halvparten av ukas planlagte løpedose i ett jafs - en ekstra lang, langtur altså.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails