I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 21. april 2010

Sentrumsløpet rett rundt hjørnet - test av konseptet "hvile seg i form"!

Lørdag kl. 15.01 braker det løs igjen - pulje 2 i Sentrumsløpet slippes da løs opp mot Slottet, og inni mølja er jeg, startnr. 1044. Det skal det løpes så fort beina går, en hel mil! Det kommer til å bli astmatisk pust, skyhøy puls, blodsmak i kjeften og mye syre i beina. Høres utrolig fristende ut, ikke sant? Likevel skal altså tusenvis av mennsker begi seg ut i samme ærend som meg i Oslo sentrum på lørdag. Føles så godt å ikke være alene som galskapen... Og så utrolig gøy det er at så mange stiller opp i løp igjen.

Regner med å møte mange kjente, og på kvelden har jeg avtale om å feire bragden med Siris Treningscamp.
Har i tillegg utfordret en venninne til å løpe i år, utfordringen gikk egentlig ut på å løpe under timen (slå tiden fra Human Race i oktober), men med vel to ukers løpetrening innabords på forhånd så stiller jeg opp med premie uansett resultat, tror jeg.

10 km er ikke min favorittdistanse for å si det sånn. Jeg har generelt lite rutine som konkurrerende mosjonsløper, men har egentlig bare løpt én skikkelig konkurranse på distansen. Det var Sentrumsløpet i fjor, og det var i tillegg en skikkelig vond opplevelse. Håper på en bedre opplevelse i år. Løpsopplevelsen hadde ingenting med arrangementet å gjøre, jeg hadde bare en dårlig dag fysisk (og psykisk?) sett. Men sto distansen inn uansett... Var inne på tanken om å bryte allerede etter én kilometer, men å bryte er ikke lov - da får man heller rusle inn i mål.

Konklusjonen er at jeg trenger mer trening og rutine i å løpe 10 km, så jeg må løpe flere i år enn i fjor. Selv om mine ambisjoner helt klart ligger på de lengre distansene, kommer jeg ikke til å gi meg før jeg både blir raskere og takler mila bedre. Selv om ambisjonsnivået denne helgen er lavere enn i Fredrikstadløpet, må jeg innrømme at jeg begynner å bli nervøs. Forkjølelsen jeg har slitt med sitter fortsatt i, men symptomene begynner nå heldigvis å avta - men optimalt er det ikke. Har gjort alt som står i boka for å lindre på plagene, spist epler, yoghurt, hvitløk, kiwi, gulrøtter, kanelte osv. osv. Pluss gjort noe helt, helt uvanlig - tatt flere hviledager. Har blitt lite løping de siste ukene. Jeg løp intervaller på Bislett med OSI på mandag, men tok det veldig pent. Har tenkt meg en tur ut i morgen tidlig, men ellers har det blitt lite. Har hørt om å hvile seg i form, men hvor går grensa? Når blir det for mye hvile? Jaja, før eller senere finner jeg det vel ut...

Uansett hvordan det går på lørdag, det er spådd fint vær og blir masse folk. Futt er også tilbake fra utlendighet, og stiller forhåpentligvis på sidelinja med sportsdrikke til meg og sigg til seg selv. Greit med litt motvekt til denne ekstreme frisksportsunnhetsgreia.

Nye sjanser til å perse på mila kommer allerede i mai - 19. mai arrangeres et nytt løp på Fornebu, med det informative navnet Fornebuløpet. Løypa er meldt å være lettløpt og flat, kanskje det er sjans for pers på mila denne våren likevel?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails