I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 22. februar 2012

Svindyr feitetirsdag...

Eller var det fordi Kongen hadde bursdag at gårsdagen ble ÅRETS KLART DYRESTE DAG SÅ LANGT?...
Stakkars sparegrisen...
Startet dagen med det jeg trodde skulle bli et 15 minutters besøk på NIMI. I stedet ble det to - 2 timer! Jeg endte nemlig opp med en times besøk hos manuellterapeut på toppen av det lange legebesøket. Jeg lar det være opp til dere å fantasere om hva to timer på NIMI koster...

I hvertfall har jeg har nå en forklaring på hvorfor de fleste supermosjonistene befinner seg i toppsjiktet i samfunnet, dvs. høy utdanning, høy lønn, høy sosial status osv. Det er jo bare eliten som har råd til å få og behandle idrettsskader! Jeg som bare har høy utdanning, men jobber i staten, har da kanskje da valgt feil hobby (eller jobber i feil bransje)?...

For å toppe det hele var den årlige innkallingen til tannlegen også lagt til gårsdagen. Jeg hadde null hull, men har for en stund siden slått av et skall på den ene fortanna. Siden jeg ikke har noen ambisjoner om å bli forvekslet med en bokser/ishockeyspiller/skotsk fotballspiller, hadde jeg lyst til å gjøre noe med det. Nå er et jevnt glis på plass igjen, men det kostet det også. Bare å ta i inngangsdøra hos tannlegen koster jo nesten 1000 kroner.

Ikke bare fikk jeg et jevnt smil ut av gårsdagen, jeg fant også ut hva de nye smertene i venstre fot skyldes. I tillegg har jeg startet behandling av det, og fått masse utrolig kjedelige øvelser jeg må gjøre (men så verdt det hvis det fungerer). På toppen av det hele fikk jeg ikke noe treningsforbud, men tillatelse til å gå på litt igjen, både på ski og løping (men langt fra helt fritt). Hurra!

Problemet var som jeg selv trodde en betennelse, blant annet i plantar fascien. Men siden jeg har vært så flink å ta det med ro den siste uka, er det mye bedre nå. Men det var fortsatt kram snø/potetmel-tendenser under foten. Det er også fotsengene som forårsaker problemet, men jeg kan jobbe med balansen i kroppen slik at belastningen på foten fordeles bedre. Å gå med gips over lengre tid har heller ikke akkurat hjulpet en fra før nokså ustø kropp.

Tidligere har jeg bare kjørt på selv når jeg har fått vondt et sted, men jeg må si at jeg har blitt ganske skeptisk til smerter etter fjorårets lange skadeavbrekk. Så litt klokere har jeg da blitt det siste året.

For å feire at jeg fikk lov til å gå på ski igjen, tok jeg med meg skia og dro rett opp til Kjelsås etter tannlegebesøket. Men det ble en kjempebomtur - faktisk den andre i år. Føret der var ræva, rett og slett. Så jeg ga opp ganske raskt. Det var bare is (gjerne i store klumper) og masse bøss i løypa - null feste, men masse lugging. Ski skal være gøy, og det var ikke dette - så jeg snudde.

Håper føret er bedre lengre inn og opp i marka. Jeg har fri på fredag og får lov å gå lengre turer på ski. Nå er det bare føret som kan stoppe meg. Jeg må jo trene til Ingålåmi, og det kan da ikke være sånn at skisesongen er slutt allerede i februar?...

8 kommentarer:

  1. OH YEA :-) Den grisen ligner på tilstanden her i huset gitt... hehe ;-) Må vel legge ut på langtur for å få gått på ski fremover; vi får snakkes ang fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal teste føret for deg i morgen jeg.

      Slett
  2. Jeg vet også mye om hva både NIMI-besøk og tannlege koster... og til forskjell fra i sportsforretningen er det aldri opphørssalg eller supertilbud.

    Ja, nå må du nok investere i en kjøretur for å komme til skikkelig skiføre de neste dagene. Tog eller bil til Stryken kan holde, men det er meldt veldig varmt i sola på fredag. På Mylla ligger det derimot an til superforhold fredag, med minusgrader på formiddagen, sol, og et par varme på ettermiddagen.

    Ha en fin skitur, uansett hvor....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, siden jeg ikke har bil må jeg stole på NSB. Satser på at føret oppover i høyden fra Movatn er til å leve med. Og at jeg ikke ender med et like tøft utseende som deg, Olav. :)

      Slett
  3. Jeg satser på at en av unngene blir ortoped, den andre tannlegen og den tredje bilmekaniker!!! Da kan vi klare oss her i huset. Det verste når alt kommer på en gang. Skal selv til NIMI 6.mars. Men hvis utfallet blir like greit som hos deg så betaler jeg gjerne

    SvarSlett
    Svar
    1. Følger man den tankerekka må man jo avle fram et helt fotballag; rørlegger, elektriker, snekker, frisør, taxisjåfør og skulle det bli skikkelig midtlivskrise - plastisk kirurg. Eller rett og slett én fotballproff, så slipper de andre ungene å bli noe som helst... :D

      Lykke til på NIMI. Jeg både har og kommer til framover å støtte godt oppunder dem med penger. :)

      Slett
  4. Hm, jeg skulle gjerne visst hva det kostet hos NIMI, siden jeg selv vurderer å plukke opp røret. Veldig skeptisk til om det er verdt det (hvile hjelper ofte mot det meste). Bra du ikke fikk forbud! Men skiløypene trenger nok et lite snøfall og noen minusgrader før det er trivelig å gå i de igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, hva det koster kommer jo helt an på hva du skal. Men jeg tror det første møtet mitt med idrettslegen kostet et sted mellom 1200 og 1500 kr... Oppfølging koster jo litt mindre, men som sagt kommer det helt an på.

      Hvile fungerer ofte, men for min del måtte jeg ha hvilt for evig fra løpingen skulle jeg fulgt den strategien. For meg har det i hvertfall vært verdt alle utgiftene. Nå går det sakte framover ihvertfall. :)

      Skiføret er stusselig, det har du helt rett i. :(

      Slett

Related Posts with Thumbnails