I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 26. februar 2012

Stålissykling

Føles litt merkelig å ha logget 53 km på sykkel i marka når vi fortsatt skriver februar. Men når skiføret er dårlig, og man tross alt har investert i piggdekk, må man gjøre det beste ut av det.
Tatt et av de få stedene hvor jeg turte å gå av sykkelen - ellers var det altfor glatt for å stoppe og prøve å stå på beina.
Hatt en fin tur, men med ganske høyt adrenalin. På skogbilveiene var det nemlig stålis, hard som betong og blank som et speil. Da er det moro med vinterdekk, men i nedoverbakkene er selv ikke det nok. Innimellom var det nemlig ganske dype spor i isen, og da blir det i overkant spennende. Heldigvis hadde jeg valgt riktig rute. Fra Hammern til Kikut var det ekstremt glatt. Men da er det mest oppoverbakker, og det går bra.
Fra dal til dal kaller jeg denne turen. Gjort den flere ganger før, men aldri på stålis.
Fra Kikut til Sørkedalen hadde sola tatt hardere på veien, pluss at det stedvis var strødd, så der var det ikke så glatt. Men til gjengjeld veldig sporete der sola hadde tatt mest. Så jeg tok det veldig, veldig pent i utforbakkene. Men en kjempefin start på sykkelsesongen var det likevel. Siden jeg har syklet til jobben i hele vinter, var det heller ikke noe problem å sykle fem mil. Får en sår i bakenfri dag i morgen.

Jeg stoppet på Kikut for et nødvending ærend. Det var det fullt av skigåere, men mindre enn normalt på en så fin februardag. Flere enn meg som synes føret er i overkant skarpt nå, tror jeg. Tross at jeg hadde møtt flere syklister inne i skogen, var det mange som stirret og kommenterte at jeg kom på sykkel.
Jeg tror jeg hadde gjort det beste valget i dag.

Spent på utviklingen ut over uka. Dersom føret er mykere neste helg, er det mulig jeg prøver meg på ski igjen. Ellers blir det mer issykling.

8 kommentarer:

  1. Jeg utnytter siste rester av snøen til slalom. Men kanskje sykel er en god ide, må bare fjerne gipsen først 10 days to gå

    SvarSlett
  2. Gips og slalom, ja det er litt av en kombinasjon. :) Men gips, hvor da?

    SvarSlett
  3. Du er noe for deg selv du Adel ;-) Og det liker vi selvsagt! Hvem sykle på stålis? JO Adelheid!! Du er rå assa!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nuvel, når man først skal ut på stålis vil jeg påstå at sykkel med piggdekk er det safeste valget. Jeg så at de som var ute og gikk til fots eller prøvde å forsere veien på ski, sleit skikkelig. Mens jeg for forbi på sykkel, lett som bare det. Prøv det, anbefales! :D

      Slett
  4. Hei,

    Det er så få gode, oppdaterte og aktive blogger, så når jeg først ser en så blir jeg imponert. Er du interessert i å blogge - ihvertfall dine sykkeblogger - på vår nystartede nettsamfunn for sykkelinteresserte. Du finner oss på www.veltepetter.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Veldig morsomt å bli spurt. Men er sykkelentusiastene interessert i å lese om en halvskadet "løper" som freser rundt på en 10-15 år gammel arvet DBS Finse da? Blir ikke mye utstyrstips for syklister å hente hos meg. :D

      Slett
    2. Hei igjen,

      Det er en helt perfekt profil for oss - det slike syklister som deg det er flest av, og da er det mange interessert også.

      Slett
    3. Bare send meg en e-post via bloggen du, så kan vi snakkes nærmere om meg som sykkelblogger!... :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails