I'm on a ride - fast - to where I don't care!

torsdag 25. mars 2010

Langtur med OSI og bare timer igjen til påskeferie!

Gleder meg fryktelig til over en uke fri nå. Det skulle vel ikke komme som en bombe på noen at jeg skal bruke all denne herlige fritiden til å løpe. Tross at det ikke er spådd bra vær, gleder jeg meg masse til å løpe ute - i Oslo, på asfalten. Noen vil kanskje si at jeg har sære lyster, som nordmann skulle man jo ha en medfødt indre trang til å flykte rett til fjells med ski på beina og kvikklunsj og appelsiner i sekken så fort noen nevner kyllinger, egg og påske, men ikke denne dama! Nå er jeg ferdig med vinteren, la våren komme! Skia står fortsatt i gangen, men så fort jeg får sparket meg i gang, skal jeg antikliserifisere dem og sette dem ned i boden. Gleder meg ikke til å rense bort ørten lag med gammelt klister befengt med en halv skog, så det kan godt hende de blir stående der til spott og spe en stund.

Det jeg må passe på nå i påsken er å ikke overdrive løpingen, til en forandring (tidsnød bruker å holde meg i nakkeskinnet ellers). Sesongstart i Fredrikstad er jo rett over påske, og da må jeg ha friske bein og overskudd. Fort gjort å løpe på seg en masse vondter i all våryrheten.

Gårsdagens trening ga meg også klar beskjed om mine begrensninger. Jeg har så vidt begynt å trene med OSI, og i treningsprogrammet står det at det er langturer på onsdager. Jaja, ikke like gøy å trene alene hele tiden, jeg gir det et forsøk. Etter over 10 timer på jobb, stiller jeg klar til dyst på Idrettsbygningen kl. 18.00. Ser raskt at det er mange færre til stede enn det bruker å være på intervalltreningene, og at det kun er menn - og at disse i tillegg ser j.. spreke ut. Oh no! Til slutt dukker det også opp en av mitt eget kjønn, men husker fra intervalløktene at det er en jeg ikke bruker å greie å henge særlig lenge på. Bange anelser nå.
Før vi drar av gårde spør jeg forsiktig hva slags fart de bruker å kjøre langturene i, og får først tilbake at de bruker å ligge i 5'er-fart (12 km/t), men dette blir korrigert til at de bruker å ligge mellom 5 og 6.  I tillegg er det en som skyter inn at de hadde ligget i 6'er-fart på lørdagens langtur. Vel, først ble jeg veldig redd, men da jeg hørte det, ble jeg beroliget igjen.
6'er-fart er sånn ca. det jeg bruker å ligge på i gjennomsnitt i hvis jeg løper ute i kupert terreng og skal holde pulsen i riktig sone. Kan holde høyere fart inne på Bislett og på mølle. 5'er-fart er maratonfart for meg, og da går pulsen vel høyt. Er trening det også, men rolig langkjøring kan det definitivt ikke defineres som.

Vel, vi satte nå i gang, og den eneste gangen på turen vi var i nærheten av 6'er-fart var i de bratteste oppoverbakkene. Auda! Jeg var med hele veien, men etter hvert som tiden gikk og pulsen gikk opp, begynte treningen mer og mer å likne på en hurtig langtur for min del enn en rolig økt. Jepp, da har jeg prøvd det, og tror jeg skal holde meg til intervalløktene framover til formen eventuelt når nivåer jeg definitivt ikke innehar nå. En skikkelig treningsøkt ble det, men ikke helt den jeg hadde tenkt.
I dag var planen egentlig å være med på intervalltrening inne på Bislett, men siden treningen i går ble såpass hard, valgte jeg å innse mine egne begrensninger og ta en rolig økt på egenhånd i stedet. Får ta det igjen på Bislett på egenhånd i helga i stedet.

Dagens lærdom: finn noen på ditt eget nivå å leke med.

I morgen skal jeg ta en styrkeøkt før jobb. Etter jobb skal jeg rett på én times idrettsmassasje. Fin start på påsken, og etter det bør jeg vel være klar for mange, mange kilometer i joggesko.

3 kommentarer:

  1. Eller bli med på Treningscamp; der har vi mange ulike nivå representert:-)

    SvarSlett
  2. Det høres tøft ut å være med sprekingene på OSI. Ikke behagelig å måtte presse seg over evne på langtur, men du er da i temmelig bra form du, Adelheid

    SvarSlett
  3. Joda, formen er bra - men alt er relativt, vettu. Kommer an på hvem man sammenlikner seg med. Men jeg liker å ha noe å strebe etter/høye målsetning. Presset meg overhodet ikke over evne, bare ødela treningsplanen min for resten av uka - her løpes det etter skjema (uff og uff!).

    Siri: takk for tilbudet, men det er på langturene jeg mangler matching. :) Intervaller er det allerede ordnings på.

    God påske!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails