I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 10. januar 2010

Frisk søndagstur i Nordmarka


Har tilbrakt hele dagen i fantastisk vær i Nordmarka sammen med en venninne som trener til årets Vasalopp. Vi startet fra Sognsvann kl. 10 i dag tidlig for å slippe unna hordene. Men allerede da var det mye folk. Neste gang starter vi kl. 8. Turen gikk tur-retur Kikut via omveier - noen av rutene er jo nesten som motorveier å regne. Været var helt fantastisk i dag, så det har vært nok å se på.

Det er helt utrolig hvordan temperaturen kan variere. Noen ganger kommer man inn i skikkelige kuldehull hvor temperaturen er veldig lav, og det nesten er helt uutholdelig å oppholde seg. Så plutselig snur det, og det kjennes nesten ut som om man får fønvind i ansiktet. Ikke lett å kle seg til en slik tur. Men det var så godt og så verdt det å komme seg ut.
Handlet skihansker og sokker for en liten formue i går, så jeg var heldigvis godt rustet for kalde utfordriunger. Hvis noen skulle observere Vegard Ullvang kjøre rundt i en fancy, ny bil - så vit at den er sponset av meg. Han har fått en del penger av meg denne vinteren. Men jeg er i hvertfall varm på beina.

På vei hjem gikk vi via Bjørnholt i scooterkjørte løyper og der var det noen helt utrolig ekle utforkjøringer; folk imot og etter seg, trangt, humpete, oppkjørt og bratt. Jeg er dårlig på utforkjøringer, og redd for å skade meg (her en tendens til å vri kneet), så jeg innrømmer det bare rett ut - jeg har tatt av meg skia og gått ned tre bakker i dag. Sånn er det, og jeg står ved det. I tillegg har jeg tryna skikkelig noen ganger, siste gang i en oppoverbakker hvor jeg slo kneet i den ene skien og det svartnet av smerte... Men som bestemor alltid sa: "Enkemannssorg og albuestøt går over like fort." Og det samme gjelder støt i kneet, men jeg tror det blir blått i morgen. Enda en krigsskade å vise frem.
Hadde satt på compeed på hælene for en liten formue, tapet og hadde nylonstrømper innerst. Likevel begynte den kjente smerten å gjøre seg gjeldene etter Ullevålsseter. Men jeg stoppet, satte på enda mer compeed og tape, og det holdt resten av turen, heldigvis.

I går kveld gjorde jeg om gangen til smørebu og satte mine meget begrensende smøreferdigheter til pers. La på universalglider (det får jammen holde) for første gang noensinne, og smørte godt med lys blå swix. Var spent på hvordan det skulle fungere i dag, men man skulle jo nesten tro jeg visste hva jeg drev med, så bra ble det. Både feste og glid, slett not bad!

Nye og mye mer hårete skiturer har blitt planlagt i løpet av turen i dag. Nå er det bare å håpe på at det blir fint vintervær minst ut februar, slik at vi får realisert alle planene. Det kan godt komme mer snø også. Løypene er veldig harde nå, og mange steder er det igjen lite snø. I fortsettelsen tror jeg at jeg skal holde meg unna de mest trafikkerte områdene i Nordmarka. Løypa mellom Ullevålsseter og Sognsvann er en lek med livet i de verste periodene, er så utrolig mye folk og man vet aldri hva de kan finne på i nedoverbakkene. Hjertet i halsen mange ganger. Sverget på at dette var siste gang i dag, selv om det gikk bra. Veldig mange kjendiser å observere da, men jeg er ikke interessert nok til at det veier opp.

Den den største utfordringen på planen i vinter, er å gå den legendariske løypa mellom Oslo og Gjøvik. Det har vært min plan hele tiden, men nå ser det ut til at jeg får selskap av en som er minst like vill som meg selv, og som også liker sånne eventyrutfordringer. Gøy! Tror vi pingler ut og overnatter på Lygna på veien, men det er en tur på 12-14 mil (avhengig av rutevalg), så vi kommer vel fra det med hederen i behold likevel. Nå er det bare å legge seg i hardtrening, gleder meg allerede...

Tirsdag planlegger jeg å avspassere etter lunsj og ta første bane ut i marka igjen. Planen er å gjøre dette en del ganger i vinter. Komme seg ut mens folk ennå er på jobb, og kunne nyte vinternaturen uten at det er massevis av folk. Til uka er det jo spådd rene mildværet også, over -10. Gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Jammen er du tøff, for kaldt for meg for en slik langtur!

    SvarSlett
  2. Hehehe - tøff, tøffere, Adelheid & Tove!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails