I'm on a ride - fast - to where I don't care!

lørdag 16. januar 2010

Åpenbaringer i Maridalsalpene


Hadde egentlig tenkt å ta en søndagsskitur denne helga, men ombestemte meg, og tok den i dag i stedet. Ble igjen en lang skitur. Jeg synes nesten ikke det er verdt alt strevet med å komme seg av gårde, med mindre jeg er ute en stund.

Har igjen hatt en strålende tur. Gikk alene i dag, og kunne gå akkurat i det tempoet som passet meg. Veldig fint det også. Tok trikken til Kjelsås, gikk via via til Movatn videre mot Ørfiske. Endte opp på Tømte og tok samme vei tilbake. På flere av skiløypene jeg gikk i dag, har jeg både løpt og syklet tidligere, og nå altså gått på ski. Kommer ikke på noe særlig flere idretter jeg kan bedrive der da. Begynner å bli godt kjent. Dette er et område jeg liker svært godt å være i, både sommer som vinter. Det er mindre folk enn i andre områder av Nordmarka, og selv om det er kupert og mye bakker, er de ikke så vanskelige å forsere som de er rundt Kikut, Kobberhaugshytta ol. Jeg mestrer dem i hvertfall helt fint og suser nedover uten problemer. Herlig!
I tillegg er skiløypene veldig brede og fine. Sikkert kjempebra for de som kan skøyte (der er ikke jeg).

Eneste jeg har å utsette på dagens tur var at det yret is. Var helt nediset da jeg var ferdig med turen, så sikkert ganske værbitt ut. (tøft!) I tillegg stikker det i øynene, så jeg er veldig sår i øynene nå. Må huske å ta med fartsbriller (som nevøen min kaller det) neste gang.

Fikk en åpenbaring ganske tidlig på turen, der jeg stimet frem i fint driv med Crystal Castles på øret. Dersom utstyret er i orden, smøringen sånn noenlunde og jeg ikke plages av gnagsår el., er det like gøy å gå på ski som å løpe... Wow! Den så jeg ikke komme... Dette er fra en som var sistemann på alle skiturene på barneskolen, unntatt i 6. klasse (da jeg var først, etter en intens treningshøst i svømmebassenget), og som inntil for to år siden ikke hadde hatt ski på beina på en sånn 12-15 år. Ja, da skal jeg vel holde ut til det blir bart og fint å løpe ute igjen.

Apropos løping; fikk kjenning på krampen i leggen igjen da jeg løp intervall på onsdag (*banne, banne, banne*) og avbrøt tvert. Den satte seg ikke, men jeg kjente det begynte å trekke seg til i muskelen. Etter det har jeg tatt det med ro, og ikke løpt noe mer denne uka. Blir litt fortvilet av dette, men snakker fornuft med meg selv, og det ser ut til å hjelpe (litt i hvertfall). Satser på en spinningøkt i morgen for å få litt høypulstrening, så får jeg løpe litt forsiktig igjen til uka. Skigåing går heldigvis bra.
Har bestilt idrettsmassasje på mandag også, tror jeg skal unne meg en del av det framover for å forebygge at det setter seg igjen.

Men jeg var ute og gikk på ski, har en arbeidskollega vært på fotomesse og skaffet meg nytt kamera til superpris. Olympus Mju Tough 6010 - et sånt som tåler alt. Passer for sånne frisksportere som meg (alternativt går på snørra like ofte som meg). Så nå regner jeg med å kunne dokumentere det meste framover. Til nå har jeg stort sett aldri giddet å ta med kamera på tur, bare mobilen. Blir forsåvidt helt greie bilder på den, men er spent på hva jeg kan få til med et nytt kamera. Følg med, følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails