I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 27. januar 2013

Bønneutfordringen så langt (januar)

Årets nyttårsforsett har gått veldig bra så langt, faktisk har jeg spist vegetabilske proteiner til middag mer enn én dag i uka. Jeg har derfor gått hardere ut enn opprinnelig plan - akkurat slik jeg bruker når jeg løper.

Til og med har jeg hatt gjester på besøk som har fått teste, og de overlevde...
Det var en venninne av meg, som heller ikke er noen fan av bønner og linser som var prøvekaninen. Til henne hadde jeg disket opp en liten buffet/tapas/meze (kjært barn har mange navn): Falaffel (kikertburger), pitabrød, hjemmelaget tzatziki, ovnsbakte grønnsaker, hjemmelaget hummus og ajvar. Arabisk fast food, men fast food må definitivt ikke være usunt. Dette var både sunt, godt og billig. Falaffel skal definitivt spises med jevne mellomrom

Jeg har testet en del oppskrifter denne måneden, men foruten hummus og falaffel er favoritten så langt det jeg vil kalle gulasjsuppe med kikerter. Vet ikke om den egentlig har så mye til felles med gulasj annet enn at den inneholder paprika i alle varianter, men er det beste navnet jeg kom på. Ble inspirert av en oppskrift i ei kokebok jeg har. Men siden jeg aldri greier å holde meg til oppskrifter, så ble sluttproduktet en god del annerledes enn den som sto i boka.
Paprika og kikertsuppe
Her er min oppskrift (til 4 sultne personer) - målene er ikke helt nøyaktige siden jeg er en slumper:
250-300 g tørre kikerter (må ligge i bløt 24-48 timer)
Vel 2 liter kylling eller grønnsakskraft
3-4 paprika (jeg blandet røde, gule og oransje - ikke bruk grønne; feil farge og mindre antioksidanter)
1 boks grillede paprika
1 stor neve soltørkede tomater
3 ss tomatpure
2-3 store gule løk
Ca. 500 g poteter (melen sort, gjerne mandel)
Hvitløk (hvor mange fedd bestemmer du selv, jeg bruker mange)
Stor, fersk chili -så mye du tør. Jeg brukte én stor rød. Blir det for mildt kan du tilsette litt tørket chili underveis i koketiden. Blir det for sterkt er det kjørt...
Minst 1 ss paprikapulver (den røkte typen om du er dristig)
Minst 1 ss tørket rosmarin
Chilipulver (1 knivsodd)
En dæsj rødvinseddik
Salt og pepper etter smak
(Tilsetter du en stor spiseskje gurkemeie blir fargen på suppa ekstra kraftig og ekstra sunn, utgjør derimot ingen stor forskjell på smaken. Mer om gurkemeiens egenskaper her)

Og så gjør du omtrent slik:
Skyll kikertene godt og legg dem i bløt én dag i forveien. Dersom du lar ertene ligge i bløt lengre enn 24 timer husk at bløtleggingsvannet må skiftes én gang i døgnet.

De ferske paprikaene, løken og hvitløken skjøres i passende biter. Størrelsen har liten betydning.
Tips: kinesisk hvitløk uten fedd er enklest å bruke. Jeg kjøper kun det.
Soltørkede tomater skjæres i strimler.
Bokspaprikaen skjæres i store biter.
Skjær toppen av den ferske chilien og ta ut alle frø og de hvite hinnene. Det er toppen, frøene og de hvite hinnene som er de sterkeste delene av chilien. Ikke klø deg i øynene eller i andre slimhinner i etterkant, ellers har du er problem. Skjær chilien i små strimler.
Skrell potetene og skjær dem i store terninger.

Ha en god klunk olje i en stor gryte/kjele og svett løken og hvitløken til de blir blanke, men ikke brune. Varmen må derfor ikke være for sterk. Rør inn tomatpure og la det steke videre. Det er viktig å "brenne av" tomatpure. Da smaker det mye bedre. Bland inn de forskjellige krydderne i de mengdene du ønsker mens du brenner av tomatpureen. Deretter har du i de ferske paprikaene, de soltørkede tomatene, grillede paprika, de skylte kikertene og heller over kraften. Ikke glem en dæsj rødvinseddik for å balansere smaken. Litt eddik gjør underverker i det meste - bare prøv!

Suppa skal koke i 60-90 minutter til kikertene er møre. Potetene kan du ha i når det er ca. 45 min igjen av koketiden. Det er mer enn nok tid for at de skal koke seg godt møre.

Når kikertene er møre tar du fram en stavmikser og moser alt. Hvor grov eller fin konsistens du vil ha er en smakssak. Smak om suppa mangler noe; salt, pepper, litt mer eddik kanskje?

Server gjerne med en liten eller stor klatt rømme, creme fraiche, gresk yoghurt eller liknende i midten. Bon appetit!

Får du noe til overs er det bare å fryse det ned, så har du lettvint middag en annen dag.

Siden nyttårsforsettet jo dreier seg om miljø, har jeg også et par lysegrønne tips på tampen:
1. Visste du at Sun light er svanemerket mens Zalo ikke er det? Jeg har vasket opp med Zalo i alle år, men skiftet merke med en gang jeg fikk med meg dette.
2. Har du tenkt over mye hvor mye papir du sparer miljøet for ved å reservere deg mot adressert og uadressert reklame? Ikke så rent lite fant jeg ut i forrige uke når vi fikk nye postkasser i borettslaget og reservasjonsklistremerket forsvant. Nå er det heldigvis på stell igjen, og postkassa fri for reklame.
Ja, en reservasjon betyr at du ikke får vite om alle tilbudene, men da blir du heller ikke fristet til å handle. Og det sparer du mer penger på..

2 kommentarer:

  1. Mmm, dette høres ut som et gourmetmåltid i mine ører og helt etter min smak! Oppskrifter tas i mot med takk, tror jammen jeg skal prøve denne suppa

    SvarSlett
    Svar
    1. Den tar litt tid, men selve kokingen ordner den jo selv og du kan gjøre noe annet i mens. Jeg er veldig glad i å lage mat som "lager seg selv". Lykke til! :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails