I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 5. april 2011

Løpesesongen 2011: som julaften på kjerringa...

Ekstremt urutinert løper før start i 2009
Årets første SRM arrangeres i morgen, og på søndag er det offisiell sesongstart i Fredrikstad; Fredrikstadløpet 2011. Jeg synes sesongen kom veldig brått i år, og er overhodet ikke klar eller der jeg synes jeg burde være formmessig. Har blitt veldig lite mengde i vinter når beina nekter å løpe langt.

Deltok i Fredrikstad for første gang i 2009 og satte en enorm pers (fra 1.53 til 1.37). En pers jeg forbedret med noen bittesmå sekunder i fjor, og på kjøpet ødela hele vårsesongen.
Lærdommen: IKKE KONKURRER NÅR DU ER SYK!

Så denne gangen er jeg ikke forhåndspåmeldt, og jeg kommer til å se an formen helt fram til søndag før jeg bestemmer meg for om jeg drar til Fredrikstad. I tillegg har jeg, som jeg har klaget over her en rekke ganger, vondt i beina! Så hvis jeg starter på søndag, kan det godt hende at det ender med en DNF (did not finish). Skulle det bli for ille, orker jeg bare ikke plage meg gjennom nok en smertefull og derfor dårlig løpsopplevelse.

Så for de som skulle lure, og det har mange også gjort; det blir ingen ny pers på denne dama i Fredrikstad i år, dessverre... Det er ganske sårt å måtte innse at på tross av innsatsen, kommer det ingen uttelling i form av framgang. Skulle så gjerne ønske at pers var målsetningen, men sånn tingenes tilstand er, så er det helt urealistisk. Dette blir et testløp, og jeg tror ikke at jeg kommer til å gå så i kjeller'n som jeg har hatt for vane før. Men gjett om jeg planlegger å komme sterkt tilbake på et senere tidspunkt. Jeg gir ikke opp!

Jeg har vært på mitt første besøk hos idrettslege på NIMI idag. Diagnosen var den samme som jeg har fått tidligere, Morton's metatarsalgia. Det har jeg jo visst en stund, men nå må jeg begynne å ty til de mer drastiske virkemidlene siden verken sålene eller hvile har bedret tilstanden. Er henvist videre på MR, både for å sjekke hvordan nervene ser ut og samtidig utelukke eventuelle andre ting (stressfrakturer ol.). Skal jeg opereres må jeg ha tatt en MR uansett, så da gjør jeg det med en gang.
Legen syntes det var en ganske dustete idé at jeg skulle løpe halvmaraton på søndag, men går det galt er det mitt eget ansvar. Jeg lærer alltid av mine feil, men jeg gjøre dem først...

Denne vårsesongen får det være nok å delta, så er det lov å håpe at jeg kan løpe mer når det blir bart i marka - og igjen kan herje resultatlistene til høsten. Det er maratonløper jeg vil bli når jeg blir stor - og ikke tale om at jeg har tenkt å endre på det.

Vi sees i Fredrikstad på søndag, folkens!

5 kommentarer:

  1. - Jeg lærer alltid av mine feil, men jeg MÅ gjøre dem først... -
    Excellent setning.

    Legene skjønner uansett ingenting.
    Lykke til i Fredrikstad, måtte du komme igjennom uten tårer -)

    SvarSlett
  2. Håper vi sees i Fredrikstad!

    SvarSlett
  3. Hehehehe! Det er faktisk helt sant og noe jeg står for - JEG må finne ut hvordan MIN KROPP fungerer og hva JEG tåler og ikke tåler. Jeg blir ofte belært om både det ene og det andre, men man må faktisk finne ut SELV hvor ens egne grenser går.
    Det er heller ikke sånn at selv om man blir skadet eller syk så har man nødvendigvis gjort noe veldig FEIL.

    Det var helt klart en feil av meg å løpe i Fredrikstad i fjor. Men jeg vet om mange andre som har løpt med virusinfeksjon i kroppen uten å ha fått problemer etterpå. Så hva er rett og hva er feil?

    Man blir ikke god om man ikke tester grensene litt.

    Forresten, noen som vet om noen som har ledig plass i en bil fra Oslo til Fredrikstad på søndag?

    SvarSlett
  4. Urutinert og urutinert fru Blom, med den halvmaratontida...
    Synes du er ganske modig jeg, som tørr å stole på og kjenne etter på din egen kropp, hva du tåler og ikke. For man er til syvende og sist, ekspert på seg selv!

    SvarSlett
  5. I ferd med å bli ekspert på egen kropp i hvertfall... :o)
    Urutinert er jeg fortsatt - gir meg selv minst et par år til i hvertfall til å gjøre noen grove bommerter!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails