I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 27. november 2009

Toppidrettsutøvere har det godt!

Den siste uka har det stort sett bare vært jobb, jobb, jobb! Det er ofte ikke lett å kombinere en jobb som krever mye tid og krefter med et forholdsvis omfattende treningsprogram. Tiden etter Oslo maraton har vært ganske så stri og det har gått ut over treningen, bare den siste uka har flere planlagte økter måttet utgå fordi jeg ikke har fått tiden til å strekke til - man må jo sove innimellom også.

Ikke meningen å syte, det er jo selvvalgt dette her. Men ja, til tider misunner jeg toppidrettsutøverne. De lever nok under et helt annet press en jeg gjør, sånn idrettsmessig er det jo bare jeg som har noen forventninger til mine prestasjoner (men de forventningene, skal jeg nok innrømme, er til gjengjeld ganske høye). Men jeg tror de får mer hvile enn meg - her i huset slites ikke sofaen mye. Hvis jeg ikke er på jobb eller trener, går tiden unna til praktiske gjøremål eller jeg er ute på noe. Merker jeg er sliten nå, og tror egentlig at manglende restitusjon kan være grunnen til at det har gått så trått med fremgangen de siste månedene. Jeg merker nok også at mentalt stress har påvirkning på fysisk prestasjon.

Ergo, jeg må finne en bedre balanse mellom alle de forskjellige delene av livet mitt - slik at jeg kan få den delen som jeg virkelig lever for til å fungere skikkelig. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe - det er i hvertfall sikkert.
For en toppidrettsutøver er det sikkert ikke sånn, lucky bastards! Ikke skjønner jeg heller hvordan mosjonister som trener like mye eller kanskje enda mer enn meg, greier å balansere jobb, partner og barn - eller greier det egentlig det? Må ha en forståelsesfull partner i hvertfall som er villig til å ta mye ansvar hjemme. Har på følelsen at det er flere kvinner som stiller opp for en mann i en sånn situasjon enn motsatt, men hva vet vel jeg?!

Uansett, fra neste uke ser det bedre ut, gleder meg til å få litt rutine og fart på treningsopplegget igjen. I morgen blir det skippertak med dobbeløkt, både løping og styrke. Deretter har Futt'n Fart Running Team tenkt å bytte ut Running med Party og tjuvstarte festmåneden desember. Det raserer sikkert søndagen rent treningsmessing, men skitt au - man lever bare én gang. Men håper det ikke blir så ille som i videoen som følger under - jeg vil helst ikke våkne opp inne i et garderobeskap innpakket i tape med noen raffe kaninører... Det er da du vet at det var fest i går! Rock hard, dance till you drop - fransk elektronika ruler og god helg!
Justice vs Simian - We are your friends!

2 kommentarer:

  1. Takk for fint innlegg (selv om det er gammelt). Jeg er helt enig! :)

    SvarSlett
  2. Fortsatt like aktuelt for min del i hvertfall - dessverre... :o)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails