I'm on a ride - fast - to where I don't care!

lørdag 24. oktober 2009

Human Race II, Sognsvann - når skal jeg få til en god 10 km?

Sognsvann rundt medsols - Human Race II

Human Race II - resultatliste verden

I dag har jeg, og forhåpentligvis tusenvis av andre verden rundt, brukt FN-dagen til å løpe 10 km for en god sak. Igjen må jeg berømme den entusiastiske gjengen som arrangerer. Det er alltid gøy å komme på Sognsvann rundt medsols (SRM) og dette arrangementet var intet unntak. Kjempetiltak og gjennomført på en strålende måte!

Det som er så gøy med SRM er at absolutt alle er velkomne, enten man tilhører norgeseliten eller synes det er mer enn nok bare å gjennomføre én runde rundt Sognsvann, pluss masse barn som sikkert synes det er kjempestas å være med på løp med chip på foten. Løping (evt. gåing)  kan være en svært inkluderende sport. Mange andre mosjonsløp er også slik, dvs inkluderer hele spennet - men jeg synes faktisk svenskene er bedre enn oss foreløpig. Arrangementene er bedre gjennomført og maaaaaaaange flere helt vanlige mosjonister av typen "jeg trimmer litt en gang" iblant stiller opp. Virker som nordmenn har høyere terskel før de tør å stille opp i løp og tar seg selv mer høytidelig på dette enn svenskene.

Selv hadde jeg en utrolig dårlig dag, men greide en hederlig tid likevel. Fryktelig sliten og trøtt i dag (svimmel før start og underveis), pluss at jeg merket den lille forkjølelsen som sitter i kroppen veldig godt helt fra start. Fikk en liten kjenning på blodsmak i kjeften allerede etter den første kilometeren, selv om pulsen ikke var spesielt høy. Lå faktisk lavere i puls i dag enn jeg bruker å gjøre på halvmaraton, likevel føltes det utrolig slitsomt. Ergo; dette var ikke min dag! Likevel kom jeg i mål omtrent på den tiden jeg hadde satt meg som mål, og det var 45 min. Satte faktisk enn bedre tid i dag enn min beste tid på 3-rundern på SRM (og dagens løp var vel 200 m lenger). Så med god trening i vinter bør jeg kunne greie å sette bedre tider på 10 km i neste sesong. Sentrumsløpet 24. april blir antakeligvis første mulighet - håper på et mye bedre løp en fjorårets løp (min verste løpeopplevelse noensinne!).

For en gangs skyld hadde jeg faktisk også selskap på et løp. Jeg hadde forsøkt å verve deltakere så godt jeg kunne på forhånd, men til slutt var det bare én som lot seg overtale. Må benytte sjansen igjen til å gratulere Mirja med fabelaktig innsats! Å stille opp på et så langt løp uten å ha løpt noe som helst på godt over ett år, greie å løpe absolutt hele veien og komme i mål rett over timen - utrolig bra jobba! Til og med sluttspurt var det krefter igjen til - noe jeg er fryktelig dårlig til selv. Og så utrolig tøft gjort å stille opp i utgangspunktet! Håper det kan være til inspirasjon for andre også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails