I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 23. mars 2014

Tvungen triatlontrening

Da er første løpefrie uke overstått. Det har gått veldig greit, men håper selvsagt at det ikke blir mer enn én uke til uten løping. Det murrer fortsatt litt i hælen, så det er ingen tvil om at jeg skal ta minst ei uke til.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe - jeg har kommet i gang med triatlontreningen. Ukens fasit har blitt tre styrkeøkter, to spinningtimer og to svømmeøkter. Slett not bad!
Har gått til innkjøp av min første tube talkum. All kettlebellsvingingen tærer på håndflatene. Fått skikkelig tømmerhøggerhender (så ladylike...).
Siste gang jeg var på en spinningtime var for et år siden. Så jeg visste hva som kom til å skje. Når beina ikke er vant til det, surner lårene veldig raskt, og jeg kommer ikke så veldig høyt i puls. Men det bruker å komme seg etter noen økter, så det gjelder å holde ut.

Svømmingen er det enda verre med. Siste gang jeg hadde ei real treningsøkt i bassenget var i desember 2011. Når alternativet er å løpe utendørs, oppleves det som veldig, veldig kjedelig å svømme lengde etter lenge i kø innendørs i klorvann. Men det må til.
Jeg grudde meg da jeg gikk til svømmehallen på tirsdag for den første økta. Gikk tidlig fra jobb i håp om at det skulle være mindre folk i bassenget enn det er før og etter arbeidstid. Men det var masse folk likevel.
Jeg fikk satt opp noen programmer av en svømme-pt i 2011, og de gjør det heldigvis mye lettere å holde ut. Men er det mye folk er det helt umulig å følge programmene om man skal svømme forbi folk hele tiden. Jeg liker ikke å ligge i hurtigsvømmingsbanen dersom de som svømmer der er på et mye høyere nivå enn meg. Blir veldig stressa av å ha noen rett i ryggen ved vendinger for eksempel - og i hurtigbanen må man gjøre flipvendinger (noe annet er flaut).

Men problemet blir motsatt hvis jeg skal forsøke meg på 25 m sprintintervaller med personer som svømmer bryst i under halvparten av min fart i samme bane - for ikke å snakke om butterflyintervaller. Helt umulig dersom det plutselig legger seg en kosesvømmer foran deg. Det skal være plass til alle, absolutt. Men jeg får ikke gjort det jeg kom for når det blir for mye folk. Så ender jeg opp med å bli smågrinete og lengte ut i skogen i stedet.

Når det er sagt, første økta gikk over all forventning. Det var en del folk da jeg kom, men innen jeg kom til den delen av programmet mitt hvor jeg skal kjøre intervaller i crawl og medley (butterfly, rygg, bryst, crawl), var det god plass. Heldigvis.
Selv om jeg ikke har svømt på veldig lenge, kjentes det veldig bra ut. Jeg følte meg sterk og farten var helt grei. Kettlebelltrening er tydeligvis helt riktig dersom man vil svømme crawl og butterfly. Kondisjonen min er nok også bedre nå enn i 2011 (hvor jeg hadde vært skadet så lenge).

Faktisk gikk det så bra at jeg fikk masse skryt av en annen svømmer i hurtigbanen for butterflyteknikken min og for overkroppsstyrke - observert når jeg svømte crawl med pullbouy (uten beinspark). Nuvel. Jeg er definitivt ingen teknisk begavelse i noen av disse svømmeartene. Butterfly var det bare så vidt jeg rakk å lære før jeg sluttet å svømme aktivt. Men som sagt; kettlebelltrening er tydeligvis ikke feil om man vil bli en sterk svømmer...
Alltid moro med skryt fra ukjente. Men farlig også, for det gjør det enkelt å tro at jeg kan droppe svømmetreningen før Oslo triathlon. For jeg kan svømme 1500 m crawl uten å trene i forkant. Men jeg har masse å forbedre, og helt sikkert en del potensiale til både å bli raskere og mer utholdende. Så det gjelder å komme inn i en god rutine nå.

Har svømt i dag også. Gikk greit men mer kaos i bassenget i dag enn på onsdag. Jeg er fra Toten, hvor vi har en intimsone på ca. 25 meter. Så selv om det er hyggelig å se på muskuløse menn i små badebukser, blir det veldig fort lite hyggelig når du må kjempe om plassen med fire-fem av dem i bassenget i en time. Småslitsomt. Eller, egentlig gikk det greit så lenge det var fire av oss som svømte i omtrent samme tempo - og var enige om spillereglene. Så dukket det opp en kosesvømmer i samme bane - og kaoset var løs. Puh! 

Dersom det er noen som vil være med å svømme på Athletica Domus én gang i uka framover, så gi beskjed. Jeg har fine svømmeprogrammer jeg kan dele. Kanskje det er lettere å få det gjort om man er flere om det? Jeg tror også jeg har skjønt når det går an å trene uten å måtte slåss om plassen.

14 kommentarer:

  1. Argh, skrev langt innlegg, og så ble det borte da jeg trykket publiser. På'n igjen:

    Så kjedelig med hælproblemer! Men bra du har syklinga og svømminga da, triatlondronning snart :) Hvor morsomme synes du disse ulike aktivitetene er, om du skal rangere dem?

    Ah, da skjønner jeg hvorfor jeg aldri får pulsen skikkelig opp på spinning. Er jo på slike timer maks en gang i måneden, så beina venner seg vel aldri helt til det og surner fort. Er det nesten bortkastet da, mon tro?

    Krysser beina for raskt bedre bein!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trening er da aldri bortkastet, Marit. Sure lår eller ei... :-)

      Tror ikke du skal begynne å dele ut noen rojale titler til meg riktig enda, gitt. Mye trening og læring som må til om jeg skal komme gjennom på en hederlig måte.

      Når det gjelder rangering av aktiviteter så blir det som å be deg om å rangere barna dine. Jeg digger trening i alle mulige former jeg. Hvis det er mulighet for litt slit, litt eventyr, framgang og mestringsfølelse så liker jeg det. Det skifter hele tiden hva jeg er mest opphengt i. Men det er klart at det er vanskelig å slå følelsen man har på årets første lange løpetur på en skogsbilvei med sola i ansiktet i ført kortbukse og singlet (om beina er friske). Men det samme kan sies om lange skiturer på blåføre i fire minus med perfekt smurte ski. Og laaaaaaaaaaange sykkelturer i Nordmarka. Normalt slår utetrening innetrening, men er det skikkelig drittvær er det ofte bedre å være inne. Og kettlebell gjør jeg inne uansett hva slags vær det er ute.
      Men det er løping det er viktigst å kunne drive meg og helst bli bedre i.

      En gang i tiden var jeg skikkelig helta på spinning også, men så ble det morsommere å løpe ute enn å spinne inne. Men en ting er sikkert, siden jeg kommer meg så sjelden i en svømmehall, er det nok det jeg sliter mest med å finne motivasjon til. Men det er helt greit når jeg bare kommer i gang. Kanskje det blir morsommere når jeg kan begynne å svømme ute i våtdrakt.

      Konklusjonen er: jeg liker alt, og det varierer fra dag til dag hva som er absolutt morsomst. For et luksusproblem. :-D

      Slett
  2. Det er kjipt at det er såpass få svømmetilbud i Oslo at vi må svømme i 'kø'. Min lokale svømmehall er ikke så værst den altså, bare jeg styrer unna helgene og rush'en rette etter jobb. Men du som kan butterfly, kan jo bare rydde banen i ny og ne ;-)
    Dessverre blir Domus litt i det lengste laget for meg, men strakjs de offentlige badene stenger for sommeren (!!!) er jeg over på Frognerbadet, eller helst ute i det fri. Da kan vi ta følge. Særlig hvis du rydder banen!

    SvarSlett
  3. Svømmetilbudet i Oslo er virkelig til å grine over. Her trengs det et kraftig løft, det er sikkert. I kommunen jeg vokste opp i var det flere svømmehaller og 25 metersbasseng tilknyttet barneskolen jeg gikk på. Da er det ingen unnskyldning for ikke å kunne svømme (vi hadde svømmeundervisning annenhver uke fra 2. klasse og ut ungdomsskolen).

    Du har en litt annen tilnærming til det å svømme butterfly enn jeg har, skjønner jeg... Jeg unngår det dersom det kan volde andre plage. Men kanskje jeg heller skulle bruke det til "å rydde banen". Lurt - også så sympatisk... :-D

    Vi sees ute til sommeren da.

    SvarSlett
  4. Flere med løpefrie uker pga hælproblemer! Skal ikke rope hurra for det, men det er lettere å håndtere når man vet man er flere :) Min første løpefrie uke er over i morgen, har trent spinning/sykling og romaskim og styrke/kjernemuskulatur. Svømming kunne jeg med fordel ha kastet meg på, men får meg ikke til å gjøre det alene. Fint å lese at det evt går an å slenge seg med deg om det skulle blir aktuelt for meg. Løpssesongen ser uansett ikke til å bli noe særlig. Hadde formtoppen i vinter så jeg må lære meg å spisse formen bedre. God bedring, og et lite kanskje til at vi ses i Fredrikstad 6. april.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uffda, unner ikke andre skader akkurat. Er det det samme som du har hatt tidligere?
      Uke 2 er snart omme for min del. Vet ikke om det er jeg som kjenner for godt etter eller ikke, men synes ikke det virker helt bra. Skal teste en veldig kort løpetur på lørdag for å se hvordan det kjennes, så tar jeg det derfra.
      Fredrikstadløpet utgår. Kunne løpt 5 km, men har verken lyst eller burde gjøre det slik det er nå. Det kommer mange nye løp, og hvis jeg tar det pent nå så kan der hende at jeg kan få en OK sesong etter hvert.

      Har du fått gått masse på ski i vinter? Jeg hadde planer om å gå på meg ekstremkondis med masse skiturer i vinter. Men siden man har måttet reise så langt etter skiføre utgikk det. Har gått en skitur etter hkmarsjen...

      Det er bare å henge med på svømming. Nå svømmer jeg to ganger i uka. Går ned til en når jeg kan trene løping igjen.

      Slett
  5. Etter en lengre svømmetørke nå så burde jeg slå til på dette tilbudet..... når pleier du å svømme på Domus? I dag hadde jeg pakka sekken og skulle svømme etter jobb - men nei - slik ble det ikke! Så jeg får gi meg selv et halvt poeng for tanken ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pleier og pleier... Har vel ikke akkurat svømt så mange ganger at vi kan begynne å snakke om noen faste rutiner akkurat. Men planen var å få til en økt i løpet av helga, litt utpå dagen. For det er mest folk rett etter de har åpnet.
      Slik det ser ut nå blir det mye svømming framover, for etter to ukers løpepause så er hælproblemene faktisk verre, ikke bedre, enn før pausen. Er det mulig? Nå ser jeg ikke akkurat lyst på det. Er påmeldt Varvet 17. mai - og det er ikke lenge til.

      Uansett.Jeg rekker nok ingen svømmøkt før til helga, men da blir det en enten lørdag eller søndag. SRM i morgen utgår. :-(

      Slett
    2. Hem - det hørtes ikke bra ut! Snedig.... får bare satse på at det snur og går rett vei igjen fremover nå! Jeg svømte søndag morgen kl.10 - rett etter åpning - noen ganger har det vært helt topp, andre ganger helt katastrofe! Også i dag kom jeg hjem med svømmetøyet ubrukt - er det mulig?? Må liksom UT når det er så deilig være. Jeg orker ikke tanken på å svømme når sola skinner. Satser på overskyet vær til helga, hehe ;-)

      Slett
    3. Enig i at det er ekstremt vanskelig å finne motivasjon til innetrening når det er så fint ute. Men nå stopper det seg jeg jo selv for min del (men ny sykkel er rett rundt hjørnet). Håper det er morsommere å svømme ute når det blir mulig.

      Har ikke bestemt meg for opplegg for helgens trening enda. Men skal gi beskjed når jeg vet. Men skal helt sikkert svømme. Leker med tanken om dobbeløkt i morra styrke + svømming. Men får se hva det blir til. Hils alle på Sognsvann i kveld om du skal dit.

      Slett
  6. Jeg er også triatlon-debutant til høsten (for øvrig også med fot-problem), og trenger dermed å få inn en del svømmetrening. Kan anbefale Sogn bad, som har morgensvømming tre dager i uka. Ikke så mye folk, og de som er der virker å være greit habile svømmere, og er dermed ikke så mye veien (synes det er ganske høy pensjonistforening som vannjogger-faktor på Domus).. Men om man allerede har sio-medlemsskap er det selvsagt litt kjedelig å betale ekstra for å svømme andre steder :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehehe, burde nesten blitt dannet en egen klubb for oss med triatlonaspirasjoner og fotproblem da. Takk for tips. Vannjoggerpensjonistene er jo ikke de mest plagsomme. Det er verre med brystsvømmerdamene som prøver å unngå å få vått hår som legger seg i hurtigsvømmingsfila og er sure for at jeg spruter på dem når jeg crawler... Aaaarrrrgggghhhhhhhh! Jeg må følge rådet til Anna og begynne å rydde banen med butterflysprinter litt oftere tror jeg. :-D

      Slett
  7. Om ikke butterflysprinter skulle skremme dem bort heller, er det mange gode råd her! http://blog.swimator.com/2014/03/11-ways-to-enjoy-swimming-in-crowded-lane.html

    Jeg heier på baklengs-svømming! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihihihi. Dette er jo ting man uansett skal trene på skal man bli god i svømming - det gjelder bare å se hensynsløspotensialet i det, skjønner jeg. Selv tror jeg at jeg skal få inn litt triatlontrening og trene på å manøvrere meg i en massestart. Så det er en del brystsvømmende damer som kommer til å bli våte i håret framover framover. :-D

      Slett

Related Posts with Thumbnails