I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 16. mars 2014

Gratiskilometer, med høy kostnad...

Nydelig dag å ikke være påmeldt Birken... (Foto: Espen Ringom, komfortsona.no)
Jeg deltok på vårens første gratiskilometer i går. Har deltatt før, og vet at jeg slettes ikke får kilometerne gratis på disse turene. Til det blir farten altfor høy. Det er altfor lett å la seg rive med av farten til de som ligger foran, og da blir det ofte litt slitsomt på slutten.
Gratiskilometer er et åpent tilbud om å felles langturer i Osloområdet med ujevne mellomrom. Det er bare å melde seg inn i gruppen på Facebook, så får du beskjed når det er en tur på gang. Neste tur er 1. mai. Bilder fra turene finnes her. I går var vi ca. 60 stykker - helt vilt. Har hørt fra flere ikke-løpere at løpere aldri smiler - ta en titt på bildene fra Gratiskilometer, og få bevis på at det definitivt ikke er sant!

Min plan var å ligge bakerst i gruppen. Småforkjølet, var ute og drakk øl fredag kveld pluss, pluss, pluss (dårlig form hele uka) - det tilsa en rolig tur. Sånn ble det jo selvsagt ikke, for de jeg la meg sammen med hadde ikke tenkt å være noen sinker. Så det ble 5.15-fart eller fortere som gjaldt.
Min plan var å trene intervaller i dag, så etter 10 km i den farten fant jeg ut at nok var nok dersom jeg skulle få til en god økt i dag. På det tidspunktet begynte jeg både å få vondt i den høyre hælen og venstre forfot. Normalt får jeg ikke smerter i hælen før etter økta. At jeg begynte å kjenne det underveis lovet ikke godt. Derfor senket jeg farten, og lot meg falle lenger og lenger tilbake i feltet - men rakk ikke havne helt bakerst før vi var i mål. Det ble i overkant av 21 km, og den lengste turen så langt i 2014 for min del. Men det kostet. Beina var vonde - og er det fortsatt.

Er ikke første gangen denne uka jeg har løpt en rolig tur som ble altfor rask. Vi har en og en halv time med trening i arbeidstiden i uka til rådighet på jobben. Tidligere brukte jeg å løpe sammen med Astrid. Men hun har nå sluttet ved UiO. Så da har jeg forsøkt å dra i gang fellesløping på jobben. Det har vært en litt nølende start, men jeg har greid å få med én person hver uke.
Sist onsdag ble det med en kar jeg ikke har løpt med før. Tror heller ikke han får bli med noe mer! Han syntes nemlig at 5 blank til 4.45-fart var rolig, så jeg fikk kjørt meg litt mer enn jeg hadde tenkt. Det gikk greit, men vi brukte 53 minutter på en runde jeg normalt bruker 62 minutter på (med da med veldig lav puls). Kan ikke akkurat kalle løping i 5 blank et lavterskeltilbud - slik jeg har reklamert med, så jeg skal ned igjen på 6 blank-fart neste tur.

Jeg har skrevet om at den høyre hælen har kranglet litt i vinter. Det var ganske bra en periode, og jeg trodde det var på vei til å gå over. Men så kom det tilbake under skidagen på jobben, og etter det har det ikke blitt noe særlig bedre. Så forverret det seg kraftig under og etter turen i går.
I dag har jeg måttet ta et oppgjør med meg selv, og innser at hvis jeg ikke tar tak nå, så kan jeg ende opp med å spolere nok en barmarkssesong. Derfor, fra og med i dag er det full løpestopp i to hele uker pluss en Voltarenkur. Ergo kommer jeg i gang med svømmingen enten jeg vil eller ikke. Styrke og spinning kan jeg også drive med, så jeg skal nok få tiden til å gå. Rulleski kan jeg ikke drive med, det har vist seg å være verre for hælen enn løping.
Jeg skal kjøpe meg sykkel denne våren, men hadde ikke tenkt å gjøre det enda. Hadde passet veldig bra å kunne sykle langturer på sykkel nå, men det får gå. Håper jeg greier å ta knekken på det denne gangen, slik at jeg kan begynne å løpe igjen i april.


Jaja, jeg burde sikkert ha tatt tak i dette før. Men det kommer alltid en "skal bare" i veien - inntil man bare ta tak - som nå. To uker med innetrening og vondt i magen i vente. Men to uker er ingenting i den store sammenhengen, egentlig.

6 kommentarer:

  1. haha! Jeg hadde sagt jeg skulle ligge i fremste gruppe denne gangen men jeg ble faktisk liggende HELT bakerst. Det gikk ganske fort der også. 5:30 tror jeg. Aner ikke hvor alle de som sa de skulle løpe 5:30-6:00 ble av.

    Du forsvant jo i tetgruppa. Ikke rart farten blir høy når alle stikker avgårde i full fart :)

    Er det Swenor Fibreglass rulleski du har? Kjøpt meg et par slike jeg også nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppdaget etter hvert at JH Strupestad lå BAK oss. Det burde jo være et hint. Men jeg visste det i grunnen i forkant at det ville bli sånn. For selv om jeg vil bremse, så er det ingen andre som vil. Og man er jo ikke med på dette for å ligge alene bakerst. :-)

      Har Swenor fibreglass, ja. Har vært fornøyd med dem. Velkommen i klubben sammen med meg og Petter Nordthug. :-D Når kommer skøyterulleski i hus da, det må da være rett rundt hjørnet - om du ikke allerede har skaffet deg det?

      Blir ikke mye rulleski på meg framover dersom hælen i tåler det...

      Slett
  2. Nei, blir ikke noe skøyteski. Det er sikkert. Men jeg kommer sikkert til å gå på ski til midten av mai så ikke noe stress enda. Var på en helt fantastisk klassisk tur på mylla i går med klister. 1 meter med snø der. Har vært en del på frognerseteren i det siste også. Er mye bedre forhold enn man skulle tro der :P Skisesongen er definitivt ikke over !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gått én tur siden HKM, og i går ble kroken definitivt satt på døra: jeg renset skiene, la på et tjukt lag
      lilla glider og dyttet skiene innerst i boden - og der blir de til neste sesong. Uten bil blir det altfor mye styr å dit snøen er. Krysser fingrene for skiføre utenfor døra neste vinter. Men dersom det dreier seg om varige klimaendringer, må jeg vel sette i gang letingen etter en rik mann med hytte på fjellet om jeg skal få gått på ski i årene som kommer. Denne vinteren sugde...

      Slett
  3. Ææh, jeg skulle jo ligge bakerst og surfe, men bel helt fartsblind en stund der. Neste gang LO V E R jeg å danne baktropp, med høyt hevet hode. For det er nok flere som burde ligge der, men som blir farts- og intensitetsblinde som meg :-) Og du var jo rett bak meg, og så snudde jeg meg og vips! var du borte.
    Håper foten leger seg snart, og at 'den alternative treningen ' (den er ikke alternativ nå mer som du skal bli triatlet, da er den obligatorisk) går bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde å forslå at vi skulle dra ned på farten, men det var ingen som hørte... Så da skjønte jeg at skulle det skje noe, så måtte jeg ta tak selv Er ikke flau over å løpe sakte på langtur, det var jo sånn Ingrid Kristiansen ble så god. :-)

      Alternativ trening går bra - men jeg håper det holder med to uker. Løping er tross alt enklest, og noe man kan gjøre ute i vårsola.

      Slett

Related Posts with Thumbnails