I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 30. juli 2013

Adelheids lille mathjørne

Her er en liten oppdatering på årets grønne nyttårsforsett. Det går fortsatt så det griner faktisk, og nå har jeg satt meg noen nye mål for sommeren. Det består i å fylle opp fryseren til randen med middager i løpet av ferien, sånn at jeg har noe å tære på når det blir travelt ut over høsten.

Tross at det bare er andre dag av ferien, har resultatene begynt å komme.
Til nå i år har jeg testet en god del vegetaroppskrifter med erter, bønner og linser. Jeg skal innrømme at alt ikke har vært like vellykket. Ingenting har vært direkte vondt da, heldigvis. Men det meste har vært veldig godt, og noen retter har jeg laget om igjen og om igjen.
Rosmarinpuré - smaker bedre og mer enn det ser ut som
I dag testet jeg noe nytt, og det var så vellykket at jeg må dele det. Oppskriften består av bare supersunne ingredienser: små hvite bønner (ca. 250 g), hvitløk, god olivenolje (1,5 dl) og rosmarin (både fersk og tørket).
Til de som ikke er så inne i antioksidanter og superfoods kan jeg opplyse om at rosmarin og timian er de urtene som har høyest påvist innhold av helsefremmende innholdsstoffer, som antioksidanter.
Flaks at dette har vært mine favorittkrydder i lang tid da, og brukes i store doser her i huset - og det var før jeg leste om det. Men det har definitivt ikke blitt mindre av det etter at jeg begynte å lese meg opp på temaet mat som medisin.
Er ingen fan av stueplanter, men kan de spises er det greit...
Det jeg gjorde med disse ingrediensene var (etter at de hvite bønnene hadde fått ligge i bløt); å koke bønnene i rikelig vann sammen med litt salt, tre store fedd hvitløk, noen store kvister frisk rosmarin og masse god olivenolje til bønnene var møre. I dag tok det ca. 45 minutter. Men det kommer an på hvor lenge bønnene har fått ligge i bløt og hvor ferske de er. Når de var ferdig kokte fikk de stå å trekke i vannet i 30 minutter til.

Deretter tok jeg bønnene og hvitløken ut av kjelen med en hullsleiv. Moste dem med en stavmikser mens jeg spedde med kokevannet. Så tok jeg et par ferske fedd hvitløk som jeg moste i en morter sammen med litt salt, tørket rosmarin og olivenolje. Dette ble deretter kjørt sammen med bønnene og smakt til med salt og pepper. Og det var det. Supergodt! Kan brukes som pålegg, tilbehør på samme måte som hummus, en egen liten rett sammen med brød og salat pluss, pluss.

Fornøyd med egen innsats som dere skjønner. Dette skal jeg definitivt lage ofte.
Ha alltid et glass i reserve i skapet, for det går fort tomt
Apropos tilbehør, her er et lite tips på tampen. Etter å ha satt følgende på bordet til gjester flere ganger, og skjønt at det ikke er noe alle kjenner til, skal jeg prøve å verve flere av dere til å prøve Ajvar.
Det er en puré laget av paprika og aubergine, og alle grønnsaksbutikker har det. Smaker kjempegodt og kan brukes til alt, på samme måte som ketchup. Bare at det er mye bedre. Løp og kjøp! Finnes både som mild og sterk, men de som er merket sterk er ikke så veldig sterke. Så det er ingenting å være redd for, med mindre du er veldig pinglete når det kommer til sterke smaker.

Bon appétit!

6 kommentarer:

  1. Mm, høres deilig ut! Må løpe og prøve!

    SvarSlett
  2. Mmmm, ja, det må testes! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Men jmf. tidligere samtaler - mulig man stinker hvitløk etter inntak da. Det luktet i hvertfall hvitløk i hele leiligheten etter tilberedning. :-)

      Slett
    2. Mulig jeg reduserer mengden litt ;)

      Slett

Related Posts with Thumbnails