I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 29. april 2013

Livsstilssykdommer og lovlig dop

Nå er det nok dop snart, håper jeg.
Har ikke kommunisert det så mye her på bloggen, men det er ytterligere én grunn til at treningsmotivasjonen ikke har vært like stor som tidligere, ut over kroniske og forbigående skader i beina. Jeg har hatt problemer med irriterte luftveiene mer eller mindre konstant siden våren 2010. Det hele oppsto i etterkant av at jeg løp Fredrikstadløpet i 2010, og satte pers på halvmaraton selv om jeg var syk (forkjølet med feber). Og etter det har luftveiene vært kronisk irriterte, og kroppen fungert som en hyperproduserende slimfabrikk.

Jeg får vel aldri svar på om tilstanden har en sammenheng med min utrolig dumme avgjørelse om å stille til start den dagen i 2010, men min teori er at det i hvertfall var dråpen som fikk glasset (i denne sammenheng lungene) til å flyte over. Men mitt motto er at jeg lærer av mine feil, men jeg må gjøre dem først. Så ingen feil, ingen lærdom.

I fjor vår/sommer ble det så ille, og hindret meg så mye på trening, at jeg skjønte at jeg måtte oppsøke lege. Fikk da en astmamedisin (Symbicort), selv om det ikke er de helt typiske astmaplagene jeg har. Medisinen hjalp litt en stund, men på nyåret begynte det å forverre seg igjen, og nå er jeg tilbake omtrent der jeg var i fjor sommer. Har økt medisindosene kraftig de siste månedene, men det hjelper ikke. Så da er det på tide å gå dypere inn i problemene. Har derfor blitt henvist til spesialist, og der har jeg vært i dag.
Besøkt første gang i dag, og det blir flere.
Resultatet av dagens undersøkelser er følgende:
1. Jeg er ikke allergisk - har vokst av meg det jeg tidligere har reagert på
2. Jeg må utredes videre, og skal ta ytterligere to store tester om fire uker
3. Jeg har fått to medisiner til som jeg skal teste samtidig som jeg fortsetter med den jeg bruker, så har jeg hele 3 - tre forskjellige inhalatorer.
Nå vet jeg 12 ting jeg ikke er allergisk mot, og det er jo greit å vite.
Men som den yngste søsteren min sa da jeg fortalte henne om mine tre inhalatorer: Man må jo ha slik at det matcher enhver outfit...

Jeg la om livsstilen og begynte å trene hardt for å unngå livsstilssykdommer, men alle livsstiler har sine sykdommer tydeligvis. Men jeg er ikke i tvil om at jeg har valgt den riktige livsstilen med dertil plager.

Håper jeg ikke blir tatt ut til dopingkontroll på lørdag...

8 kommentarer:

  1. Haha, jeg var også på KAL her om dagen men jeg fikk positivt på to av 12 jeg da... men det var jeg jo forsåvidt klar over fra før. Skal du også på løpetest og provokasjon? Greit å ta hele røkla når vi først er i gang ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, så det var der du også har vært. Løpetest og provokasjon om fire uker. Må teste disse medisinene litt først.
      Hvor mange inhalatorer har du?... Vinner jeg?

      Slett
    2. Jeg har to inhalatorer.... så nå gjenstår det bare å ikke pådra seg rullator ;-D Sær humor, hehe

      Slett
    3. Ikke sært, dessverre veldig relevant - for oss begge to... Sees på SRM i morra?

      Slett
    4. Det er fare for at vi ses i kveld ja.... jeg bør IKKE løpe men det var dette med fornuft versus følelser ;-) Føler meg helt i ørska og tung i kroppen nå, men det er jo fortsatt lenge til kl.18 så jeg får kanskje vekka kroppen før den tid.

      Slett
    5. Burde nok ikke jeg heller, men jeg gjør det. Ble helt usannsynlig tett i nesen etter besøket på KAL på mandag. Virker som det har en sammenheng med alle pusteprøvene. Greier nesten ikke puste.
      Har også allerede løpt 14 km i dag, på vonde legger. Men det er bare å stappe i seg noen medisiner, så går det over en liten stund i hvertfall. Blir ikke full guffe i kveld, nei. Og så tar jeg to hele hviledager før lørdag - så det bør hjelpe for både lunger og legger.

      Slett
  2. Dere altså, gir dere ikke! Og det er jo bra. Men tenk litt på helsa. Hmf, sa jeg som kanskje ikke er et hakk bedre selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. PÅ seg selv kjenner man andre... :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails