I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 12. september 2012

Jeg, en utro kvinne...

Bak denne juicy overskriften skjuler det seg dessverre ikke et like juicy innhold. Men jeg har pågående "forhold" til to menn (og kommer til å fortsette å ha det), som begge får meg til å føle at jeg har vært utro når jeg har vært hos den andre. Som den ærlige sjelen jeg, er så legger jeg nemlig kortene på bordet når jeg blir spurt om hvor jeg har vært og hva som har skjedd siden siste møte, og innrømmer at jeg har besøkt "den andre". Og merker godt at det ikke er særlig populært. Men sånn er det bare - deal with it!

Altså: siden jeg de siste ukene har hatt problemer med leggen, bestemte jeg med å besøke fysioterapeuten på NIMI igjen. Han gikk jeg til i vinter da jeg slet med irritasjonen under venstre forfoten. Siden jeg greide å holde problemet under kontroll selv ved hjelp av øvelsene han ga meg, sluttet jeg å gå til ham. Ei heller kommuniserte jeg via e-post/sms slik han sa jeg kunne gjøre. Så det var kanskje ikke var helt avtalen at jeg skulle slutte helt. Men jeg har ikke råd til å gå til fysioterapeut bare for å få bekreftet at ting går bra...

Da jeg kom til han på mandag var jeg slettes ikke glemt, og han "tvang" meg til å fortelle hva som hadde skjedd siden sist. Så da måtte jeg fortelle om reisen med spenninger i nakke/skuldre/rygg som endte i forferdelse etter oppussingen i mai med stopp i blodsirkulasjonen.Og siden han var så insisterende måtte jeg jo fortelle at jeg i den forbindelse har gått til kiropraktor. Hvorpå han indignert utbrøt: Også kom du ikke til meg?!!!!.... Eh, nei... Det føltes definitivt ut som om jeg hadde gjort noe galt.

Deretter ble jeg forhørt om hva kiropraktoren hadde gjort med meg. For han hadde vel bare knekt litt?! Alle vet jo at kiropraktorer bare knekker i to minutter og sender deg ut igjen... Men sånn jobber ikke han jeg går til, og hadde han gjort det, så hadde ikke jeg vært pasient hos han lenge. Og det sa jeg også. Så da ble vi til slutt enige om at det kunne hende at jeg hadde fått hjelp selv om jeg ikke hadde gått til en fysoiterapeut med skulderproblemene, og at kanskje litt knekking var det som skulle til (men om han egentlig mente det, tviler jeg fortsatt på...). Uansett, selv om jeg var hos han med en vond legg, slapp jeg ikke ut igjen før jeg hadde fått et batteri med øvelser for øvre rygg og skuldre også. Dersom jeg får flere fysioøvelser som jeg skal gjøre for å rette opp i svakheter og forebygge skader nå, så må jeg slutte å jobbe for å rekke alt!...


Jeg må si at jeg er ganske fascinert over hvor lite tiltro de forskjellige profesjonene innenfor helsesektoren har til hverandre. For omtrent det samme skjedde da jeg dukket opp igjen til kiropraktoren min etter et langt opphold hos NIMI med idrettlege og fysioterapi: Lenge siden jeg har sett deg? Hvor har du vært? Hva har skjedd, og hvorfor kom du ikke til meg?...

Føler også at begge prøver å overbevise meg om at de kan hjelpe meg med alt, og at jeg kan få den hjelpen jeg trenger ett sted. Heldigvis er jeg så erfaren nå at jeg kan stå imot, og kan svare for meg. For jeg ser hva jeg kan få hos den ene som jeg ikke får hos den andre og vice versa. Så utroskapen kommer til å fortsette, helt åpenlyst. Og gutta; det er bare å finne seg i det! Og hvis dere ikke skjerper dere, så tester jeg ut en naprapat eller enda verre, en osteopat... Det er alltid plass til flere i Adelheids supportteam.

Uansett, jeg fikk hjelp med den vonde leggen på mandag. Ser ut til at alle mine teorier om hva det var og hvorfor det hadde oppstått stemte. Det hadde også hjulpet med en uke løpefri. Grunnen til at jeg gikk til fysioterapeut, og ikke fastlegen (nok en i supportteamet), er at jeg har liten sans for legeløsningen på sånne problemer; hvile og en kur med Voltaren/Brexidol. Dersom det finnes andre utveier, så prøver jeg det. For dette kommer til å skje igjen, og jeg vil gjerne fikse det på andre måter. Har fått en oppskrift på hvordan jeg skal tape leggen, så skal jeg løpe på det noen dager å se hvordan det går.
Oppskriftsmessig tapet før løpetur
Løp en kort tur i styrtregn i dag, og det gikk bra. Skal løpe litt lenger i helga, så får vi håpe det går like bra. Dersom irritasjonen i leggen ikke gir seg, så kryper jeg til korset til uka og får meg en resept av legen. Men håper virkelig jeg kan unngå det, denne gangen...

8 kommentarer:

  1. Jeg må le litt; det er harde krefter som regjerer i de ulike leirene og det gjelder bare å høste det beste fra hver profesjon -og det tror jeg så absolutt at du gjør!! Jeg har god erfaring med både fysio og kiro; hvert til sitt bruk liksom. Og noen ganger kan en lege også være ok når man trenger en resept... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant, så sant! Men det krever jammen sin kvinne å greie og manøvrere i dette terrenget. For bare fire år siden ante jeg jo ingenting om noen av profesjonene i dette feltet. Hadde jo knapt besøkt en lege engang. :-)

      Slett
  2. Jeg er også utro! Manøvrerer mellom naprapat og kiropraktor. Kiropraktoren er den hissigste når jeg er "utro"

    SvarSlett
  3. Var i vinter hos den ikke helt ukjente fysio'n Knut Jæger(trener til IM Bovim) Etter undersøkelsene sendte han meg rett inn til Kiropraktoren to kontorer bortenfor. Samarbeidet fungerte utmerket. Ble både bedre og fattigere på forholdsvis kort tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det finnes unntak. :-)
      Men når de jobber sammen er det vel tryggere, og man har mer kontroll på hva den andre driver med. Jeg tenker også at det er meningen at de skal utfylle hverandre, ikke konkurrere.

      Slett
  4. Bare stå på. Men jeg må si av alle de profesjoner har jeg minst tiltro ntil fastlegen!. Ortopeden kanskje, men fastlegen er bare for å gi henvisninger og skrive ut sykemeldinger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Almennlenger har som jobb å kunne alt - og det går bare ikke an. Så er det varierende i hvilken grad de er villige til å innrømme det og sende folk videre. Heldigvis sender min meg videre til både fyisoterapeut og kiropraktor med yrkestoltheten i behold. :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails