I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 29. januar 2012

Endelig raskere på ski enn til beins...

Dette er tatt i løypa mellom Movatn og Tømte for to år siden - men det så omtrent sånn ut i dag også...
Litt teknikktrening og nye ski ser ut til å ha gjort susen, i hvertfall er det en liten forbedring å spore. I dag greide jeg lett å gå i underkant av tre kuperte mil på ski på under to og en halv time. Turen jeg gikk er en av mine klassikere; Kjelsås -Tømte og samme vei tilbake. Veldig kupert, men ingen fiskebeinsbakker - i hvertfall greier jeg å komme opp alle bakkene med diagonalgang (klappe meg selv på skulderen).

Denne turen har jeg gjort flere ganger med joggesko også (i gode gamle dager da jeg trente til maraton), men har da definitivt ikke vært i nærheten av å bruke to og en halv time. Det har nok gått med en time til og kanskje vel så det også. Det er tøft å løpe opp alle bakkene, og på så lange turen forsøker jeg også å holde pulsen godt nede. Nedoverbakker går definitivt fortere på ski enn til beins.
I dag har jeg også kunnet stake en mye større del av turen enn jeg har kunnet tidligere - definitivt bedre glid på nye ski.

Har gått i over fire mil på ski denne uka. Turen i dag  var i overkant av hva beina tålte, men jeg hadde turer i fjor som var virkelig smertefulle, så det er stor framgang om jeg sammenlikner med det.

I tillegg har jeg "løpt" tre ganger på mølle denne uka: 20 minutter på 8 km/t (7:30 fart). Det kan vel egentlig ikke kalles løping, men jeg får verken løpe mer eller fortere enn det. Men jeg tar det jeg får. Veldig stas å være litt i gang igjen i hvertfall. Både få gå på ski og løpe litt, det er jo både julaften og bursdag på én gang det. Hittil har det gått ganske bra, selv om jeg merker at føttene har stivnet til av å få være ubrukte så lenge. Var hos kiropraktor og fikk mobilisert dem opp på fredag, og må nok fortsette med det ut over våren.

Kondisjonen min har også vært bedre enn den er for øyeblikket, men den har ikke sunket så mye som jeg har fryktet. Pulsen min på løpeøktene har vært betryggende lav, heldigvis. Regner med å få snakket med legen min om videre progresjon i løpet av uka.

Uka som kommer blir det enda mer ski. Har planer om å terpe teknikk på egenhånd tirsdag kveld. Onsdag er det tilbake på skikurs. Denne gangen er det dobbelttak med fraspark som skal læres. Det blir tøft, for det sliter jeg med å få til. Men det er jo derfor man går på kurs, sant? To be continued...

6 kommentarer:

  1. Har lurt litt på det, om det ikke er meningen at det skal gå raskere på langrenn enn med løpesko. Det gjør det nemlig ikke hos meg, men jeg velger å skylde mye på utstyret;-)
    Noen enkle gode teknikktips å dele?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gå på kurs! :o)
      Jeg er ikke god teknisk i det hele tatt, men har skjønt at tyngdeoverføring er tingen...
      Når det gjelder staking var det slettes ikke dumt med sterke magemuskler og trisceps, hvilket jeg har etter et halvt år med innetrening.

      Slett
    2. Også er det jo helt gull å kunne skylde på utstyret.

      Slett
  2. BRA! Så kult at du er i farta på ski; me like ;-) Ski er moro men kan ta litt tid før man kommer dit hen at det føles moro.... men er man tålmodig så høster man som regel frukt ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg synes alt er moro nå jeg. Men tross at jeg fikk veldig vondt, gikk jeg noen helt fantastiske langturer i fjor også.

    SvarSlett
  4. Så bra du er i gang igjen! Fornuftig med skiteknikk-kurs. Synes det høres veldig fornuftig ut med kurs èn gang i uka. Jeg har gått på intensive helgekurs et par ganger og da får du egentlig ikke tid nok til å fordøye hver enkelt ting

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails