I'm on a ride - fast - to where I don't care!

søndag 7. august 2011

Sommerferien 2011 er over...

Blomstrende røsslyng og modne tyttebær vitner om at sommeren er på hell.
I morgen er sommerferien min offisielt over, og det er tilbake til gamle rutiner. Det meste har jo sklidd ut i sommerferien, nøyaktig slik det skal. Som vanlig lurer jeg på hvor de siste fire ukene ble av - det gikk så fort. Det var så mye jeg hadde tenkt å gjøre som jeg aldri fikk gjort. Sånn er et jo alltid, ikke sant?

Jeg hadde ikke så veldig store forhåpninger til at jeg skulle få løpt så mye i sommeren. Den første uka av ferien var jeg faktisk ganske optimistisk, og trodde kanskje at jeg skulle få lurt noen langturer ut av beina i sommer. Men de siste tre ukene har det bare gått dårligere og dårligere.

Denne uka har det gått riktig ille, og jeg kan for øyeblikket ikke løpe mer enn 500 meter før jeg får så vondt at jeg må stoppe. Prøvde meg på intervaller med OSI sist mandag, og da holdt jeg ut oppvarmingen. På stigningsløpene fikk jeg akutte smerter i venstre fot, og halvveis ut i første intervall forsto jeg at dette kunne jeg bare ikke gjøre mot meg selv. Disse plutselige smertene kom også da jeg var på fjelltur i Sverige, og har bare utviklet seg til det verre i etterkant. Særlig skjer det hvis jeg prøver å løpe litt fort eller på ujevnt underlag.

Jeg hadde også tenkt å gi jernet på styrketrening i sommer, men med et kne som har fått bank og et forstuet håndledd etter turen til Sverige, var det bare å ta det med ro. Denne uka er det den vonde foten som ikke har vært med på notene - og det har blitt ganske stusselige greier.

Beinas tilstand, og ikke minst den veldig negative utviklingen disse ukene er for å si det mildt ganske fortvilende - og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har time på NIMI på tirsdag, så får vi se hva legen sier om denne nye utviklingen. Løpeforbud er det ikke nødvendig å gi meg - det faller seg nemlig helt naturlig.

For å toppe det hele har jeg greid å ødelegge to pulsklokker, mobilen min samt mp3-spilleren i sommer. Men det bruker jo å være sånn at alt ryker samtidig - og det er bare ting, så jeg har bare ledd av det.

For det kunne vært verre; mye, mye verre.. Jeg har alle mine kjære i behold! Dette har vært en veldig rar og ikke minst fæl sommer. Som så mange andre var jeg helt lamslått helga etter den 22. juli - og orket bare ikke gjøre noe som helst annet enn å sitte og se på nyhetsendinger, pluss å gå ut i byen og delta i sorgen og minnemarkeringene.
Fra plassen foran Domkirken - denne sommeren vil jeg alltid huske...
Jeg har heller ikke syklet så mye som jeg hadde tenkt i sommer, men litt har det blitt. Blant annet syklet jeg til Jevnaker og vestsiden av Randsfjorden for å besøke en kusine. Det var over 6 mil hver vei, på til dels tunge og svært kuperte veier i Nordmarka, på min kjære Finse fullastet med bagasje.
Mange vann i Nordmarka og følgende ble kjørt forbi på denne turen: Maridalsvannet - Skjærsjøen - Bjørnsjøen - Fortjern - Hakloa - Sandungen - Store Daltjuven - Svartvatn - Gjerdingen - Tverrsjøen - Randsfjorden
Det var mye tordenvær rundt omkring både den dagen jeg dro og den dagen jeg dro hjem - men jeg greide å holde meg foran, bak eller på siden av det hele veien. Veldig flaks, og jeg ble ikke våt i det hele tatt.
En fullastet Finse - klar for trillesti inn fra Gjerdingen
Utsyn fra Gjerdingen dam - her har jeg vært både på ski, på sykkel og i fjor også i løpesko.
I tillegg har jeg både greid å bli solbrent flere ganger, og det har vært både bading og parkliv i sommer. Flere bøker har jeg også lest, og det kommer jeg også til å fortsette med. Delvis fordi jeg tror at jeg etter tirsdagens legebesøk vil få mange restriksjoner hva angår trening, og derfor bedre tid. Pluss at jeg har gjort noe veldig, veldig dumt i forhold til å kunne ha et sosialt liv ut over høsten.
Løsningen på alle eventuelle framtidige fritidsproblemer.
Jeg har nemlig vært på nettet og bestilt de fire første bøkene av A song of Ice and Fire, og her snakker vi skikkelige mursteiner av bøker. HBO har også laget TV-serie av serien, og første sesong er vist i USA. Jeg har lest at andre har blitt veldig oppslukt når de har lest disse bøkene, og det kan jeg dessverre bare slutte meg til. Så nå er dere herved advart - jeg har utsatt og til og med droppet trening til fordel for å sitte i godstolen og lese. Jeg rakk bare én bok i løpet av ferien, seks gjenstår. Dette er kanskje dårlig nytt for kondisjonen?!

Hvis det ikke kommer noen bloggoppdateringer på en stund så vet dere hvorfor...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails