I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 13. oktober 2010

Klarsignal for Furumomila

Har vært på mitt tredje besøk hos kiropraktoren (aka Superchiro) i dag. Sist var han veldig tvilende til om jeg skulle tenke på å stille til start på Furumomila på lørdag, men i dag fikk jeg altså klarsignal - med noen klare forbehold.

Opprinnelig plan var jo egentlig at jeg skulle stilt til start på Växjö marathon lørdag og gått for pers, men det er altså langt utenfor min rekkevidde for øyeblikket. Har forskjøvet alle maratonplaner til våren - forhåpentligvis har kroppen skjerpet seg til da (har et halvt år å forberede meg nå).

Hvis jeg starter på Furumo på lørdag, blir det mitt fjerde milløp noensinne. Ingen av løpene til nå har vært noen store opplevelser. Jeg får visst ikke helt til å løpe 10 km på en god måte. Debuten i Sentrumsløpet i fjor var en vond opplevelse fra første steg, og jeg slet meg inn på 44.28. Det er vel forsåvidt ingen dårlig tid på min aller første 10 km, men jeg var overhodet ikke fornøyd der og da.

På lørdag har jeg ingen planer om å være i nærheten av denne tiden. Da løper jeg bare for gøy. Satser på å sette en solid bunnpers. Har samme ambisjon som foran Oslo maraton for tre uker siden; bare løpe på følelsen og ha en god løpsopplevelse. Håper jeg ikke får for vondt i beina. Egentlig er ordren å bryte dersom jeg får vondt, men er usikker på om det lar seg gjennomføre i praksis. Å bryte løp sitter veldig, veldig langt inne for meg, selv om jeg har brutt barrieren én gang denne høsten.

Uansett, jeg ser veldig positivt på løpefremtiden om dagen. Kiropraktorbehandlingen har vært et viktig bidrag til det. Har opplevd stor framgang på kort tid. Kiropraktoren virker like forundret som meg over framgangen, men så har jeg vitterlig fulgt programmet og gjort hjemmeleksene mine så det står til en solid A. Jeg er en utrolig motivert pasient å få på besøk, det skal sies.
Det ser også ut til at jeg får mye mer valuta for pengene enn jeg trodde. Mitt eneste spørsmål er hvorfor jeg ikke gjorde dette før?
Jeg oppsøkte behandling grunnet de vonde fotbladene mine (Mortons metatarsalgia), og i hvor stor grad vi får orden på det uten å måtte ty til såler og/eller operasjon er ennå usikkert, men det ser ut til at jeg skal få orden på alle de andre småskadene som har plaget meg siden sommeren. For en kjempebonus!

Legger og delvis hamstrings har regelrett skreket i perioder, denne sommeren/høsten har særlig leggene vært problemet. Bare for noen dager siden var det helt ille, og så bare slapp det helt plutselig i helga. Det kan sikkert komme tilbake, men akkurat nå nyter jeg bare det inntrufne. Herlig å kunne trene uten masse vondter.

Til slutt, for å understreke mitt optimistiske syn på min framtid som løper, har jeg gått hen og bestilt meg 2- to ukers løpeferie med Springtime travel og svenske Runner's World i Monte Gordo, Portugal i mars neste år. Var med på samme opplegget i vinteren som var, og det var helt storveis; trene, spise, sove, henge med likesinnede - den perfekte ferie. Anbefales på det varmeste, og gleder meg masse allerede. Vet at Pasi Salonen har fått med seg Kristin Lie i år (da blir vi i hvertfall to nordmenn), og så er jo Rune Larsson på plass som vanlig - han bor visst nesten der.

http://futtnfart.blogspot.com/2010/03/en-uke-i-utopia-treningsleir-pa.html

http://futtnfart.blogspot.com/2010/03/oppsummering-av-training-camp-monte.html

5 kommentarer:

  1. Det høres voldsomt ut med alle skader, veldig bra at du gjør som den fagkyndige sier. Så kult med SpringTime-turen. Drømmer om en slik reise selv. Lykke til med helgens løp!

    SvarSlett
  2. Takk for det, men med den hjelpen jeg får nå håper jeg å kunne komme opp i de treningsdosene jeg ønsker, og tåle det. Optimist nå altså... Stråler om kapp med været. :o)

    Reise med Springtime anbefales, sterkt!

    SvarSlett
  3. Ja, den turen der virker fantastisk! Leste referatet ditt fra ifjor. Det står på min ønskeliste nå - sikkert ikke realistisk før om en del år, men... :-) Lykke til på Furumomila!

    SvarSlett
  4. Jeg er helfrelst, og kommer til å dra på Training Camp så ofte jeg bare kan...

    Det er folk som reiser med barn, men da må dere bytte på å være barnevakt. :)

    SvarSlett
  5. He he, det blir neppe den beste restitusjonen da... Får vente til jeg kan gi dem hver sin gameboy ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails