I'm on a ride - fast - to where I don't care!

onsdag 6. oktober 2010

Slapp, men PR-kåt mosjonist!

Først; som om det ikke var nok at jeg snakker mye og ofte om meg selv på min egen blogg, har jeg nå også greid å elge meg inn i på Kondis. Det vil nærmere bestemt si at de har bestemt seg med å starte opp igjen Profil-serien sin, og denne gangen skal de ikke bare skrive om eliten, men også om mosjonister som undertegnede.
Og jeg er altså så heldig å få åpne ballet, artikkelen finnes her.

Mulig jeg kan beskyldes for å ha sovet meg til dette (i den minst snuskete betydningen av uttrykket). Siri overtok nemlig den ledige sengen på hotellrommet mitt under Stockholm marathon etter at crewet mitt hadde sviktet meg, og sånn ble vi egentlig kjent. Og Siri er altså ansvarlig for den nye spalten.

Føler behov for å forklare den stadige poseringen med Victory-tegnet. Det ble nemlig en ren refleks etter en ferietur i Kina. Der observerte vi fort at det var noe man måtte gjøre når man skulle bli tatt bilde av. Etter det har verken jeg eller Rannveig greid å posere uten å strekke opp den kjente V'en. Det var derfor vanskelig å finne noen poserende løpebilder uten sådan gest...
Futt vs. Jackie Chan demonstrerer riktig posering med Victorytegnet i Beijing!
For tiden føler jeg ikke at jeg helt greier å leve opp til artikkelen. Etter Oslo maraton har jeg løpt én gang - og det var utrolig tungt! Jeg har vært veldig, veldig forkjølet siden onsdag i forrige uke. Klok av skade har jeg derfor tatt det rolig. Har trent styrke et par ganger og har vært totalt forkrøplet etterpå. Mulig det er alderen som tynger?!.. Men regner med at det går seg til når jeg bare kommer skikkelig i gang igjen.

I tillegg har jeg kommet i gang med behandling hos kiropraktor med de vonde føttene, som jeg har fortalt om tidligere, og må for tiden forholde meg til treningsregimet han fastsetter.

Har fått en diagnose på føttene mine: jeg er tverrplattfot og på grunn av det har jeg fått en tilstand som heter Mortons metatarsalgi. Ganske ufarlig men veldig, veldig vondt.
Ta med i betraktning at jeg fra før er født med hofteleddsdysplasi og har utviklet skoliose, er det bare å innse at jeg ikke akkurat er den fødte løper. Men tro ikke at det hindrer meg; er det vilje er det evne!

Jeg ønsker uansett å kvitte meg med den sist ankomne diagnosen som har ødelagt veldig mange treningsøkter og vært smertelig til stede på mangt et løp, blant annet begge maratonløpene, så nå gjør jeg som kiropraktoren sier. Hvilket betyr mye tøy og strekk, kjedelige styrkeøvelser og kun rolig, forsiktig løping med skarp fokus på god teknikk. Jaja, hvis det hjelper så er jeg med...

Heldigvis er det lenge til de første løpene neste sesong, så jeg stresser ikke med at jeg ikke får trent skikkelig (enda!...).

6 kommentarer:

  1. Hei Adelheid

    Jeg startet med å se på Mortons-linken din, måtte sjekke om dette var samme plage som jeg hade for to år siden. Det var det.

    Denne påstanden var jo morsom; "Blant de mest utsatte er joggere og middelaldrende kvinner som bruker sko som passer dårlig".
    Jeg har jo tidligere advart deg litt mot bruk av for lette sko og sko som ikke er tilpasset løpesettet ditt (ref handling på internett). Men for all del, jeg definerer deg ikke på noen måte som en "midelaldrende kvinne"... jeg synes "jente" passer bedre :-)

    Sjøl tok jeg tak i dette; "Det er smertene som er problemet, for tilstanden i seg selv er helt ufarlig".
    Jeg leste meg fram på nette og diverse foruminnlegg, og fant ut at flere hadde testet ut å lage stort hull i innleggsålen der den presset mot det vonde området. I en måneds tid løp jeg med gjennomhullet (ca 4x4 cm)høyre såle, og ble bra uten ytterligere behandling.

    Dette er som sagt en ufarlig men smertefull tilstand, og jeg fant altså en "omvei" som tillot meg å trene uten å provosere smertene ytterligere. I denne perioden syklet jeg også en del for å holde mengden oppe.

    Tipset om dette fant jeg på et foruminnlegg fra en annen ultraløper, han ble også bra - selv om han dro det lenger før han kom i gang med avlastningen.

    Lykke til, Superadel...

    SvarSlett
  2. Takk for innspill Olav, vet at det er i beste mening og at du vil meg vel - men må bare forsvare meg mot eventuelt inntrykk folk måtte ha om at jeg er ei vimse som bare raser fram på måfå uten å vite hva jeg driver med. :o)

    Som den akademikeren jeg tross alt er, har jeg hele tiden hatt forholdsvis akademisk tilnærming til løpingen. Lager meg noen hypoteser som jeg prøver ut rent praktisk, og enten får avkreftet eller bekreftet og tar veien videre ut fra det.
    Er også en interessert leser av faglitteratur på området, både løping og anatomi med tilhørende herligheter. Så jeg har også sett foruminnlegget fra han som kuttet opp sålene, men jeg prøver litt andre ting før jeg kommer så langt.

    Har lenge hatt en mistanke om hva det er som gjør at jeg har blitt så mye syk og skadet, og nå også i grunnen fått det bekreftet fra lege og kiropraktor. Om og hva vi kan gjøre med det er en annen sak, men vi jobber i hvertfall med det. Jeg er ukuelig optimist.

    Angående sko:
    1. Jeg kjøper ALDRI sko på måfå (har alltid testet dem først).
    2. Metatarsalgien har vært en av grunnene til at det har blitt så mange nye sko det siste året - smertene varierer nemlig mellom modellene.
    3. Dette er hovedgrunnen til at mengdetreningsskoene har blitt forkastet, det er nemlig de jeg får mest problemer av (tro det eller ei).

    Dessverre har jeg samme problem på sykkel med sykkelsko (og på ski) - så jeg må bare finne en løsning på det, retten og sletten...

    Så det så!... ;o)

    SvarSlett
  3. Min teori er at det er lurt å bytte på mange forskjellig sko, uansett om de er laget for deg eller ikke. jeg overpronerer jo selv kraftig, men har også startet å løpe med normale sko og overproneringssko. Jeg kjenner jeg får raskere vondter hvis jeg bruker samme skoen hver gang jeg løper, så JEG tror ivertfall det er lurt å ha litt forskjellig uansett om de passer eller ikke. jeg kjøper sko på måfå! :)

    Opplever samme som deg adelheid, de skoene som gir desidert mest vondter er mengdetreningsskoene. Spesielt i beinhinner og knær. Har prøvd å ha de inn i rotasjonen av og til, men får så vondt i beina etterpå.

    Dessuten er det masse demping i mange lettvektere da. Hvis man også er av den sorten som foreks løper 1500km i en mengdetreningssko vil jeg påstå man har bedre demping i lettvektsskoene som byttes hver 600km.

    Men det er min oppfatning da.

    Jeg tror løpeteknikk også er viktig.

    SvarSlett
  4. Såler søster, såler! Hilsen din søster som fant ut at hun er tverrplattfot for et par år siden... Kjenner en magisk sålemaker om du er interessert

    SvarSlett
  5. Jeg lever i en annen verden der enn deg, Karianne!... Hvis jeg kan greie å trene meg opp sånn at det blir borte, velger jeg heller det.
    Går ikke for de lette løsningene her i gården. :o)

    Såler ol. og til slutt operasjon er siste utvei. Du veit, jeg er sta som en flokk med esler... ;o)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails