I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 4. desember 2009

Første løpetur i skikkelig kulde

I går morges var det premiere på sesongens første løpetur i kulde. Det ble ytterst få turer ute etter at vinteren kom i fjor, men siden gårdsdagens opplevelse var så uproblematisk, satser jeg på at det blir mer utetrening med joggesko denne vinteren.
Jeg startet hjemmefra kl. 07.00 på morgenkvisten, og da viste gradestokken ca. 6 kalde. Løp min vanlige runde på ca 11 km. Fikk prøvd ut den nyinnkjøpte skidressen min, som er kjøpt med tanke på at den skal fungere både til løping og skiturer. Foreløpig bare prøvd klærne til løping - men det var i hvertfall fullklaff. Veldig fornøyd med kjøpet.
Løping i denne temperaturen var ikke noe problem, var en veldig behagelig tur. Fikk roser i kinnene, var aldri kald, men ble heller ikke for varm. Det var ikke spesielt glatt og der det var glatt, var det lett å se, så jeg kunne løpe rundt eller trippe lett over. Eneste problemet med utetrening om vinteren er alle klærne som skal av og på. Kom nesten en halv time senere på jobb enn jeg bruker etter en sånn morgentur. Merker også at jeg bruker mye lenger tid i garderoben på treningssenteret nå om vinteren, det er et strev å bo i Norge om vinteren.

Håper, håper, håper at jeg får brukt skidressen med ski på beina denne helga, men det ser usikkert ut. Hadde tenkt å reise på besøk til slekt på Toten for å få sesongens første skitur, men det har ikke kommet så mye snø og kommer ikke til å bli så kaldt som de spådde tidligere i uka. Nå må jeg derfor se det an, kanskje det blir en dagstur på søndag. Hadde gledet meg veldig til å gå på ski denne helgen, og planlagt det ganske lenge, så jeg kommer til å bli veldig skuffet dersom jeg ikke har tatt skiene ut av boden ved utgangen av helga.

I morgen, siden jeg blir i byen, har jeg tenkt å ta en spinningtime. Det er lenge siden sist, men innimellom kan det være greit med litt variasjon. Tror det kan bli mer enn nok løping etter nyttår, så da kan jeg unne meg å "tulle litt" med treningen nå før jul. Jeg var veldig hektet på spinning før jeg startet med løping, og løpingen tok all treningstid, så det skal bli gøy med et gjensyn. Er en skikkelig bra måte å få opp pulsen, og trening i sal kan være veldig motiverende. Harde løpeøkter på mølle eller ute kan innimellom være tunge å gjennomføre på egenhånd.

Så, til slutt; hvis jeg kan få komme med mitt ønske til nissen i år; gi oss skiføre i Nordmarka til jul! Hadde vært så bra å kunne bruke juleferien på lange skiturer i marka, merker jeg blir helt varm om hjertet bare ved tanken. Jeg har vært noe helt usedvanlig snill i år, så den gaven fortjener jeg! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails