mandag 1. januar 2018

Back in business og klar for ny sesong.

Skal løfte litt skrot den som skikkelig sterk wattnisse skal bli. Har trent styrke 2 ganger i uka siden midten av oktober. *klappe meg selv på skulderen*
Godt nytt år, peeps! Rett på sak: jeg har store planer for 2018. Det er ingen hemmelighet, akkurat. Men skal komme mer konkret tilbake til hva målene er i et eget innlegg en gang.
Så ikke for meg at jeg skulle raske med meg ett nm-gull, én nm-bronse, én styrkeprøvenrekord, seier i mastercupen og vm-deltakelse da jeg startet på 2017. Så da er det ingen grunn til å legge lista noe lavere for 2018!
Hva sier dere til dette mine gamle gymlærere?! HA HA!
Jeg så heller ikke for meg at jeg skulle havne i en spektakulær velt, knuse sykkelen min og bruke flere måneder på å komme meg etter det, heller. Akkurat det behøver jeg ikke gjenta igjen med det første. Men jeg har uansett vært utrolig heldig. Begynte å jobbe igjen 100 % i slutten av november, og det har gått bra. Har sakte også begynt å trene igjen. Lenge veldig forsiktig, fordi jeg ble fort svimmel og uvel.

Jeg hadde altfor mange feriedager igjen i 2017, og måtte derfor ta to uker juleferie. Dette har jeg brukt på noe VELDIG fornuftig, nemlig å finne ut av om jeg tåler å trene normalt igjen.

Det er selvsagt kjipt å ha mistet hele september, oktober og mesteparten av november. Ingen tvil om at det har satt meg godt tilbake. Så jeg har en jobb å gjøre om jeg skal ha noen sjanse på ambisjonene for 2018. Først har jeg en stor jobb bare med å komme tilbake til det nivået jeg hadde i slutten av august. Deretter må jeg komme meg videre og ta noen steg til, og da begynner tiden å renne ut fram mot sesongstart.
4-tallet kom litt for tidlig denne gangen...
For å få oversikt over status tok jeg en laktattest sammen med treneren min uka før jul. Jeg har gjort det to ganger før, en gang sommeren 2016 og en gang sommeren 2017.  Resultatet nå var klart det dårligste av de tre. Men det kunne vært verre. Jeg har fortsatt en relativt høy terskelwatt til å være kvinnelig amatør. Og dersom jeg greier å få inn den treningen som kreves, mener treneren min at det skal være mulig å være tilbake i augustform i løpet av februar (og i august var jeg i god form!).

Jeg har ingen supergod erfaring med vintertrening de siste årene. Har mange vintre bak meg hvor jeg ufrivillig har måttet gå i vinterdvale grunnet skader. Forrige vinter var min beste treningsvinter på mange år, selv om jeg ikke fikk trent så mye og så bra som jeg skulle ønsket. Totalbelastningen ble altfor stor på grunn av veldig mye jobb.
Kusinen min mente dette minnet henne om den plagsomme fuglen som driver Donald til vanvidd i disneykavalkaden på julaften. Jaja, det er vel kanskje derfor man har slekt?...
Men nå er det en ny vinter og nye muligheter - og jeg må gå all in denne gangen.

Så det har jeg altså brukt jula til. Med unntak av julaften har jeg trent hver eneste dag. Jeg har gått på ski for første gang siden Holmenkollmarsjen 2014 (som ikke akkurat var en høydare) og jeg har løpt for første gang siden Hove tri 2015. Hele fire turer av 10 minutter på mølle har det blitt. Så jeg kan skryte på meg å ha løpt mer enn 5 km i løpet av 2017! Wow! Plagene i hælen er kroniske, så jeg må ta det forsiktig. Kjenner jeg irritasjon, så kutter jeg. Så melder meg ikke på maraton igjen med det første... Ingen har noe å frykte fra meg verken på løping eller triatlon i 2018.
(H)juleverksted på Tommeks Vélo. Tommek mekket, mens jeg var ansvarlig for selfies og for å se kul ut med mekkeforkle. Smart arbeidsfordeling!
I tillegg har jeg fått satt piggdekk på cyclocrossen min. Så nå har jeg to sykler med piggdekk, og har også hatt noen fine sykkelturer i jula.
Fra sykkeltur til Kikut i romjula.
Sykling er best med bukkehornstyre.
Kaldt på Toten første juledag.
Juletreningsleiren har gått veldig bra. Jeg har tålt økningen greit, og til min store glede kommer framgangen fort. Kjørte en terskeløkt inne på nyttårsaften som klart viste at watten min har økt siden laktattesten. Yay! Veldig gledelig. Og veldig inspirerende.
Terskeløkt på nyttårsaften.
Så da er det bare å kjøre på framover. Skal sannsynligvis ta en FTP20-test i slutten av januar og en ny sjekk av laktat i februar. Så da jobber jeg målrettet mot maks resultat på dem. Reiser til Mallorca for å sykle i midten av mars (hørte jeg 40-årskrise?!...), og håper på et ytterligere løft der før sesongen starter i april.
Må det bli mange sånne dager på sykkelsetet i vinter.
Så, mitt nyttårsforsett er å ha min beste treningsvinter noensinne (og kanskje blogge litt mer). Det står ikke på motivasjonen. Får bare håpe kroppen holder. Jeg skal prøve å oppdatere bloggen innimellom med hvordan det går.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails