I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 29. juli 2014

Ferieplaner - triatlonskippertak

Fin utsikt på parkeringsplassen på Mylla
Da er sommerferien godt i gang for min del også, tre sammenhengende uker. Har jobbet tre og ei halv uke etter jeg kom hjem fra Chamonix, og tatt meg sen ferie akkurat som i fjor. Har vært noen svette uker på kontoret. Godt at finværet ser ut til å fortsette også inn i min ferie.

Mitt motto er som vanlig: kvaliteten på fritid måles i tilbakelagte kilometer. Ergo skal jeg tilbakelegge noen kilometer framover.

Her er årets ferieplan:

Uke 1: Skippertakstrening til Oslo tri.  Det fungerte jo med tre uker skippertak foran Mont Blanc Cross, så jeg prøver igjen. Hvor god kan man bli i triatlon på tre uker? Jeg tester det for deg.

Uke 2: Nedtrapping til Oslo tri. Konkurransen er på lørdag, så jeg må prøve å få tid til å hvile meg i form den siste uka.

Uke 3: Hvile og gjennomføring av ferieaktiviteter som normale folk gjør. Oslo tri får jo det meste av tiden de to første ukene av ferien, så den siste uka må jeg prøve å få gjort noen normale ferieting. Dra på fjelltur, ha nevøen min på besøk, rydde i boden med mer.

Etter å ha vært litt slapp etter at jeg kom tilbake fra Chamonix, startet jeg skippertakstreningen for fullt i forrige uke (selv om det var grisevarmt). Det har blitt flere dager med to økter. Blant annet har jeg testet morgensvømming på Sognsvann. Det kan virkelig anbefales å svømme tidlig om morgenen før verden har stått opp. Kun meg, endene og småfisk. Jeg er ikke redd for å svømme alene, og godt er det, for det var en fantastisk opplevelse å være den eneste ute i det blikk stille vannet.

Torsdagen som var deltok jeg i Lindøya rundt. Med unntak av selve løpet, var det en fin opplevelse. Jeg lå i sola litt og spiste vannmelon før start. Vet ikke om det skyldtes dette, men da vi gikk til start, merket jeg at jeg fikk vondt i magen, som forverret seg under oppvarmingsrunden. Syntes det var litt bedre rett før start. Men ca. en km inn i løpet hadde jeg så vondt at jeg ikke syntes det var verdt det. Så det ble radig jogg resten av løpet. Men jeg fullførte. Ble bedre etter et bad i sjøen. Uansett, det er fint på Lindøya da.

Førstkommende torsdag er det Gressholmen rundt, og jeg tror det blir like tungt. Hardkjøret begynner å merkes på kroppen - jeg er sliten.
Bygevær i retning Oslo
Lørdag skulle jeg sykle langtur, og da virket Jessheim(?!) som et fint mål for turen. Grunnen var Romerike ultrafestival, med blant annet NM i 24-timersløp. Så jeg syklet dit i varmen. Hadde veldig flaks, for det var bygevær rundt meg hele veien, men jeg ble aldri skikkelig våt. Visst var det varmt å sykle 96 km i heten på lørdag, men å løpe rundt og rundt på Jessheim stadion var nok noen tusen ganger verre. Imponerende innsats av de som deltok.
Siden jeg passet bilen til ei venninne i forrige uke, og søndag var siste dag, måtte jeg benytte denne muligheten. Så jeg dro til Mylla, og løp løypa til Myllavannet rundt. Nydelig tur. Igjen var jeg veldig heldig, og fikk bare noen regndråper på meg.
Som sagt, jeg begynner å bli sliten nå merker jeg. Men har krefter til å jobbe hardt noen dager til før jeg begynner å hvile meg i form. Arbeidspulsen min er på nivå med det laveste jeg har hatt noensinne, så formen er god. Men jeg har ingen fart i kroppen, dessverre.

Noen små skjær i sjøen er det. Hælsporen småbråker. Men det holder jeg i sjakk gjennom alternativ trening i stedet for å løpe mye.

Verre er det at jeg har pådratt meg opptil flere svømmeskavanker. Jeg har veldig lett for å få øreverk på det venstre øret, så det har jeg selvsagt fått nå. Det varierer litt fra dag til dag hvor ille det er. Jeg har ikke tid til å ta et par uker fri fra svømmingen nå, så det får bare være sånn til etter Oslo tri. Forhåpentligvis går det over av seg selv før det.

I tillegg har mitt stadig tilbakevendende problem med skulder/arm kommet tilbake. Så høyrearmen dovner bort både når jeg løper og når jeg svømmer, pluss om natten. Men jeg skal til kiropraktoren i morgen å få trykt noen ribbein øverst i ryggen tilbake i posisjon, så ordner det seg.

Greide å pådra meg noen skikkelig groteske gnagsår av våtdrakten på svømmetrening tirsdag for en uke siden også, så siden det har jeg ikke hatt på meg våtdrakt. Merket at det ikke var til min fordel å svømme uten drakt når det var høye bølger på Sognsvann på dagens svømmetrening. Men ekstra god trening da.

Jaja, det ordner seg. 9 dager igjen til jeg kan kalle meg en helt ekte triatlet.

2 kommentarer:

  1. Lykke til med treningen fram til Oslo Tri. Tips til øreverk: skylle øret med blanding av eddik og kokt vann. Funker veldig fint for mitt høyre øre:-) Gro A

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips. :-)
      Skal definitivt testes med det samme. Det kom tilbake for fullt i natt, selv om jeg ikke badet i går...

      Slett

Related Posts with Thumbnails