I'm on a ride - fast - to where I don't care!

mandag 15. oktober 2012

Valuta for pengene

Jeg har trent hos Studentidretten så lenge jeg har bodd i Oslo. Eller, det vil si; når jeg har trent, har jeg trent hos Studentidretten. Jeg har noen år der trening utenom å gå fram og tilbake til universitetet for å studere/jobbe var tilnærmet ikkeeksisterende. Har også noen halvår hvor jeg har betalt avgiften, men knapt trent. Siden jeg enten har vært student eller ansatt ved Universitetet i Oslo, så har det heldigvis kostet lite å være støttemedlem i Studentidretten, sammenliknet med for eksempel senter som Elixia.

De siste fem-seks årene har jeg derimot virkelig fått full valuta for pengene. Hvis jeg går ut fra et svært konservativt anslag om at jeg trener inne på senter to ganger i uka, koster det meg 16 kroner per økt. Den siste uka har jeg trukket kortet i porten på ett av sentrene deres hele sju ganger. Dersom det var normen, ville hver økt bare kostet meg 4,50,- Slå det om du kan!

Den siste uka har jeg testet treningstilbudet deres skikkelig. For inntil jeg kan løpe igjen, tester jeg alle mulige slags gruppetimer (som ikke er for tøffe for beina). Så forrige uke ble det to spinningtimer, flow (yoga), stretching og TRX.

Jeg har som mål å teste alle TRX-timene som er av typen Intervall eller Challenge - har blitt for sterk for Basic bare sånn at det er sagt. Prøver å finne den aller beste timen ut fra mine mine behov. 

De som tar TRX-timer har sikkert forskjellige ønsker, men selv liker jeg de som kjører harde timer og som prøver å få trent alle muskelgruppene i løpet av økta. Noen av timene blir litt for pusete etter min smak, mens andre kanskje legger opp øvelsene litt i overkant. Dersom det kjøres for mange øvelser på samme muskelgruppen, og/eller man blir stående for lenge på hendene eller liknende, da svikter enten teknikken i en slik grad at jeg ikke greier å gjøre den siste øvelsen skikkelig eller jeg får så vondt i hendene, skuldrene eller et annet sted at jeg ikke greier å ta ut alt. Og jeg er jo der for å ta ut alt!

Andre instruktører prøver å gjøre TRX-timen til en kondisjonstime, og det behøver ikke jeg. Jeg er der for styrketreningens skyld. Kondisjonstrening får jeg på andre måter. Masse hopping, sprinterstart og liknende er heller ikke noe jeg kan belaste beina mine med. Jeg ønsker heller å kunne løpe mil på mil i skogen enn å hoppe litt på en TRX-time. Har derfor en mistanke om at noen av instruktørene tror jeg er lat, men det får de bare tro. Vi vet bedre, ikke sant?

Nå har jeg funnet et par timer jeg synes passer meg, og som jeg kommer til å delta på så ofte jeg kan - selv om instruktørene kanskje tror jeg er en latsabb. Men ser de nøyere etter, så bør innsatsen på de øvelsene jeg faktisk kan utføre, vise at jeg ikke er ei pingle.
Kommer til å fortsette med spinning en stund framover også, slik at jeg får litt høypulstrening. Innser etter den siste episoden med betennelse i leggen, at jeg må bygge et godt grunnlag på løpingen før jeg kan begynne å løpe intervaller igjen.

Jeg skal teste en kort løpetur kommende torsdag, men inntil da er det gruppetimer og studiotrening som gjelder - jeg skal ha full valuta for de 850 kronene jeg har betalt i treningsavgift for høstsemesteret.

8 kommentarer:

  1. YEA!!!! Savner studentidretten gitt.... men jeg må bare innse at jeg ikke rekker en fjert for øyeblikket :-/ Har ikke vært innom en eneste gang i høst; krise!! Men ingenting er jo for sent.... eller??? ;-) Du kommer jo til å bli en jævel på ski til vinteren om du trene såååå mye styrke; ollallla sier jeg bare!! Lykke til med løpetesten på torsdag, tvi tvi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ALDRI for seint. :-)
      Og, håper du ikke tror at jeg trener styrke sju ganger i uka, holder med to, maks tre (når jeg ikke kan løpe).
      Hva med å henge med meg og Astrid på stretch på fredag, det er jo en fin myk start. Vi er frelste i hvertfall. Blir mykere for hver gang, og for en fin start på helga det er.

      Slett
  2. Ja, Studentidretten er et kjempe bra tilbud.Jeg trener styrke der et par ganger i uka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig snill arbeidsgiver vi har altså. :-)

      Slett
  3. Ja, Silja, bli med på stretch! Du ser jo hvor god jeg har blitt til å løpe siden jeg begynte ;)
    Og, Adelheid, håper jeg kan henge med deg på SiO i november når jeg skal ha noen uker løpefri :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du ikke er redd for å bli sterk, er det bare å henge med. :D

      Slett
    2. Hehe, jo litt, men så har jeg jo denne fryktelige uvanen med å utfordre meg selv da vet du ;)

      Slett
    3. Ja, fysj. Det er jo en skikkelig dårlig egenskap. Anbefaler deg å kvitte deg med den... :D

      Slett

Related Posts with Thumbnails