I'm on a ride - fast - to where I don't care!

tirsdag 24. februar 2015

Ny sykle til jobben-rekord i 2014!

Jeg er nå inne i mitt fjerde år som helårssyklist. Jeg har faktisk telt alle dagene jeg har syklet til jobben helt siden 2012, og i år ble det faktisk ny rekord; 169 dager. Sykler stort sett hver dag hele uka, siden sykkel er mitt foretrukne transportmiddel, men legger ikke helge- og fritidssykling inn i regnskapet.
Men nye venn som jeg treffer minst to ganger hver dag - sykkeltelleren på Tåsen.
Det blir en del reising med jobben og andre ting som gjør at jeg ikke får syklet hver eneste dag. I 2014 hadde jeg også ekstra mye ferie (tre uker juleferie blant annet). Men jeg sykler i all slags vær, med unntak av når det er minus 10 eller kaldere - for det tåler lungene mine dårlig. Jeg lå veldig godt an til å sette en saftig ny rekord i år, men så gikk det dessverre skeis på oppløpet. Da det begynte å bli glatt, leverte jeg inn den nye sykkelen min på service, og ba da samtidig om at de skulle sette nye vinterdekk på den. Men dekkene måtte bestilles, og det varte og rakk før jeg fikk sykkelen tilbake -så der tapte jeg minst 8 sykle til jobben-dager. Æsj!

2014 var et år hvor det skjedde mye positivt på sykkelfronten, både personlig og i samfunnet for øvrig. Men noen nedturer har det også vært, eksempelvis kutt i sykkelsatsingen i statsbudsjettet. Go figure... I følge Transportøkonomisk institutt spares samfunnet for 15 kroner for hver kilometer noen sykler. TØI har også regnet ut at den samfunnsøkonomiske nytten av et sammenhengende sykkelvegnett i norske byer trolig er fire-fem ganger større enn kostnadene, og har høyere lønnsomhet enn de fleste veiprosjekt. Regnestykket for bilkjøring er motsatt; hver kilometer man kjører med bil koster samfunnet omlag 6 kroner -i følge Bymiljøetatens nettsider, http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/sykkel/hvorfor_sykle/

Tross disse regnestykkene har satsingen på å få flere over på sykkel så langt vært veldig dårlig. Og med FrP i regjering har jeg liten tro på noen endring. Vi hverdagssyklister er vel ikke "folk flest"...

Men over til lyspunktene. For om ikke regjeringen satser på sykkel, så er Oslo kommune under press for å gjøre mer. Osloby kjører for tiden en sykkelaksjon som de kaller Sykkelpatruljen, og har satt byrådet under press, http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/.
Kjempebra tiltak! Tommel opp!
Og det har hjulpet, det har faktisk blitt satt i gang noen tiltak. I tillegg blir dårlige løsninger tatt før de rekker å bli satt ut i livet, som den planlagte vrimlingen mellom fotgjengere og syklister på Rådhuskaia. Uansett, før de som vedtar budsjetter og tiltak samt de som lager løsningene begynner å sykle selv, tror jeg ikke de blir noen skikkelig sving på sakene. Men etter å ha sett utviklingen i år er jeg optimist.

Sykkelaksjonen til Oslo kommune oppfordrer til å melde inn problemer til Fiks gata mi. Dette er tredje vinteren jeg bor her på toppen av Oslo. Sykkelveien på Ring 3 blir ryddet av Veivesenet, og de er veldig flinke. Sykkelveien i Maridalsveien blir ryddet av Oslo kommune, og der har det aldri blitt måkt så lenge jeg har bodd her. Det er en sterkt trafikkert vei i rushtiden, og mye brukt av syklister hele døgnet. Så jeg meldte det inn til Bymiljøetaten. Det tok litt tid før jeg fikk svar, men jeg fikk da svar. Et ullent svar om at de ikke har kapasitet til å rydde alle gater osv. Men dagen etter var det jammen ryddet. Hey, hey, hey!... Så det lønner seg å si i fra. Anbefales!

Et annet stort lyspunkt er at flere sykler nå enn jeg noensinne har sett. Det har vært en betydelig økning av helårssyklister siden jeg startet. Etter sommerferien var det så mange syklister på vei til jobb at det nesten var kø på sykkelveien ved Ring 3. Men det er plass til flere, så bli med!

Dessuten har det vært en veldig økning i elsykler. Ser mange som sykler til jobb på elsykkel, pluss at jeg møter en del eldre mennesker inne i marka på elsykkel. Superfin oppfinnelse. Jeg ønsker meg veldig en selv, en fraktesykkel med motor. Med en slik en er det virkelig ikke mange ganger jeg trenger bil. Er i gang med sparingen.
Du skal en dag bli min, du fine (må bare spare 35000 først)
Men det er ikke synd på meg, altså. For jeg ble den lykkelige eier av hele to - 2 nye sykler i år. Jeg kjøpte jo cyclocross slik at jeg kunne begynne med triatlon. Jeg og min blå bff har kost oss veldig i sommer. I tillegg vant jeg storpremien i Sykle til jobben-aksjonen på UiO; gavekort på 5000 kr. på Torshov sport. Hipp hurra! Og da måtte gamle Finsefar finne seg i å bli byttet ut med en ny transportsykkel. Synes ikke premien var helt ufortjent, jmf, antall dager jeg faktisk syklet til jobben i fjor.

Nå går jeg selvsagt for ny rekord i 2015. Ser ikke ut som at jeg behøver å ta bussen på grunn av at det er for kaldt å sykle særlig mye denne vinteren i hvertfall...

4 kommentarer:

  1. Det stativet som den blå sykkelen henger i, hvor har du fått tak i det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det bestilte Torshov sport til meg. Vet ikke om de store kjedene gjør sånn, men de lokale butikkene er behjelpelige med å bestille inn ting de ikke har på lager.
      Er en del nettbutikker som har også, søk på "mekkestativ sykkel".

      Slett
    2. Takk! Jeg søkte nemlig på "sykkelstativ reparasjon", og fikk helt dustete treff.. :)

      Slett
    3. Jeg måtte også google en del før jeg fant ut at det heter "mekkestativ". Men alltid kult å være den som har noe å lære bort. :-)

      Slett

Related Posts with Thumbnails