I'm on a ride - fast - to where I don't care!

fredag 2. desember 2011

Seks år som ikke-røyker!

I dag er det nøyaktig seks år siden jeg tok min siste sigarett. Det er vanskelig å spå om framtiden, men jeg tror den sigaretten jeg tok sent på natta på et julebord 2. desember 2005 faktisk er min aller siste sigarett i livet. Å røyke føles helt, helt fjernt nå - som et annet liv. Og det var det vel faktisk også.
I stedet for å gjenta meg selv, kan man her lese de bevingede ord jeg skrev om røykeslutt og livsstilsendringer på femårsdagen i fjor.

Var på besøk hos legen på NIMI på onsdag. Status er som følger; tretthetsbruddene i foten er mest sannsynlig nå grodd, men jeg må likevel være forsiktig en stund til.

Dessverre er det opprinnelige problemet i høyeste grad fortsatt til stede (Morton's metatarsalgia). Altså, nervene i forfoten kommer fortsatt i klem, og botemiddelet er fotsenger. Utfordringen, som ortopeden på NIMI kaller ting som kan virke umulige, er å få laget såler som gir nok løft til at nervene ikke kommer i klem uten at jeg blir blir skadet av belastningen. Det gikk jo ikke sist gang jeg prøvde (for snart ett år siden - uff og uff), men jeg er villig til å betale hva det koster for å gi det et nytt forsøk (da snakker vi både penger og skaderisiko). Ingenting skal være uprøvd i jakten på å komme tilbake som langdistanseløper. Det er jo det jeg vil bli når jeg blir stor.

De siste ukene har det vært så som så med treningen. Jeg har hatt dårlig tid, jobbet mye, skallet i dusjen, vært forkjølet, fått sydd noen sting, vært på langhelg i Stockholm pluss, pluss...
Men nå begynner kalenderen å klarne opp litt, kroppen er klar for litt utfordringer igjen og jula står for døra - og for meg betyr fridager god tid til trening. Så i jula har jeg tenkt å dra på litt. Nesten det jeg gleder meg mest til når det kommer til jula - ensporet som jeg er (men nå skal det sies at gleder meg til mye annet også; sier ikke nei til god mat, godt drikke og godt selskap heller denne dama).

Av legen har jeg nå fått følgende forordninger: I tillegg til å svømme, får jeg lov til å gå på ellipsemaskin inntil én time av gangen. Men enda bedre er nyheten om at jeg kan få sykle fritt så lenge jeg ikke bruker sykkelsko. Så hvis snøen holder seg borte, og det ikke blir altfor kaldt, kan det hende jeg greier å snike inn en real sykkeltur innen sesongen definitivt er omme. Det blir stas (og sikkert veldig slitsomt).

Når det kommer snø, kan jeg også gå på ski (men må investere i nytt utstyr først). Så jeg håper virkelig det blir skiføre i marka denne vinteren. Men skiføre eller sykkelføre, én ting er sikkert; skauen, her kjæm je. Jeg har vært innendørs i hele høst, så jeg gleder meg voldsomt til å få litt vind i håret igjen.

Både gåing og løping ligger fortsatt et godt stykke inn i framtiden. Først er det en lengre prosess for å få tilpasset og laget nye fotsenger. Deretter er det en tilvenningsperiode med dem, og forhåpentligvis kan jeg etter hvert løpe litt igjen. Føler derfor ikke helt at utøveren lever opp til navnet på klubben sin for tiden.
Så til dem som bare vil lese om løping, er ikke dette bloggen man bør lese (min siste løpetur var i midten av august). Dersom man derimot er interessert i å lese om alternativ trening, og hvordan man kommer seg på beina etter lange skadeavbrekk - lover jeg å levere varene framover.

6 kommentarer:

  1. Heia Adelheid!! Du er tøff, og jeg håper du snart får valuta for pengene - eller hva det nå heter:-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å lese at det er fremgang. Du er imponerende tålmodig!

    Å røyke er helt klart ut. Prøvde å begynne en gang da jeg var ung, men klarte det heldigvis aldri. Gratulerer med 6-årsdagen!

    SvarSlett
  3. Takk, takk! Jeg vet at det kan hende venter noe bra som det er verdt å vente på i andre enden. Dere får nyte løpingen for meg så lenge. :o)

    SvarSlett
  4. Tålmodighet er en dyd som ikke kan betales med penger! Lykke til, er spent på å høre om vegen framover!

    SvarSlett
  5. Schnuppa!!! Du e go!!! ;-) nå har vi i tur og orden ligget nede alle man her (virus, forkjølelse, magesjau, streptokokker ... var det mer da??) og pr tiden er det jeg som er sykest.... MEN, nå MÅ vi ses snart!! ;-) Jeg tror jeg skal marineres i klor jeg også fremover, må bare kvitte meg med forkjølelsen først... vi ses! :-)

    SvarSlett
  6. Har vært umotivert på svømmingen i det siste, men kanskje det hjelper med selskap. Men i tillegg er det både mulighet for å møtes på julebord for OSI friidrett (det ser ut til at jeg kan sykle inn) samt den mye omtalte og mye utsatte vinflaskedelingen.

    Riktig god bedring!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails